Аналіз регуляторного впливу проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації"
від 4 липня 2010 р.
АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації"
1. Опис проблеми, яку передбачається розв'язати шляхом державного регулювання
Новий період приватизації, проведення реформ у цій сфері вимагає удосконалення процесу приватизації, застосування нових технологій та процедур, що забезпечать ефективність продажу об'єктів, гнучку систему підходів до приватизації та прийняття рішень.
Проект Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації" (далі - проект) розроблено Фондом державного майна України відповідно до Закону України "Про Державну програму економічного і соціального розвитку України на 2010 рік", з урахуванням "Програми економічних реформ України на 2010-2014 роки", підготовленої Комітетом економічних реформ при Президентові України, доручення Прем'єр - міністра України М. Азарова від 12.06.2010 № 35210/0/1-10 до доручення Президента України від 11.06.2010 № 1-1/1154.
Проект спрямовано на забезпечення проведення реформ у сфері приватизації, реалізацію нової Державної програми приватизації, створення ринково - орієнтованого державного комплексу, спроможного забезпечити ефективне виконання державою своїх функцій.
Координація підготовки проекту здійснюється міжвідомчою робочою підгрупою "Приватизація", створеною згідно з дорученням Віце - прем'єр- міністра України С. Тігіпка (від 02.04.2010 № 17139/0/1-10).
2. Визначення цілей державного регулювання
Ціллю державного регулювання є удосконалення законів з питань приватизації, формування чіткої, ефективної правової бази у сфері приватизації, покращення технологій та процедур приватизації, створення ефективної системи прийняття рішень та продажу державного майна, досягнення прозорості та відкритості приватизаційного процесу, забезпечення реалізації нової Державної програми приватизації, виконання завдань проведення економічних реформ, визначених Президентом України та спрямованих на економічне зростання в Україні.
3. Визначення та оцінка усіх альтернативних способів досягнення встановлених цілей
Існує два альтернативні способи досягнення встановлених цілей:
1. Збереження чинних редакцій законів з питань приватизації, тобто альтернатива залишення базового законодавства про приватизацію без змін.
Зазначений спосіб є неприйнятним, оскільки положення чинних законів з питань приватизації є застарілими, не відповідають економічним реаліям сьогодення, не в повній мірі можуть забезпечити проведення реформи у сфері приватизації, визначеною Програмою економічних реформ України на 2010-2014 роки "Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава", підготовленою Комітетом економічних реформ при Президентові України.
Залишення чинного законодавства з приватизації без змін може призвести до гальмування процесу приватизації, неможливості реалізації положень нової Державної програми приватизації, яка визначає нові підходи до приватизації з урахуванням Програми економічних реформ України на 2010-2014 роки.
2. Досягнення встановлених цілей можливо лише шляхом внесення необхідних змін до Законів України: "Про приватизацію державного майна", "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)", "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі", "Про особливості приватизації об'єктів незавершеного будівництва".
Зазначений спосіб забезпечить удосконалення правового забезпечення приватизаційного процесу, підготовки об'єктів до приватизації, процедур та механізмів приватизації, прискорення процесу приватизації, створить умови для виконання положень нової Державної програми приватизації, спрямованої на проведення реформ у сфері приватизації, формування оптимального державного сектору, спроможного забезпечити ефективне виконання державою своїх функцій.
У зв'язку із наведеним вище, єдиним прийнятним способом досягнення встановлених цілей є прийняття Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації".
4. Опис механізмів і заходів для вирішення проблеми
Проектом передбачено:
оптимізацію та уточнення переліку критеріїв об'єктів, які не підлягають приватизації; обмеження заборон для забезпечення виконання державою своїх функцій ефективно управляти та розпоряджатися державною власністю;
чітке визначення об'єктів державної власності, що підлягають приватизації;
запровадження передприватизаційної підготовки державних об'єктів, що раніше містилося в тексті Програми приватизації; встановлення вимог до уповноважених органів управління, які формуватимуть пропозиції для включення об'єктів на приватизацію;
чітке визначення способів приватизації (аукціон, конкурс з відкритістю пропонування ціни за принципом аукціону, аукціон із зниженням ціни, аукціон без оголошення ціни, продаж на фондових біржах), які забезпечать спрощений та інтенсивний продаж об'єктів масової приватизації, що дозволить швидко реалізувати об'єкти, які користуються низьким попитом;
визначення класифікації об'єктів приватизації, що раніше містилося в тексті Програми, уточнення класифікації з урахуванням нового етапу приватизації для раціонального та ефективного застосування способів приватизації;
запровадження норм, що регулюють прийняття рішень та продаж об'єктів приватизації разом із земельними ділянками;
особливості приватизації об'єктів за групами;
положення щодо закріплення пактів акцій у державній власності, дотримання вимог законодавства про захист економічної конкуренції в процесі приватизації.
Значна увага в проекті приділена процесу підготовки та приватизації об'єктів групи Г, які здійснюються на засадах індивідуальної приватизації, коли всі етапи та процедури приватизації передбачають врахування індивідуальних особливостей таких підприємств; вивчення кон'юктури ринку та попиту на конкретний об'єкт, інформаційну підтримку їх приватизації.
