Аналіз регуляторного впливу проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо орендних відносин"
від 15 квітня 2010 р.
Аналіз регуляторного впливу
проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо орендних відносин"
1. Опис проблеми, яку планується розв'язати шляхом втручання держави у відповідну сферу підприємницької діяльності
Проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо орендних відносин", розроблений на виконання доручень Кабінету Міністрів України від 30.10.2008 № 2892/21/1-08, від 10.11.2008 № 54635/1/1-08, від 05.12.2008 № 54635/3/1/-08 та доопрацьований згідно з рішенням, прийнятим на засіданні Урядового комітету з питань економічної політики від 24.06.2009 (витяг з протоколу № 23), передбачає комплекс змін чинної законодавчої бази орендних відносин, спрямованих на удосконалення організації відносин оренди державного та комунального майна, усунення недоліків, виявлених практикою реалізації законодавчих вимог, конкретизацію об'єктів та суб'єктів регулювання спеціального Закону України "Про оренду державного та комунального майна".
2. Визначення цілей державного регулювання
Проектом Закону України усувається дублювання обмежень щодо передачі в оренду майна та об'єктів, передбачених чинною законодавчою базою, шляхом визначення виключно положеннями спеціального Закону України "Про оренду державного та комунального майна", максимально повного та конкретного переліку об'єктів і майна, забороненого до оренди, у зв'язку з чим припиняється чинність Декрету Кабінету Міністрів України від 31 грудня 1992 р. № 26-92.
Законопроектом оптимізуються конкурсні засади передачі державного та комунального майна в оренду шляхом запровадження попереднього вивчення попиту на такі об'єкти та оприлюднення переліків об'єктів, що можуть бути передані в оренду. Ці зміни мають на меті забезпечити більш оперативний і, як наслідок, більш ефективний порядок вирішення питань оренди. Існуюча на сьогодні практика передачі державного майна в оренду виключно на конкурсних засадах (згідно зі статтею 73 Закону України "Про Державний бюджет України на 2009 рік") здебільшого не дає очікуваних результатів у зв'язку з відсутністю попиту і, як наслідок, конкуренції, і договори оренди укладаються з єдиним заявником після проведення всіх передбачених конкурсних процедур, реалізація яких потребує не менше двох місяців (за умови дотримання встановлених законодавством строків), упродовж яких не сплачується орендна плата, а підприємство-балансоутримувач несе витрати з утримання майна, яке не використовується. З метою оптимізації відносин у сфері оренди державного та комунального майна розробленими змінами пропонується проводити конкурс на право укладення договору оренди лише після вивчення попиту на об'єкт оренди, шляхом оприлюднення оголошення про намір передати майно в оренду та за умови наявності щонайменше двох потенційних орендарів.
Водночас передбачається визначення виключно положеннями спеціального Закону України "Про оренду державного та комунального майна" вичерпного переліку суб'єктів орендних відносин, які за тих чи інших обставин звільняються від необхідності участі в конкурсі на право оренди державного та комунального майна. Встановлюється порядок реалізації зазначених прав.
Підготовлений проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо орендних відносин" враховує зміни, які відбулися у чинному законодавстві України.
3. Опис альтернатив запропонованого регуляторного акта
Вбачається три способи регулювання:
1. Залишення без змін Господарського кодексу України та Закону України "Про оренду державного та комунального майна", що не дозволить виконати доручення Кабінету Міністрів України.
2. Внесення змін до Господарського кодексу України та Закону України "Про оренду державного та комунального майна", тобто розробка даного законопроекту, що вирішить порушене питання.
3. Розробка нових проектів Господарського кодексу України та Закону України "Про оренду державного та комунального майна", що є недоцільним з точки зору правил нормо-проектувальної техніки, оскільки загалом існуючий Закон є ефективним та потребує лише доопрацювання, яке пропонується.
4. Опис механізмів і заходів для розв'язання проблеми
Узгоджуються спільні положення Господарського кодексу України та Закону України "Про оренду державного та комунального майна".
Застосування елементу вивчення попиту значною мірою збільшить ефективність використання об'єктів державної та комунальної власності за рахунок скорочення строків укладення договорів оренди в тих випадках, коли після повідомлення про намір передати майно в оренду не виявилося інших претендентів на укладення договору оренди. При цьому повною мірою буде збережено прозорість організації орендних відносин. Відповідні зміни вносяться до статті 9 "Порядок укладення договору оренди" Закону України "Про оренду державного та комунального майна". Водночас буде визначено коло фізичних та юридичних осіб, які мають право на укладення договору оренди без застосування конкурсних засад, зважаючи на вимоги законодавства або враховуючи неконкурентоспроможність та соціальну корисність таких суб'єктів.
