A A A K K K

Два роки з відновлення малої приватизації

Два роки з відновлення малої приватизації в Україні: звіт про результати

У вересні 2022 року, через сім місяців після повномасштабного вторгнення Росії, Уряд України відновив малу приватизацію. Цей крок був спрямований на залучення інвестицій, розвиток економіки та підтримку релокації підприємств в умовах війни.

Цьому передувало ухвалення Верховною Радою Закону № 2468-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння процесам релокації підприємств в умовах воєнного стану та економічного відновлення держави". Закон набрав чинності 19 серпня 2022 року та значно спростив процедуру приватизації.

Зокрема, було скорочено строки проведення аукціонів: від оголошення до підписання договору тепер минає лише два місяці. Усі документи можна подавати та підписувати онлайн, що значно спрощує участь. Крім того, договір укладається лише після повної оплати вартості об'єкта, що прискорює надходження коштів до бюджету та зменшує ризики для держави.

Вже 19 вересня 2022 року Фонд державного майна України провів перший успішний онлайн-аукціон у системі «Прозорро.Продажі» за новими, в умовах воєнного часу, правилами. Ці оновлення суттєво прискорили процес та надали можливість додаткового інвестування в економіку України.

Фонд державного майна України представляє звіт про результати малої приватизації за два роки — з 19 вересня 2022 року по 19 вересня 2024 року. У цьому звіті проаналізовано фінансові показники, динаміку процесу, участь інвесторів та інші аспекти малої приватизації. 

За два роки з моменту відновлення малої приватизації Фонд державного майна України провів 839 успішних онлайн-аукціонів. Їх продаж приніс до державного бюджету 6,65 млрд грн прямих надходжень від продажу об'єктів державної власності. З урахуванням податку на додану вартість (ПДВ) загальні фінансові надходження склали 7,85 млрд грн. 

До загального економічного ефекту від приватизації належать і кредиторські зобов'язання приватизованих підприємств, які нові власники мають погасити. За цей період такі зобов'язання становили 1,73 млрд грн.

Таким чином, загальний економічний ефект від малої приватизації за два роки становить 9,58 млрд грн.

Також очікуються надходження від 15 аукціонів, які були проведені цьогоріч у липні — вересні та знаходяться на стадії оформлення. Сума від цих аукціонів складе близько 96,1 млн грн (з ПДВ). 

Протягом цих двох років приватизація демонструє стабільну активність — в середньому кожен робочий день відбувалось 1,6 аукціонів. 

Піки надходжень від малої приватизації прийшлись на липень 2024 року (704,5 млн грн) та жовтень 2022 року (681 млн грн). Ці результати були досягнуті попри складні умови, коли країна стикалася з нестачею електроенергії та регулярними відключеннями світла. 

 

Хто інвестує в Україну? Портрет учасника приватизації

За два роки до малої приватизації долучилися 2 857 учасників торгів. Кількість потенційних інвесторів що брали участь у онлайн-аукціонах стабільно зростала: від 10 у вересні 2022 року до понад 1 000 у червні 2023 року, перевищивши 2 000 у березні 2024 року. Станом на 19 вересня 2024 року кількість учасників досягла 2 857 і продовжує зростати.

Інвестори виявили готовність вкладати кошти в різні типи активів та регіони країни. В середньому на одного учасника припадало 1,4 аукціони. Примітно, що 16,56% учасників брали участь більш ніж в одному аукціоні, а 8,13% були зацікавлені інвестувати в об'єкти у різних регіонах, що свідчить про формування групи активних учасників ринку приватизації.

Серед переможців аукціонів переважають приватні інвестори (фізичні особи) — 52,09% (437 переможців). Юридичні особи склали 43,62% (366 переможців), а фізичні особи-підприємці — 4,29% (36 переможців). Така структура демонструє широку участь як громадян, так і бізнесу у процесі малої приватизації.

