Пояснювальна записка до проекту Закону України "Про Державну програму приватизації"
від 29 листопада 2011 р.
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту Закону України "Про Державну програму приватизації"
1. Обґрунтування необхідності прийняття законопроектів
На сьогодні приватизація державного майна продовжує здійснюватися відповідно до чинної Державної програми приватизації, яка була розрахована на період 2000-2002 років і згідно з законодавством продовжує діяти до затвердження нової Програми.
Сучасний стан реформ в економіці країни обумовив нові підходи до проведення приватизації та підготовку концептуально нового програмного документу, який має забезпечити завершення процесу приватизації як широкомасштабного соціально-економічного проекту, оптимізацію державного сектору економіки, спроможного забезпечити виконання державою своїх основних функцій, національну і економічну безпеку.
Проект Закону України "Про Державну програму приватизації" (далі - Програма) розроблено Фондом державного майна України відповідно до статті 4 Закону України "Про приватизацію державного майна", Програми економічних реформ України на 2010-2014 роки "Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава", підготовленої Комітетом економічних реформ при Президентові України.
Відповідно до рішень, прийнятих на засіданні Кабінету Міністрів України 15 грудня 2010 року (протокол № 74) проект доопрацьовано Мінекономрозвитку разом з Фондом державного майна з урахуванням зауважень, висловлених Адміністрацією Президента України, Службою Прем'єр-міністра України, Мінфіном, Міноборони та Мін'юстом. За результатами засідання Уряду 31 жовтня 2011 року (протокол № 79) проект доопрацьовано з урахуванням пропозицій Координаційного центру з упровадження економічних реформ, Мінекономрозвитку, Урядового уповноваженого з питань дерегуляції господарської діяльності.
За результатами розгляду на засіданні Кабінету Міністрів України 23 листопада 2011 року (протокол № 86 ) проект доопрацьовано з урахуванням позиції Міністерства фінансів України.
2. Мета і шляхи її досягнення
Мета Програми - сприяти оптимізації частки державного сектору в умовах ринку, підвищенню ефективності економіки та посиленню її конкурентоспроможності.
Шляхи досягнення поставленої мети:
1) забезпечення високих темпів приватизації державних об'єктів, щодо яких не встановлено заборону та обмеження на приватизацію і які є надлишковими для виконання державою своїх функцій, не користуються попитом у покупців, є збитковими та малорентабельними;
2) застосування індивідуальних засад приватизації підприємств, які мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, підприємств з ознаками домінування на загальнодержавному ринку товарів (робіт, послуг) та таких, що потребують спеціального підходу у зв'язку з тим, що використовують у процесі виробництва унікальні ресурси та нематеріальні активи (група Г);
3) сприяння масовому залученню до приватизації земельних ділянок, на яких розташовані державні об'єкти, які підлягають приватизації;
4) скорочення обмежень щодо приватизації державних об'єктів за умови, що зазначене негативно не вплине на виконання державою своїх функцій, а також не створить небезпеки для соціально-економічних та екологічних умов життєдіяльності суспільства;
5) залучення до приватизації інвесторів, заінтересованих у довгостроковому розвитку підприємств після приватизації;
6) підвищення рівня привабливості приватизації для інвесторів, формування позитивного іміджу приватизації в Україні та світі.
Для реалізації поставленої мети термін Програми розраховано на чотири роки - 2011 - 2014 роки.
Програма встановлює конкретні способи, заходи, завдання її реалізації; окреслює послідовні етапи здійснення реформи:
перший етап (2011 р.) - це період, коли створюється необхідна правова, нормативна та організаційна база для переходу до приватизації на засадах нової Програми; формується масив державних об'єктів, які підлягають приватизації протягом 2012 року, здійснюється передприватизаційна підготовка і приватизація об'єктів групи Г на індивідуальних засадах;
другий етап (2012 р.) - це етап завершення продажу об'єктів масової приватизації та об'єктів, приватизація яких розпочалась до набрання чинності Програмою; перехід до приватизації на нових засадах, визначених Програмою; приватизація державних об'єктів разом з земельними ділянками, на яких вони розташовані; формування масиву державних об'єктів, приватизація яких завершується у 2013-2014 роках;
третій етап (2013-2014 рр.) - завершення приватизації як широкомасштабного соціально-економічного проекту, підготовка пропозицій щодо внесення змін до законодавства в частині визначення функцій органів управління для забезпечення переходу від процесу приватизації до продажу державних об'єктів як функції з управління об'єктами державної власності.
