Пояснювальна записка до проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відчуження майна суб'єктів господарювання державного сектору економіки"
від 11 жовтня 2010 р.
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відчуження майна суб'єктів господарювання державного сектору економіки"
1. Обґрунтування необхідності прийняття законопроекту
З метою виконання завдань, визначених пунктом 4.3 плану-графіку реформ, затвердженого Віце-прем'єр-міністром України С. Тігіпком 19 липня 2010 року (щодо недопущення відчуження безпосередньо підприємствами державного сектору економіки майнових об'єктів, які є самостійними об'єктами приватизації), а також впровадження концептуальних засад забезпечення реалізації національних інтересів у сфері приватизації (в частині запровадження механізму реалізації надлишкового нерухомого майна, закріпленого на праві оперативного управління та праві господарського відання, виключно через органи приватизації з поверненням отриманих коштів суб'єктам господарювання), затверджених рішенням Ради національної безпеки і оборони України від 15 лютого 2008 року (уведеним в дію Указом Президента України від 06.03.2008 № 200), Фондом державного майна розроблено цей проект Закону.
2. Цілі і завдання прийняття законопроекту
Основною метою законопроекту є посилення державного контролю щодо відчуження майна суб'єктів господарювання державного сектору економіки, забезпечення конкурентних засад продажу такого майна за встановленою процедурою з урахуванням відповідних особливостей.
У свою чергу, реалізація цієї мети передбачатиме вирішення шляхом прийняття проекту Закону наступних завдань:
встановлення особливостей щодо розпорядження майном державних комерційних (казенних) підприємств;
запровадження процедури продажу нерухомого майна суб'єктів господарювання державного сектору економіки через державні органи приватизації з урахуванням законодавства про приватизацію, відповідних законодавчо встановлених особливостей та у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
3. Загальна характеристика і основні положення законопроекту.
Проектом акта пропонується внесення змін до статей 75, 77, 141 Господарського кодексу України в частині:
здійснення продажу нерухомого майна, яке належить до основних фондів державного комерційного (казенного) підприємства, через державні органи приватизації з урахуванням вимог законодавства про приватизацію у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України;
спрямування до Державного бюджету України коштів, отриманих від продажу нерухомого майна, яке належить до основних фондів державного комерційного (казенного) підприємства, за вирахуванням пов'язаних з його продажем витрат підприємства та балансової (залишкової) вартості такого майна. При цьому граничний обсяг цих витрат визначається Кабінетом Міністрів України;
можливості здійснення відчуження рухомого та нерухомого державного майна, яке належить до основних фондів і забезпечує ведення виробничої діяльності державного підприємства відповідно до статутних завдань, лише у разі, якщо кошти, отримані від його відчуження, спрямовуються виключно на реконструкцію, технічне переоснащення або модернізацію таких основних фондів.
Також законопроектом передбачається внесення змін до статей 20, 30 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" щодо здійснення продажу нерухомого майна боржника (банкрута) - суб'єкта господарювання державного сектору економіки через державні органи приватизації з урахуванням вимог законодавства про приватизацію, особливостей, передбачених цим Законом, у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Крім цього, пропонується доповнити статті 5, 7 і 21 Закону України "Про управління об'єктами державної власності" нормами, згідно з якими:
Кабінет Міністрів України визначає порядок продажу нерухомого майна суб'єктів господарювання державного сектору економіки;
Фонд державного майна України здійснює в установлених законодавством випадках продаж майна суб'єктів господарювання державного сектору економіки;
продаж нерухомого майна суб'єктів господарювання державного сектору економіки, в тому числі в процедурі банкрутства, якщо інше не встановлено законом, здійснюється через державні органи приватизації з урахуванням вимог законодавства про приватизацію у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України.
4. Стан нормативно-правової бази в цій сфері правового регулювання.
Нормативно-правовими актами, що регулюють зазначені відносини, є Конституція України, Господарський кодекс України, Закони України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", "Про управління об'єктами державної власності" .
Реалізація положень поданого законопроекту після його прийняття змін до інших законів не потребує.
5. Фінансово-економічне обґрунтування
Реалізація зазначеного законопроекту не потребує додаткових витрат з державного бюджету.
У свою чергу, проектом Закону передбачається запровадження механізму, згідно з яким кошти, одержані від продажу нерухомого майна, за вирахуванням пов'язаних з його продажем витрат підприємства та балансової (залишкової) вартості такого майна, підлягають перерахуванню до Державного бюджету України. При цьому, частина коштів спрямовується з Державного бюджету України на фінансування витрат державних органів приватизації, пов'язаних з продажем такого майна. А граничний обсяг витрат підприємства, пов'язаних з продажем нерухомого майна, визначається Кабінетом Міністрів України.
6. Позиція заінтересованих органів.
Законопроект потребує погодження з Мінекономіки, Мінфіном, Мін'юстом, Держкомпідприємництвом та ГоловКРУ.
7. Регіональний аспект
Законопроект не стосується питань розвитку адміністративно-територіальних одиниць.
8. Громадське обговорення.
Законопроект розміщено на веб-порталі Фонду державного майна України для можливого ознайомлення, надання зауважень та пропозицій.
9. Запобігання корупції.
У проекті Закону відсутні правила і процедури, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень.
10. Позиція соціальних партнерів
Законопроект не стосується соціально-трудової сфери.
11. Прогноз соціально-економічних та інших наслідків прийняття законопроекту.
Прийняття проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відчуження майна суб'єктів господарювання державного сектору економіки" надасть можливість посилити державний контроль за відчуженням майна суб'єктів господарювання державного сектору економіки, забезпечити конкурентні засади продажу такого майна за встановленою процедурою з урахуванням відповідних особливостей.
Голова Фонду | О. РЯБЧЕНКО |