Рішення зборів акціонерів ПАТ «Турбоатом» дозволять привести його діяльність відповідно до законодавства та уникнути жорстких санкцій
Фондом державного майна здійснюються заходи щодо скликання і проведення позачергових загальних зборів ПАТ «Турбоатом». Вони заплановані у Харкові на 3 жовтня 2017.
Одними з головних питань зборів є прийняття рішення про зміну типу товариства з публічного на приватне та, відповідно, затвердження статуту в новій редакції.
Зміна типу товариства з ПАТ на ПрАТ викликана необхідністю дотримання Закону України «Про акціонерні товариства».
Такі зміни з ПАТ на ПрАТ протягом 2017 року вже відбулися за результатами зборів акціонерів на 8 підпорядкованих Фонду підприємствах, а також низці підприємств, що перебувають в управлінні Міністерства енергетики та вугільної промисловості України (ПрАТ «Укргідроенерго», ПрАТ «Новодністровська ГЕС» та ін.) та Міністерства інфраструктури України (зокрема, ПрАТ «Дунайське пароплавство»).
Зміна типу товариства надзвичайно важлива для суб’єктів господарювання, які не відповідають законодавчим вимогам до ПАТ.
І з 01 травня 2016, коли почали діяти зміни до Закону України «Про акціонерні товариства», така можливість з‘явилася. Одним з головних нововведень до Закону стало виключення вимоги про те, що кількісний склад акціонерів ПрАТ не може перевищувати 100 осіб.
Зазначимо, що діючі норми законодавства вимагають перебування акцій ПАТ у біржовому реєстрі. Для цього таким товариствам необхідно пройти процедуру лістингу. Це вдасться небагатьом з огляду на високі вимоги до емітента лістингових цінних паперів, де, серед іншого, існують вимоги про мінімальну частку акцій у вільному обігу, що повинна становити для першого рівня лістингу 25%, а для другого рівня лістингу 10% акцій такого товариства.
Для розуміння, станом на 1 травня 2016 року, в біржових реєстрах перебували акції всього семи українських емітентів.
За таких умов ПАТ з держчасткою 50% та більше не можуть забезпечити вільний обіг акцій, оскільки таким чином держава має здійснити відчуження від 10 до 25% акцій таких ПАТ, а не передбачено діючим приватизаційним законодавством. Недержавні акціонери, у свою чергу, також не виставлять власні пакети до продажу на фондових біржах.
У той же час невідповідність умов перебування ПАТ у біржовому реєстрі, відповідно до Положення НКЦПФР «Про функціонування фондових бірж» та «Правил розгляду справ про порушення вимог законодавства на ринку цінних паперів та застосування санкцій», призведе до застосування санкцій. Такі санкції, серед іншого, передбачають: попередження, зупинення обігу цінних паперів, анулювання дії ліцензії.
Зміна типу товариства на приватне дозволить відійти від вимог проходження процедури включення акцій до біржового реєстру та вільного обігу акцій, оскільки за даних умов функціонування фондового ринку є неможливим.
Зазначимо, що відповідно до абзацу 3 п. 2 ст. 5 ЗУ «Про акціонерні товариства», зміна типу акціонерного товариства з приватного на публічне або з публічного на приватне не вважається перетворенням.
Тим більше, такі зміни не призводять до надання існуючим акціонерам переважного права на придбання акцій у разі їх відчуження власником.
Згідно пункту 2 статті 7 Закону України «Про акціонерні товариства» передбачено, що переважне право акціонерів ПрАТ на придбання акцій цього товариства, може бути передбачено статутом АТ, якщо станом на дату прийняття такого рішення кількість акціонерів не перевищує 100 осіб. На момент проведення річних загальних зборів ПАТ «Турбоатом» у 2017 році, товариство мало близько 7000 акціонерів.
Окрім того, відсутність переважного права на придбання акцій Турбоатома передбачена розробленим Фондом державного майна проектом статуту.
З проектом Статуту можна ознайомитися ТУТ.
Додамо, що Фондом, з урахуванням найкращих вітчизняних та зарубіжних напрацювань у сфері корпоративного управління (у тому числі Керівних принципів Організації економічного співробітництва та розвитку з корпоративного управління для підприємств з державною участю), розроблено уніфікований статут ПрАТ, який буде взято за основу при підготовці статутів у нових редакціях вказаних товариств. Положеннями цього статуту посилюється роль та контроль наглядової ради та ревізійної комісії за господарською діяльністю товариства, зокрема, комплексно переглянуто підходи щодо надання згоди на вчинення значних правочинів товариством та види правочинів, які віднесені до істотних. Так значно розширено перелік правочинів (додатково до законодавчо визначених), які є істотними для товариства і які, з огляду на це, потребують погодження наглядовою радою товариства. Більше того, уніфікований статут містить вимогу про проведення щорічної аудиторської перевірки, незважаючи на те, що відповідна норма не є обов’язковою для ПрАТ.
Ураховуючи вищевикладене, змінюючи тип товариств з ПАТ на ПрАТ, у тому числі й ПАТ «Турбоатом», Фонд приводить діяльність товариств у відповідність до вимог чинного законодавства та убезпечує їх від санкцій Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку за порушення законодавства щодо обігу цінних паперів.