Аналіз регуляторного впливу щодо внесення змін та доповнень до спільного наказу ФДМУ та Міністерства економіки України від 19.05.1999 N 908/68 "Про управління державним майном, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі".
від 17 листопада 2009 р.
Аналіз регуляторного впливу
щодо внесення змін та доповнень до спільного наказу Фонду державного майна України та Міністерства економіки України від 19.05.1999 N 908/68 "Про управління державним майном, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі".
1. Опис проблеми, яку планується розв'язати
Фонд державного майна України є державний орган, який здійснює визначені законодавством повноваження власника державного майна, виконує функції з управління об'єктами права державної власності, що належать до сфери управління Фонду, у тому числі державного майна, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств в процесі приватизації, але залишилось у них на балансі, реалізує державну політику в сфері приватизації державного майна, виступає орендодавцем цілісних майнових комплексів підприємств, їх структурних підрозділів та нерухомого майна, яке є державною власністю.
Значна група об'єктів державної власності, що перейшли до сфери управління Фонду, мають загальнодержавне значення, не підлягають приватизації та не можуть бути об'єктами оренди згідно з чинним законодавством, зокрема: об'єкти цивільної оборони, гідротехнічні споруди, об'єкти лісового фонду тощо.
Головна проблема полягає у тому, що такі об'єкти обліковуються також на балансах господарських товариств, які знаходяться в процесі ліквідації підприємств або залишились після ліквідації підприємства взагалі без балансоутримувача.
Державні органи не можуть реалізувати щодо таких об'єктів жодне з управлінських рішень відповідно до вимог Положення про управління державним майном, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі, затвердженого наказом Фонду державного майна України та Міністерства економіки України від 19.05.1999 № 908/68, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24.06.1999 за № 414/3707, крім передачі їх до сфери управління центральних та місцевих органів виконавчої влади.
Фонд неодноразово звертався до органів державної влади з пропозиціями щодо вирішення питань передачі державного майна, яке не підлягає приватизації, до сфери управління відповідних міністерств та інших органів виконавчої влади, але позитивного результату не досягнуто.
Внесення зазначених змін та доповнень дасть змогу Фонду приймати відповідні рішення в частині забезпечення належного обліку такого майна, його зберігання, реалізації управлінських рішень щодо списання, передачі до комунальної власності, до сфери управління відповідних органів виконавчої влади тощо.
2. Визначення цілей прийняття змін.
Мета розробки змін та доповнень до спільного наказу Фонду державного майна України та Міністерства економіки України від 06.11.09 № 1738/1230 "Про внесення змін та доповнень до спільного наказу Фонду державного майна України та Міністерства економіки України від 19.05.1999 № 908/68 "Про управління державним майном, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі" полягає в такому.
Реалізації державою через державні органи приватизації права державної власності в державному секторі економіки через систему організаційно-господарських заходів та повноважень в частині збереження, належного використання та прийняття ефективних управлінських рішень щодо державного майна, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі, та державним майном, яке передано (залишилося) на баланс покупців (їх правонаступників) цілісних майнових комплексів підприємств, їх структурних підрозділів, у тому числі тих, майно яких перебувало в оренді ( далі - державне майно).
Забезпеченні системного підходу до вирішення питань, що виникають в процесі управління таким державним майном.
3.Опис альтернатив запропонованого регуляторного акта
Вбачається два способи регулювання:
1.Не прийняття нормативного акту про внесення змін та доповнень до спільного наказу Фонду державного майна України та Міністерства економіки України від 19.05.1999 N 908/68 "Про управління державним майном, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі" не забезпечить систематичну роботу з удосконалення управління державним майном, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств, але залишилось у них на балансі, в тому числі: приймати відповідні рішення в частині забезпечення належного обліку такого майна, його зберігання, реалізації управлінських рішень щодо списання, передачі до комунальної власності, до сфери управління відповідних органів виконавчої влади тощо.
2.Прийняття нормативного акту вирішить порушені питання.
4. Опис механізмів і заходів для розв'язання проблем
Вдосконалення нормативно - правових актів, які визначають функції та головні завдання, дасть змогу регулювати управління державним майном, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації, але залишилося у них на балансі, та державним майном, яке передано (залишилося) на баланс покупців (їх правонаступників) цілісних майнових комплексів підприємств, їх структурних підрозділів, у тому числі тих, майно яких перебувало в оренді.
Згідно з чинним законодавством функції з управління державним майном, яке в процесі приватизації не увійшло до статутних капіталів господарських товариств, але залишилось у них на балансі, за територіальною ознакою - місцем розташування господарських товариств, покладені на регіональні відділення Фонду державного майна України.
Забезпечення регіональними відділення Фонду державного майна України системного підходу до вирішення питань, що виникають в процесі його управління дасть змогу приймати відповідні рішення в частині забезпечення належного обліку такого майна, його зберігання, реалізації управлінських рішень щодо списання, передачі до комунальної власності, до сфери управління відповідних органів виконавчої влади тощо.
5. Прогноз соціально-економічних та інших наслідків прийняття змін.
Прийняття змін та доповнень дасть змогу створити умови для запобігання нанесення економічних та фінансових збитків державі при здійсненні управління державним майном, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації, але залишилося у них на балансі, та державним майном, яке передано (залишилося) на баланс покупців (їх правонаступників) цілісних майнових комплексів підприємств, їх структурних підрозділів, у тому числі тих, майно яких перебувало в оренді.
6.Обґрунтування необхідності прийняття змін.
Фонд державного майна України є державним органом, який здійснює державну політику в сфері приватизації державного майна, виступає орендодавцем майнових комплексів, виконує функції з управління об'єктами права державної власності, що належать до сфери управління Фонду, в тому числі державного майна, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації, але залишилося у них на балансі.
Фонд здійснює систематичну роботу з удосконалення управління державним майном, яке у процесі приватизації не увійшло до статутних капіталів господарських товариств, але залишилося у них на балансі.
На сьогодні у нормативно - законодавчій площині існує потреба у внесенні змін до відповідних актів щодо управління державним майном, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств.
Реалізація змін дасть змогу здійснювати управління таким державним майном.
Враховуючи рекомендації Рахункової палати України та доручення Кабінету Міністрів України від 13.07.2009 № 37693/1/1-09 щодо вдосконалення нормативно - правових актів, у частині управління державним майном, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації, але залишилося у них на балансі, що випливають із Законів України "Про управління об'єктами державної власності", "Про акціонерні товариства", Фонд вносить зміни та доповнення до спільного наказу Фонду державного майна України та Міністерства економіки України від 19.05.1999 N 908/68 "Про управління державним майном, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі", що додаються.
7.Фінансово-економічне обґрунтування.
Введення в дію змін не потребує фінансових витрат з Державного бюджету України.
8. Обгрунтування дії строку акта
Спільний наказ Фонду державного майна України та Міністерства економіки України від 19.05.1999 № 908/68 "Про управління державним майном, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі", із змінами та доповненнями до нього, буде діяти до моменту втрати його чинності.
9. Визначення заходів, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результатів акта
Відстеження результативності регуляторного акта буде здійснюватися Фондом державного майна України шляхом проведення аналізу дій регіональних відділень Фонду державного майна України в частині здійснення останнім функцій з управління державним майном.
Відстеження результативності регуляторного акта постійно буде здійснюватися за допомогою інформації, що вноситься регіональними відділеннями Фонду до підсистеми "Етап - Майно" яка є складовою частиною Єдиного реєстру об'єктів державної власності.
В. о. Голови Фонду | Д. Парфененко |