Проєкт Закону України «Про оренду державного та комунального майна»
Повідомлення
про оприлюднення проєкту Закону України «Про оренду державного та комунального майна»
Відповідно до вимог статті 9 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» Фондом державного майна України повідомляється про оприлюднення на сайті Фонду державного майна України проєкту Закону України «Про оренду державного та комунального майна» (далі – проєкт Закону, акта) з метою отримання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб.
У проєкті Закону встановлено новий порядок передачі державного та комунального майна в оренду,який спрощує процедуру, визначену Законом про оренду, та забезпечує прозорість, конкурентність і максимальну економічну віддачу державі та місцевим органам влади від надання майна в оренду, зокрема:
- впроваджується заміна терміна «балансоутримувач» на новий термін «правокористувач», який охоплює всіх утримувачів державного та комунального майна незалежно від речового права;
- впроваджується гнучкий підхід до визначення орендодавця, зокрема, надається право Кабінету Міністрів України та органам місцевого самоврядування самостійно визначати правокористувачів, які можуть передавати майно в оренду;
- передбачається можливість узуфруктарія державного або комунального майна виступати орендодавцем;
- плануєтьсяопублікуванняорендодавцями в ЕТС відомостейпро майно, яке тимчасово не використовується, замість формування двох переліків.При цьому встановлюється обов’язок для власників державного майна щоквартально надавати Фонду державного майна України відомості про державне майно, яке тимчасово не використовується та може бути передане в оренду;
- змінено процедуру та строки розгляду заяв потенційних орендарів, зацікавлених в оренді державного та комунального майна, відомості про яке опубліковано в ЕТС;
- змінено процедуру та строки розгляду заяв потенційних орендарів, зацікавлених в оренді державного та комунального майна, відомості про яке не опубліковано в ЕТС.Вказане значно скоротить граничні строкиприйняття рішень та спростить бюрократичні процедури;
- визначено чіткий строк прийняття рішення про укладення або відмову в укладенні договору з дати отримання заяви про укладення договору оренди без проведення аукціону (15 днів);
- проєктом Закону запроваджується можливість оперативно реагувати на зміни в правовому регулюванні оренди шляхом делегування Фонду державного майна України повноважень із затвердження типового договору оренди державного майна у межах істотних умов, визначених законом;
- встановлюються чіткі умови та обов’язки орендодавця та орендаря при передачі та поверненні об’єктів оренди;
- проєктом Закону не передбачається можливості зарахування витрат орендаря на здійснення поточного та/або капітального ремонту в рахунок орендної плати один раз протягом строку оренди, якщо орендоване майно неможливо використовувати за призначенням через його незадовільний стан. Водночас проєктом Закону визначено: якщо власник не надав згоди на здійснення капітального ремонту об’єкта оренди, що перешкоджає його використанню відповідно до призначення та умов договору, орендар має право вимагати розірвання договору оренди. У проєкті Закону чітко вказано: якщо в результаті поліпшення, зробленого за згодою власника, створена нова річ, орендар не стає її співвласником;
- визначаються обов’язки та права орендаря щодо утримання об'єкта оренди;
- проєктом Закону передбачено, що за письмовою згодою орендодавця можна передавати в суборенду майно, отримане в оренду як на аукціоні, так і без аукціону;
- замість тривалої та громіздкої процедури продовження договорів оренди через аукціони визначається право орендаря, який належно виконує свої обов’язки за договором оренди державного та комунального майна,на укладення договору оренди на новий строк. Ця новела має на меті створити більш стабільні та передбачувані умови для орендарів, що сприятиме їх зацікавленості у довгостроковому і відповідальному використанні державного та комунального майна;
- проєктом Закону передбачено, що Кабінет Міністрів України та органи місцевого самоврядування отримують повноваження самостійно визначати механізми розрахунку стартової орендної плати.
Слід окремо зазначити, що зберігається право на отримання майна в оренду без аукціону, а перелік осіб, які матимуть таке право, залишається незмінним.
Зауваження та пропозиції до проєкту закону просимо надсилати на адресу: 01133, м. Київ, вул. Генерала Алмазова, 18/9, Фонд державного майна України, Департамент оренди та розпорядження державним майном. Адреса електронної пошти: s.avramenko@spfu.gov.ua.
Зауваження та пропозиції до проєкту закону приймаються Фондом державного майна України протягом місяця з дня оприлюднення.