Різні типи учасників виявляли інтерес до певних категорій об'єктів:

  • Фізичні особи переважно перемагали в аукціонах з приватизації об'єктів вартістю до 1 млн грн. Вони склали 66,61% переможців у цій категорії. Середня вартість придбаного активу фізичною особою становила 525 тис. грн.

  • Фізичні особи-підприємці також зосереджувалися на об'єктах вартістю до 1 млн грн та в діапазоні 1–10 млн грн, складаючи відповідно 4,26% та 6,78% переможців у цих категоріях.

  • Юридичні особи домінували у придбанні об'єктів вищої вартості. Вони стали переможцями у 100% аукціонів з об'єктами вартістю від 10 млн грн та понад 100 млн грн. Середня вартість активу, придбаного юридичною особою, становила 17,46 млн грн.

 

Географія приватизації: регіональні особливості та вплив законодавчих змін

За два роки у Львівській області відбулося 100 успішних аукціонів, що зробило її лідером за кількістю проведених торгів. Рівненська область посіла друге місце з 75 аукціонами, а Вінницька та Волинська області розділили третє місце, провівши по 63 аукціони кожна. Це демонструє високий рівень ділової активності в західних регіонах країни, у тому числі пов'язаний з релокацією підприємств у віддалені від лінії фронту регіони.

Щодо фінансових надходжень до державного бюджету, найбільшу суму забезпечила приватизація об'єктів у місті Києві  — понад 1,69 млрд грн без урахування ПДВ. Продаж об'єктів у Львівській області приніс понад 1,17 млрд грн. Від продажу об'єктів в Одеській області надійшло понад 615 млн грн.

Східні та південні області, особливо прифронтові, мали нижчі показники на початку періоду. Проте ситуація змінилася після впровадження законодавчих змін наприкінці грудня 2023 року, які дозволили відновити приватизацію у зонах,наближених до бойових дій та тих, де бойові дії вже не ведуться. Це позитивно вплинуло на активність у Чернігівській, Сумській, Запорізькій, Миколаївській та Харківській областях.

  • Запорізька область: від повної відсутності аукціонів у 2022-2023 роках до 11 успішних торгів у 2024 році з результатом 22,5 млн грн.

  • Харківська область: проведено 2 аукціони у 2024 році після дворічної паузи, що принесло 75,05 млн грн.

  • Сумська область: зростання з 7 до 25 аукціонів, збільшення надходжень з 0,9 млн грн до 79,8 млн грн.

  • Чернігівська область: за 9 місяців 2024 року проведено 21 аукціон проти 23 за попередні два роки, надходження зросли з 18,4 млн грн до 100,3 млн грн.

 

Об'єкти приватизації: від адміністративних будівель до промислових комплексів

Діапазон стартових цін на об'єкти малої приватизації дуже широкий — від 1 гривні* до 250 млн грн. Це робить процес доступним для різних категорій інвесторів, від приватних осіб до великих компаній. 

Лот з найменшою стартовою вартістю: адміністративна будівля у місті Рені була виставлена за стартовою ціною 1 гривня. За підсумками торгів у вересні 2024 року її продали за 490 тис. грн. 

Лот з найбільшою стартовою вартістю: майно державного підприємства «Волиньторф» продали у жовтні 2023 року за 212,2 млн грн, при стартовій ціні 190,2 млн грн. 

*Початкова ціна в 1 гривню визначається для об'єктів з нульовою або відсутньою балансовою вартістю. Перші такі аукціони ФДМУ провів у вересні 2024 року.

В рамках малої приватизації відбувався продаж різних типів об'єктів державної власності. 

Найбільшу частку надходжень (57,04%) забезпечив продаж 99 єдиних майнових комплексів (ЄМК) державних підприємств, що свідчить про високий інтерес інвесторів до цілісних активів. Середня вартість одного ЄМК склала 38,3 млн грн. 