З метою зняття надмірних обмежень щодо можливості передачі в оренду об'єктів державної власності, запроваджених 29.06.2004, запропонованими змінами встановлюється узагальнений та вичерпний перелік об'єктів та майна, яке не може бути об'єктом оренди, усувається дублювання заборони на передачу в оренду об'єктів та майна, передбачене іншими законодавчими актами.
З метою усунення різних трактувань норми, встановленої абзацом четвертим статті 5 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", конкретизації всієї сукупності юридичних осіб, належних до державної або комунальної форми власності незалежно від організаційно-правової форми, в якій вони були зареєстровані, редакція цього абзацу поліпшена і приводиться у відповідність з нормами, запровадженими пізніше статтею 287 Господарського кодексу України.
У тексті Закону України "Про оренду державного та комунального майна" вилучається посилання на законодавчий акт, який втратив свою чинність.
Впорядковується питання використання плати за суборенду майна та питання повернення цілісного майнового комплексу підприємства після припинення договору оренди
5. Характеристика очікуваних соціально-економічних наслідків запровадження передбачених заходів
У результаті прийняття розробленого законопроекту буде підвищено ефективність вирішення питань організації орендних відносин шляхом скорочення строків передачі майна у користування на умовах оренди, інформування про об'єкти, що можуть бути передані в оренду, скасовано неринкове обмеження розміру плати за оренду цілісних майнових комплексів підприємств, внаслідок чого буде реально збільшено надходження коштів від оренди до Державного бюджету України та місцевих бюджетів.
Разом з тим буде забезпечено дотримання вимог частини сьомої статті 58 Закону України "Про вибори Президента України", частини дев'ятої статті 66 Закону України "Про вибори народних депутатів України", частини третьої статті 51 Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів". Також буде визначено в спеціальному законодавчому акті перелік майна та об'єктів, заборонених до оренди та суб'єктів, які мають право на оренду без проведення конкурсів, що позитивно вплине на загальний стан орендних відносин.
6. Обґрунтування можливості досягнення визначених цілей у разі прийняття регуляторного акта
Для прийняття законопроекту перешкод правового чи економічного характеру немає.
Об'єкт впливу | Громадяни (як орендарі) | Суб'єкти господарювання | |
---|---|---|---|
Як орендарі | Як орендодавці | ||
Вигоди | Чітке визначення кола осіб, що мають право на оренду державного та комунального майна поза конкурсом, в значній мірі зменшить ризик виникнення проблемних ситуацій та можливих зловживань. Теж саме стосується конкретного визначення об'єктів, заборонених до оренди. Значною мірою оптимізовано порядок укладення договорів оренди. Передбачено загальнодоступне інформування про потенційні об'єкти оренди. | ||
Витрати | Додаткові витрати не очікуються |
7. Очікувані результати прийняття акта
Загальним ефектом прийняття законопроекту буде підвищення ефективності орендних відносин та прозорості процесу передачі в оренду державного та комунального майна.
8. Обґрунтування дії строку акта
Запропоновані зміни до діючого Господарського кодексу України та Закону України "Про оренду державного та комунального майна" будуть діяти до прийняття нових змін або до їх скасування.
9. Визначення показників результативності акта
Показниками результативності запропонованих змін до Господарського кодексу України та Закону України "Про оренду державного та комунального майна" буде:
встановлено конкретні об'єкти, які не можуть бути передані в оренду;
узгоджено положення частини 7 статті 58 Закону України "Про вибори Президента України", частини 9 статті 66 Закону України "Про вибори народних депутатів України", частини 3 статті 51 Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" із законодавством України щодо орендних відносин;
надано державну підтримку певним категоріям осіб, які в силу тих чи інших обставин не є конкурентно здатними, але при цьому діяльність яких є соціально значимою;
прийняття законопроекту позитивно вплине на діяльність орендодавців, оскільки чітке визначення кола осіб, які мають право на оренду державного та комунального майна, значною мірою зменшить можливість допущення порушень;
зміни порядку укладення договору оренди підвищать ефективність управління майном та забезпечать загальнодоступність інформації про можливі об'єкти.
10. Визначення заходів, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності акта
Відстеження результативності регуляторного акта буде здійснено шляхом моніторингу кількості договорів оренди, укладених із визначеними категоріями осіб.
Базове відстеження результативності змін до Господарського кодексу України та Закону України "Про оренду державного та комунального майна" здійснюється до дня набрання чинності шляхом обробки результатів.
Повторне відстеження буде проводитися через рік після набрання чинності запропонованих змін до Господарського кодексу України та Закону України "Про оренду державного та комунального майна" з використанням показників результативності.
Періодичне відстеження буде проводитись раз на три роки на підставі даних звітів про укладені договори оренди та надходження орендної плати.
Голова Фонду | О. Рябченко |