Для цілей приватизації принципово по новому визначається поняття "контрольний пакет акцій", яке застосовуватиметься на період проведення приватизації.
Для забезпечення відкритості та прозорості приватизації удосконалено інформаційну складову процесу приватизації, як при підготовці підприємств до приватизації, так і в процесі продажу об'єктів приватизації.
Вдосконалено з урахуванням набутого досвіду механізм державного контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу, укладених в процесі приватизації. Посилено відповідальність нових власників за ефективність роботи підприємств у післяприватизаційний період. Запроваджено додаткові вимоги щодо подальшого відчуження приватизованих об'єктів з урахуванням діючих інвестиційних зобов'язань.
Одночасно збережено пільги та соціальні гарантії для працівників підприємств, що приватизуються.
Для забезпечення проведення приватизації та прозорого порядку використання фінансових ресурсів до проекту включено норми щодо фінансових витрат на приватизацію за рахунок видатків державного бюджету.
Впровадження проектом удосконалених та нових технологій і процедур забезпечить ефективність, прискорення, відкритість приватизації, створення гнучкої системи прийняття рішень та продажу державного майна, реалізацію положень нової Державної програми приватизації, проведення реформ у сфері приватизації, збільшення надходжень до Державного бюджету.
5. Обґрунтування можливості досягнення визначених цілей у разі прийняття запропонованого регуляторного акта
Впровадження даного законодавчого акта дасть змогу:
- удосконалити законодавче забезпечення приватизації державного майна;
- запровадити технології та процедури, що забезпечать гнучку систему підходів до приватизації, ефективність продажу об'єктів;
- врегулювати питання підготовки об'єктів приватизації до продажу;
- вдосконалити механізми, способи приватизації державного майна, забезпечити спрощення процедур продажу для реалізації об'єктів, які користуються низьким попитом;
- виважено підходити до приватизації стратегів та монополістів з урахуванням їх індивідуальних особливостей на засадах індивідуальної приватизації;
- розширити коло покупців та залучити до приватизації інвесторів, які зацікавлені у розвитку підприємства;
- реалізувати завдання та заходи нової Державної програми приватизації;
- досягти запланованої глибини продажу, які знаходяться в процесі приватизації;
- залучити до економіки держави інвестиції, залучити приватні інвестиції для технічного переоснащення та модернізації підприємств;
- вдосконалити контроль за виконанням умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації; підвищити відповідальність нових власників за ефективну діяльність підприємств у післяприватизаційний період;
- забезпечити високу поінформованість суспільства і покупців про процеси реформування відносин власності, підвищити відкритість та прозорість приватизації, довіру покупців до процесу приватизації.
6. Очікувані результати прийняття регуляторного акта
Проект Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації" створить досконалу, чітку та прозору законодавчу базу в сфері приватизації, удосконалить механізми та процедури приватизації, підвищить економічну ефективність продажу об'єктів та надходження до Державного бюджету.
Прийняття закону створить умови, правові засади, законодавчі інструменти для реалізації нової Державної програми приватизації, спрямованої на виконання завдань проведення економічних реформ, визначених Президентом України та спрямованих на економічне зростання в Україні..
Прийняття закону має суттєво посилити ефективність законодавчого регулювання сфери приватизації державного майна.
7. Обґрунтування строку чинності регуляторного акта
Акт набирає чинності з дня його опублікування у засобах масової інформації відповідно до законодавства України. Обмеження строку дії акту немає.
8. Визначення показників результативності регуляторного акта.
Показниками результативності акта є :
- обсяг приватизованих об'єктів державної власності (у тому числі разом із земельними ділянками, на яких вони розташовані);
- обсяг залучення приватного капіталу, в тому числі іноземного, результати виконання покупцями зобов'язань, визначених договорами купівлі - продажу;
- виконання фінансових показників надходження коштів від приватизації до Державного бюджету;
- зниження обсягу управлінських витрат, скорочення витрат держави на утримання об'єктів, перебування яких в державній власності є економічно недоцільним;
- рівень поінформованості про процеси приватизації.
9. Визначення заходів, за допомогою яких буде здійснюватись відстеження результативності регуляторного акта у разі його прийняття.
9.1. Щомісячне інформування Кабінету Міністрів України про хід виконання Державної програми приватизації;
9.2. щоквартальне надання аналітичної довідки про виконання Державної програми приватизації Верховній Раді України, Президенту України, Кабінету Міністрів України;
9.3. оприлюднення інформації про процеси приватизації в засобах масової інформації, у тому числі шляхом розміщення її на офіційній сторінці Фонду державного майна України в мережі Internet.
Стосовно регуляторного акта здійснюватиметься відстеження, у строки, установлені статтею 10 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Вид даних для відстеження - аналітична довідка про виконання Державної програми приватизації.
Аналіз регуляторного впливу підготовлено Департаментом законодавчо-аналітичного забезпечення реформування власності та виконання програмних документів Фонду державного майна України (м. Київ, вул. Кутузова 18/9, тел./факс 284-51-62).
Голова Фонду державного майна України | О. Рябченко |
"____" __________2010 р.