Приватизація 14 пакетів корпоративних прав принесла 693,7 млн грн (10,42% від загального доходу). Середня вартість одного такого активу склала 49,5 млн грн. 

Більшість аукціонів (726), що становить 86,53%, стосувалися продажу окремого майна, забезпечивши 32,54% (2,16 млрд грн) загального доходу. Середня вартість одного об'єкта окремого майна склала 2,98 млн грн. 

Щодо конкуренції, то на аукціонах з продажу ЄМК в середньому було 4,63 учасників, корпоративних прав — 2,79, а окремого майна — 4,79. 

Серед об'єктів, що були продані на аукціонах з малої приватизації, можна виділити такі основні групи: 

  • Промислова нерухомість (140 об'єктів) 

  • Адміністративно-офісна нерухомість (512 об'єктів) 

  • Складські логістичні комплекси (52 об'єкти) 

  • Готелі та туристичні об'єкти (10 об'єктів) 

  • Гаражі (39 об'єктів) 

  • Транспортні засоби (12 об'єктів) 

Широкий спектр приватизованих об'єктів — від промислових комплексів до адміністративних будівель та транспортних засобів — відображає комплексний підхід до оптимізації державного сектору економіки, створюючи передумови для модернізації різних галузей та стимулюючи розвиток як малого, так і великого бізнесу в різних регіонах України.

 

Конкуренція та ціноутворення

За два роки проведення малої приватизації середня кількість учасників на аукціонах склала 4,73, що призвело до зростання початкових цін у 2,53 рази. 

Аналіз конкуренції за категоріями вартості об'єктів демонструє:

  • Активи з фінальною вартістю до 1 млн грн: 3,68 учасників, зростання ціни в 1,37 рази

  • Активи з фінальною вартістю 1-10 млн грн: 6,79 учасників, зростання в 2,19 рази

  • Активи з фінальною вартістю 10-100 млн грн: 6,60 учасників, зростання в 2,52 рази

  • Активи з фінальною вартістю понад 100 млн грн: 9,12 учасників, зростання в 2,71 рази

 

Найбільшу конкуренцію спостерігали на аукціоні з продажу нежитлових приміщень в Ужгороді — 47 учасників, при цьому ціна зросла у 818 разів. Рекордне зростання ціни зафіксовано на аукціоні з продажу адміністративної будівлі в Рені Одеської області — у 490 001 раз.

У регіональному розрізі найвищі показники конкуренції продемонстрували Київ та Закарпатська область — 8,96 та 8,74 учасника на аукціон відповідно. Закарпатська область також показала найбільше середнє зростання стартової ціни — у 5,1 раза.

В регіональному розподілі Київ та Закарпатська область мали найбільшу конкуренцію, з середньою кількістю 8,96 та 8,74 учасника на аукціон відповідно. 

Закарпатська область має найбільший коефіцієнт зростання стартової ціни — у 5,1 раза. Харківська область, попри лише 2 аукціони, продемонструвала зростання стартової ціни у 31,69 раза. 

 

Підсумок

Відновлена мала приватизація в Україні — це історія успіху, написана на тлі повномасштабної війни. Вона стала важливим інструментом економічного розвитку країни, забезпечивши залучення інвестицій, підтримку бізнесу та значні надходження до бюджету.

Сотні приватизованих об'єктів створюють умови для зростання економіки. Кожен працюючий завод, кожне модернізоване підприємство — це внесок у зміцнення економічного потенціалу країни.

Мала приватизація відкриває підприємцям шлях до інвестування в майбутнє України. Придбання активів через прозорі аукціони дозволяє їм розширювати свій бізнес, створювати нові робочі місця та впливати на економічні перетворення.

Успіхи малої приватизації демонструють, що навіть в умовах війни Україна здатна ефективно управляти активами та створювати сприятливі умови для розвитку бізнесу. Це важливий сигнал для інвесторів та міжнародних партнерів про стійкість української економіки та її здатність до трансформації попри обставини.

І ця історія успіху продовжується.