A A A K K K

Виконання Меморандуму МВФ в частині приватизації залежить від спільних зусиль всіх гілок влади

Меморандум, укладений Урядом України і Міжнародним валютним фондом з нагоди отримання четвертого траншу кредиту, виводить питання приватизації на рівень пріоритетних в країні. Для того, щоб виконати всі умови, прописані в документі, потрібна злагоджена співпраця Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України і Фонду державного майна.

В цілому, в Меморандумі виділено шість положень, які стосуються подальшої долі державних підприємств.

1. Щодо класифікації (групування усіх держпідприємств). ФДМУ вже надав Міністерству економічного розвитку і торгівлі свої пропозиції щодо групування держпідприємств (так званий «тріаж»). Сподіваємось, що Кабінет Міністрів України затвердить цей перелік в найкоротший строк. Це дуже важливо, оскільки щомісячне затягування із затвердженням «тріажу» веде до погіршення ситуації на держпіджприємствах, а це – ризик збільшення потенційних підприємств-банкрутів.

2. Щодо ліквідації держпідприємств. ФДМУ ще на початку 2016 року подав на розгляд профільним міністерствам новий законопроект про спрощену процедуру ліквідації збанкрутілих держпідприємств. Прийняття такого закону є вкрай важливим. Адже на сьогодні понад 1700 підприємств потребує швидкої ліквідації, бо діюча процедура займає понад 700-800 днів. Ми сподіваємось, що за підтримки донорів наш проект відповідного закону буде підтриманий міністерствами, в першу чергу Мінфіном, потім Кабміном, і нарешті буде ухвалений Парламентом до червня 2017 року.

3. Щодо удосконалення законодавчої бази з приватизації. ФДМУ спільно з МЕРТ, ЄБРР і Baker&McKenzieрозробив новий закон, який замінить сім старих, що стосувались приватизації і робили її забюрократизованою. Ми сподіваємось, що Верховна Рада прийме новий закон до серпня 2017 року і це буде справжній прояв політичної волі та бажання прискорити приватизацію. ФДМУ вітає вимогу МВФ терміново передати всі об'єкти, які прописані у Постанові КМУ №271. Прискорення дійсно потрібно. У серпні виповниться рік з моменту затвердження цієї постанови, а Фонд держмайна отримав тільки 10% від того, що обіцяли  передати міністерства і відомства для підготовки до приватизації. 

4. Щодо розширення кола підприємств на приватизацію.Ще у 2014-2015 році ФДМУ спільно с МЕРТ подав до Верховної Ради України два проекти закони, які дозволяють суттєво скоротити перелік підприємств, заборонених до приватизації. В цьому переліку на сьогодні понад 1400 об’єктів. Прийняття цих законів є вкрай важливим, оскільки більшість цих підприємств або має корупційну складову, або генерує збитки, або має обидві вищезгадані проблеми. Непродаж більшості цих підприємств протягом наступних 2-3 років веде того, що ми отримаємо або ще більше підприємств на ліквідацію, або «підприємства-музеї», оскільки їм по 50-150 років і їхні технологічні цикли підходять до завершення. Тому продати такі об'єкти, як бізнес, буде практично неможливо.

5. Щодо приватизації малих підприємств і дрібних активів.Підготовлений ФДМУ, МЕРТ і партнерами новий проект змін до закону про приватизацію дозволить суттєво прискорити, а головне, з першого-другого разу продавати всі малі підприємства чи дрібні активи на аукціонах. Це стане можливим, оскільки стартову ціну більше не будуть пропонувати оцінювачі. Як правило, пропозиції від незалежних оцінювачів є дуже завищеними, і в результаті ФДМУ не може з першого-другого разу продати 90% об'єктів приватизації. Після прийняття нових змін ця проблема повністю знімається. Мала приватизація проходитиме через систему ProZorro.Продажі, до якої вже підключено близько 30 електронних бірж. На більшості з цих бірж ФДМУ вже продає об'єкти малої приватизації.

6. Щодо приватизації великих державних підприємств. ФДМУ повністю підтримує прискорення продажу всіх об'єктів, зазначених в Меморандумі. Однак кожен з цих об'єктів потребує підтримки на політичному рівні і злагоджених дій всіх відомств, які задіяні в процесі приватизації.

Наприклад, щодо приватизації обленерго. Приватизація зможе розпочатись тільки після того, як Верховна Рада України прийме Закон про ринок електроенергії, і тільки після того, як НКРЕКП затвердить і озвучить ставку стимулюючого RAB-тарифу. Це офіційна рекомендація Робочої групи з питань приватизації при Кабінеті Міністрів,  до якої, зокрема, входять і представники МВФ. 

Щодо приватизації «Центренерго». ФДМУ створив Конкурсну комісію з відбору радника, який буде готувати об'єкт до приватизації. Зараз ФДМУ очікує на відповіді від міжнародних донорів, чи готові вони профінансувати його послуги (це передбачено законодавством). Якщо жоден донор не висловить таке бажання, Фонд буде подавати документи на Кабмін щодо затвердження оплати послуг радника за бюджетні кошти.

Щодо приватизації «Турбоатом». ФДМУ також запустить процедуру зі створення Конкурсної комісії і здійснення заходів з відбору радника, як і по «Центренерго». Саме радник, тобто репутаційний інвестиційний банк, має допомогти Уряду визначити найкращий спосіб приватизації компанії (класичний аукціон, проведення IPO, продаж міноритарного чи мажоритарного пакету акцій тощо).

Щодо приватизації ОПЗ. Потрібні дискусії на найвищому державному рівні щодо подальших строків приватизації підприємства з урахуванням необхідності продажу об'єкта з радником, виключення боргу Group DF з балансу підприємства (на чому неодноразово наполягали потенційні іноземні покупці).  Питання боргу є ключовим, але воно поза межами компетенції Фонду держмайна.

Щодо приватизації підприємств «Укрспирту». Без рішення Верховної Ради України також неможливо приступити до їх приватизації.

Таким чином, вся приватизація, в першу чергу великих об'єктів, неможлива без спільних зусиль всіх гілок влади. В свою чергу, Фонд держмайна зробить все можливе для виконання Меморандуму, прискорення приватизації та збільшення нефіскальних надходжень в державний бюджет.