Пояснювальна записка до проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації"
від 29 вересня 2010 р.
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації"
1. Обґрунтування необхідності прийняття акта
Новий період приватизації, проведення реформ у цій сфері вимагає удосконалення процесу приватизації, застосування нових технологій та процедур, що забезпечать ефективність продажу об'єктів, гнучку систему підходів до приватизації та прийняття рішень.
Проект Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації" (далі - проект закону) розроблено Фондом державного майна України відповідно до Закону України "Про Державну програму економічного і соціального розвитку України на 2010 рік", Програми економічних реформ України на 2010-2014 роки "Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава", підготовленої Комітетом економічних реформ при Президентові України, пункту 6 доручення Прем'єр-міністра України М. Азарова від 16.06.10 № 35210/1/1-10 до пункту 2 доручення Президента України від 11.06.10 № 1-1/1154.
Підготовка проектів координується Міжвідомчою робочою підгрупою "Приватизація" групи "Сталий економічний розвиток, бізнес-клімат та інвестиції" Комітету з питань економічних реформ при Президентові України згідно з планом-графіком реформ (п.1.6. та 2.1.) за напрямком "Приватизація та управління державною власністю", затвердженим дорученням Віце-прем'єр-міністра України С. Тігіпка від 13.07.10 № 42790/0/1-10.
Проект спрямовано на забезпечення проведення реформ у сфері приватизації, реалізацію нової Державної програми приватизації, створення ринково - орієнтованого державного комплексу, спроможного забезпечити ефективне виконання державою своїх функцій.
2. Мета і шляхи її досягнення
Метою законопроекту є удосконалення законів з питань приватизації, формування чіткої, ефективної правової бази у сфері приватизації, досягнення прозорості та відкритості приватизаційного процесу, забезпечення реалізації нової Державної програми приватизації, вимог до процесу реформування власності на завершальному етапі.
Ця мета досягається внесенням необхідних змін до Законів України: "Про приватизацію державного майна", "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)", "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі", "Про особливості приватизації об'єктів незавершеного будівництва".
Змінами до законів передбачено:
чітке визначення об'єктів державної власності, що підлягають приватизації;
запровадження передприватизаційної підготовки державних об'єктів, що раніше містилося в тексті Програми приватизації; встановлення вимог до уповноважених органів управління, які формуватимуть пропозиції для включення об'єктів на приватизацію;
чітке визначення способів приватизації (аукціон, конкурс з відкритістю пропонування ціни за принципом аукціону, аукціон із зниженням ціни, аукціон без оголошення ціни, продаж на фондових біржах), які забезпечать спрощений та інтенсивний продаж об'єктів масової приватизації, що дозволить швидко реалізувати об'єкти, які користуються низьким попитом;
визначення класифікації об'єктів приватизації, що раніше містилося в тексті Програми, уточнення класифікації з урахуванням нового етапу приватизації;
удосконалення норм, що регулюють прийняття рішень та продаж об'єктів приватизації разом із земельними ділянками;
особливості приватизації об'єктів за групами;
положення щодо закріплення пакетів акцій у державній власності, дотримання вимог законодавства про захист економічної конкуренції в процесі приватизації.
Значна увага в проекті приділена процесу підготовки та приватизації об'єктів групи Г, які здійснюються на засадах індивідуальної приватизації, коли всі етапи та процедури приватизації передбачають врахування індивідуальних особливостей таких підприємств; вивчення кон'юнктури ринку та попиту на конкретний об'єкт, інформаційну підтримку їх приватизації.
Для цілей приватизації принципово по новому визначається поняття "контрольний пакет акцій", яке застосовуватиметься на період проведення приватизації.
Для забезпечення відкритості та прозорості приватизації удосконалено інформаційну складову процесу приватизації.
Вдосконалено з урахуванням набутого досвіду механізм державного контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу, укладених в процесі приватизації. Посилено відповідальність нових власників за ефективність роботи підприємств у післяприватизаційний період. Запроваджено додаткові вимоги щодо подальшого відчуження приватизованих об'єктів з урахуванням діючих інвестиційних зобов'язань.
Одночасно збережено пільги та соціальні гарантії для працівників підприємств, що приватизуються.
Для забезпечення проведення приватизації до проекту включено норми щодо фінансових витрат на приватизацію за рахунок видатків державного бюджету.
3. Правові аспекти
На даний час законодавство України з питань приватизації складається з Закону України "Про приватизацію державного майна", "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)", які є базовими законодавчими актами цієї сфери правового регулювання, Закону України "Про Державну програму приватизації", яка визначає цілі, пріоритети та умови приватизації на 2000-2002 роки, а також законів, які регулюють особливості приватизації окремих сфер та галузей економіки, зокрема, "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі", "Про особливості приватизації об'єктів незавершеного будівництва", нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади.
