ПРО ПЕРШІ ПІДСУМКИ МОНІТОРИНГУ ОЦІНОК ДЛЯ ЦІЛЕЙ ОПОДАТКУВАННЯ
Як відомо, вимога щодо визначення оціночної вартості нерухомого і рухомого майна міститься в низці статей Податкового кодексу України та в інших актах законодавства. Саме з величини оціночної вартості здійснюються платежі у формі податку з доходів фізичних осіб, державного мита, інших обов’язкових зборів і платежів при здійсненні угод з купівлі-продажу, міни та в інших випадках, встановлених законодавством, що відбуваються за участі громадян.
У Постанові Кабінету Міністрів України від 22.08.2014 № 358 «Деякі питання реалізації положень Податкового кодексу України щодо оцінки майна» чітко зазначено, що основою для визначення оціночної вартості є ринкова вартість майна. На її виконання Фондом здійснено заходи з повної демонополізації ринку таких оціночних послуг: наразі проводити оцінку для цілей оподаткування виявили бажання та безперешкодно одержали таке право майже 2,9 тисяч суб’єктів оціночної діяльності. З часу набрання чинності вказаною Постановою Уряду в Єдиній базі даних звітів про оцінку майна для цілей оподаткування, яку веде Фонд з кінця 2013 року, вже налічується майже 1,6 млн оцінок, при тому тільки за 2016 рік Єдина база поповнилася майже на 630 тисяч таких робіт, а за підсумками січня-лютого 2017 року – на 88 тисяч оцінок.
Водночас масштабність процесу, на жаль, породжує й тих, хто не цінує авторитет професії оцінювача, не поважає суспільство, маніпулює наданими повноваженнями. В професійних колах оцінювачів, нотаріусів наразі точаться дискусії щодо заходів, які потрібно вжити для виявлення та притягнення до усіх форм відповідальності таких так би мовити «професіоналів». Фонд всіляко підтримує ініціативи громадськості, дії правоохоронних органів у цьому напряму. Для цього ми проводимо низку нормотворчих, організаційних і публічних заходів з тим, щоб подолати спільними зусиллями ті негативні явища й виклики, які вочевидь є у цьому процесі.
Фондом за підсумками 2016 року здійснено кроки з моніторингу даних Єдиної бази даних звітів про оцінку майна, виконаних для цілей оподаткування та їх порівняння з публічними ринковими даними. Вашій увазі представлений перший перелік тих суб’єктів оціночної діяльності, до оцінок житлової нерухомості яких у Фонду існують обґрунтовані сумніви у достовірності і здійснюються заходи з перевірки. Фонд впевнений, що оціночна спільнота дасть належну професійну оцінку цій інформації.
Між тим, хотілося б звернути увагу замовників, користувачів подібними оцінками на очевидні ризики співпраці з суб’єктами оціночної діяльності, будь-якими посередниками, які пропонують, допомагають в отриманні чи фактично надають послуги з оцінки, в якій занижена оціночна вартість нерухомого чи рухомого майна. Це і ризики продавця втратити кошти від продажу, якщо в угоді вказана необ’єктивна ціна, а оціночна вартість занижена, і ризики покупця у разі шахрайських дій з майном, що купується, потім не довести свої права через необ’єктивну ціну і оціночну вартість. Нарешті, варто пам’ятати і про відповідальність усіх учасників процесу згідно зі статтею 212 Кримінального кодексу України…
Наталія Лебідь, заступник Голови Фонду державного майна України