Програма містить положення щодо фінансових результатів виконання Програми, надходжень від приватизації, які передбачається залучити до Державного бюджету, контролю виконання Програми.
3. Правові аспекти
На даний час законодавство України з питань приватизації складається з Закону України "Про приватизацію державного майна", "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)", які є базовими законодавчими актами цієї сфери правового регулювання, Закону України "Про Державну програму приватизації", яка визначає цілі, пріоритети та умови приватизації на 2000-2002 роки, а також законів, які регулюють особливості приватизації окремих сфер та галузей економіки, зокрема, "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі", "Про особливості приватизації об'єктів незавершеного будівництва", нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади.
4. Фінансово-економічне обґрунтування
Реалізація законопроекту не потребує додаткових матеріальних витрат з Державного бюджету України. Забезпечення виконання Програми здійснюється в межах видатків, передбачених Державним бюджетом України на відповідний рік. Реалізація заходів, пов'язаних з проведенням приватизації державного майна у 2011-2014 роках, забезпечить надходження до Державного бюджету України та виконання фінансових завдань приватизації.
5. Позиція заінтересованих органів
Законопроект розроблено з урахуванням вимог Регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.07.2007 № 950.
За результатами засідання Кабінету Міністрів України 31.10.2011 проект доопрацьовано з урахуванням пропозицій, висловлених на засіданні, зокрема, Координаційного центру з упровадження економічних реформ, Мінекономрозвитку, Урядового уповноваженого з питань дерегуляції господарської діяльності.
За результатами розгляду на засіданні Кабінету Міністрів України 23 листопада 2011 року (протокол № 86 ) проект доопрацьовано з урахуванням пропозицій Міністерства фінансів України.
6. Регіональний аспект
Законопроект не стосується питання розвитку адміністративно-територіальних одиниць і не потребує погодження з місцевими органами виконавчої влади.
7. Запобігання корупції
Проект закону не містить ризиків вчинення корупційних правопорушень.
8. Громадське обговорення
Відповідно до вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" проводилось оприлюднення законопроекту, шляхом розміщення на веб-сайті Фонду державного майна України (www.spfu.gov.ua) його редакції, оголошення про оприлюднення та аналізу регуляторного впливу проекту.
Зауважень і пропозицій до проекту від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань не надходило.
9. Позиція соціальних партнерів
Відповідно до Заключних положень Генеральної угоди між КМУ, всеукраїнськими об'єднаннями організацій роботодавців і підприємців та всеукраїнськими профспілками і профоб'єднаннями на 2008-2009 роки проект розглянуто Федерацією профспілок України та Спільним представницьким органом роботодавців на національному рівні.
Федерацією профспілок України та Спільним представницьким органом роботодавців на національному рівні підтримано редакцію проекту.
10. Прогноз результатів
Прийняття проекту Закону України "Про Державну програму приватизації" створює умови для завершення виконання основної ролі приватизації як інструмента трансформації відносин власності в Україні, формування ринково - орієнтованого державного комплексу, спроможного забезпечити ефективне виконання державою своїх функцій.
Нова Програма разом із змінами до законів з питань приватизації дасть можливість залучити до економіки держави інвестиції, вивільнити державу та державний бюджет від утримання об'єктів, перебування яких в державній власності є економічно недоцільним.
Прийняття закону забезпечить прискорення структурної перебудови економіки, виконання завдань проведення економічних реформ, визначених Президентом України та спрямованих на економічне зростання в Україні.
Голова Фонду державного майна України | О. Рябченко |
___________________ 2011 р.