4. Фінансово-економічне обґрунтування
Реалізація цього законопроекту не потребує додаткових матеріальних витрат з Державного бюджету України. Заходи, пов'язані з проведенням приватизації державного майна, здійснюється в межах видатків, передбачених Державним бюджетом України на відповідний рік. Вдосконалення процесу приватизації, правова основа якого створюється цим законопроектом, проведення ефективної, відкритої приватизації забезпечить збільшення надходжень до Державного бюджету.
5. Позиція заінтересованих органів
Проект в установленому порядку надіслано на розгляд до Міністерства економіки України, Міністерства фінансів України, Антимонопольного комітету України, Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку, Державного комітету України із земельних ресурсів, Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва.
Під головуванням Віце-прем'єр-міністра України відбулися наради, на яких розглядалися питання підготовки проекту (12.07.10 та 27.07.10).
З метою прийняття взаємоузгоджених рішень, відпрацювання спірних питань у Фонді проведено Міжвідомчу узгоджувальну нараду (19.07.2010).
На нараді обговорено ключове питання щодо оптимізації переліку критеріїв об'єктів, які не підлягають приватизації, внесення змін до статті 5 Закону України "Про приватизацію державного майна". Дорученнями Уряду, планом графіком-реформ (п. 1.2) зазначене питання доручено врегулювати Міністерству економіки України. Розроблений Мінекономіки проект закону, який передбачає суттєве скорочення та перегляд критеріїв віднесення об'єктів до таких, що не підлягають приватизації, на сьогодні знаходиться на розгляді Урядового комітету з питань розвитку галузей економіки та науково-інноваційної політики.
За результатами проведеної роботи проект доопрацьовано, згідно з планом-графіком реформ в установленому порядку погоджено з заінтересованими органами виконавчої влади.
Проект погоджено без зауважень Міністерством фінансів України, Антимонопольним комітетом України, Державним комітетом України з питань регуляторної політики та підприємництва.
Міністерством економіки України, Державним комітетом України із земельних ресурсів, Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку проект погоджено із зауваженнями, які частково враховані під час його доопрацювання.
Міністерством юстиції України надано висновок за результатами правової експертизи проекту (22.09.2010). За результатами правової експертизи проект відповідає Конституції України, Законам України, вимогам нормопроектувальної техніки, надано зауваження щодо відповідності Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та практиці Європейського суду з прав людини, яке враховано.
Позиція міністерств, висновки Фонду щодо мотивів відхилення зауважень та пропозицій, отриманих до проекту, наведено у протоколі узгодження позицій.
6. Регіональний аспект
Проект не стосується питання розвитку адміністративно-територіальних одиниць України.
7. Запобігання корупції
Проект закону не містить ризиків вчинення корупційних правопорушень.
8. Громадське обговорення
Відповідно до вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" проводилось оприлюднення законопроекту, шляхом розміщення на веб-сайті Фонду державного майна України (www.spfu.gov.ua) його редакції, оголошення про оприлюднення та аналізу регуляторного впливу проекту.
Зауважень і пропозицій до проекту від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань не надходило.
9. Позиція соціальних партнерів
Відповідно до Заключних положень Генеральної угоди між КМУ, всеукраїнськими об'єднаннями організацій роботодавців і підприємців та всеукраїнськими профспілками і профоб'єднаннями на 2008-2009 роки проект розглянуто Федерацією профспілок України та Спільним представницьким органом роботодавців на національному рівні.
Федерацією профспілок України підтримано редакцію проекту.
Спільним представницьким органом роботодавців на національному рівні надано пропозиції до проекту, які частково враховані. Висновки та обгрунтування щодо наданих пропозицій надіслано на адресу Спільного представницького органу роботодавців на національному рівні.
10. Прогноз результатів
Проект Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації" створить досконалу, чітку та прозору законодавчу базу в сфері приватизації, удосконалить механізми та процедури приватизації, підвищить економічну ефективність продажу об'єктів та надходження до Державного бюджету.
Прийняття закону забезпечить реалізацію нової Державної програми приватизації, спрямованої на формування ринково - орієнтованого державного комплексу, спроможного забезпечити ефективне виконання державою своїх функцій.
Проект змін до законів з питань приватизації разом із новою Державною програмою приватизації дасть можливість залучити до економіки держави інвестиції, вивільнити державу та державний бюджет від утримання об'єктів, перебування яких в державній власності є економічно недоцільним.
Прийняття закону забезпечить прискорення структурної перебудови економіки, виконання завдань проведення економічних реформ, визначених Президентом України та спрямованих на економічне зростання в Україні.
Голова Фонду державного майна України | О. Рябченко |
"____" __________2010 р.