Аналіз регуляторного впливу до проекту Закону України "Про внесення змін до Господарського кодексу України"
від 15 грудня 2005 р.
Аналіз регуляторного впливу
до проекту Закону України "Про внесення змін до Господарського кодексу України"
1. Опис проблем
Законопроект розроблено на виконання пункту 10 орієнтовного плану законопроектної роботи на 2005 рік, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15.07.2005 N 591.
Метою розробки зазначеного законопроекту є реалізація державою права державної власності у державному секторі економіки через систему організаційно-господарських заходів та повноважень щодо впорядкування процесів відчуження державних майнових об'єктів та керованості цих процесів з боку держави як власника, із залученням до цих процесів державних органів приватизації.
Досягнення цієї мети має здійснюватися шляхом створення єдиних (уніфікованих) підходів щодо порядку прийняття відповідними органами управління та державними органами приватизації рішень про надання згоди на відчуження майнових об'єктів, визначення способів продажу майна та порядку їх застосування, змін умов продажу, порядку розрахунків за придбане майно, проведення загального аналізу процесів відчуження майнових об'єктів державної власності, що, в свою чергу, дасть можливість уникнути економічних та фінансових збитків держави при здійсненні відчуження майнових об'єктів державної власності.
2. Головні цілі прийняття акта
Законопроектом запроваджуються вимоги щодо обов'язкового надання попередньої згоди Фондом державного майна України (його регіональними відділеннями) суб'єктам господарювання, установам (організаціям) на відчуження державного майна, яке належить до основних фондів, та встановлення Кабінетом Міністрів України порядку відчуження зазначеного державного майна.
Проектом закону передбачається внести зміни до статей 75 та 77 Господарського кодексу України в частині погодження з Фондом державного майна України (його регіональними відділеннями) відчуження основних фондів державних комерційних та казенних підприємств, а також до статті 141 Господарського кодексу України в частині встановлення загальних норм та вимог (в тому числі і запровадження порядку) щодо відчуження суб'єктами господарювання, установами (організаціями) державного майна, яке належить до основних фондів і використовується у сфері господарювання.
3. Оцінка альтернативних способів досягнення зазначений цілей
У даній сфері правового регулювання діють Господарський кодекс України, Цивільний кодекс України, Закони України "Про приватизацію державного майна", "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)", "Про власність", "Про правовий режим майна, що забезпечує діяльність Верховної Ради України", "Про оренду державного та комунального майна", "Про особливості правового режиму діяльності Національної академії наук України, галузевих академій наук та статусу їх майнового комплексу", Декрет Кабінету Міністрів України "Про впорядкування управління майном, що забезпечує діяльність органів законодавчої та виконавчої влади".
Проте, вищезазначені акти законодавства не обумовлюють норм щодо встановлення уніфікованого порядку відчуження суб'єктами господарювання, установами (організаціями) державного майна, яке належить до основних фондів, та обов'язкового погодження таких дій з державними органами приватизації, тобто не забезпечують встановлення єдиних підходів стосовно відчуження вищезазначеного майна.
Крім того, діють накази Фонду державного майна України від 30.07.1999 N 1477 (у редакції наказу від 29.03.2004 N 604), від 22.09.2000 N 1976 та спільний наказ Державного казначейства України і Міністерства економіки України від 10.08.2001 N 142/181, якими відповідно затверджено порядок відчуження державного майна, яке перебуває у сфері управління (в т. ч. і орендованого) державних органів приватизації та державного майна бюджетних установ. Зазначені накази відповідно мають бути визнані такими, що втратили чинність та приведені у відповідність до проекту цього Закону України.
4. Опис механізмів і заходів для вирішення проблеми
Створення єдиних (уніфікованих) підходів щодо порядку прийняття відповідними органами управління та державними органами приватизації рішень про надання згоди на відчуження майнових об'єктів, визначення способів продажу майна та порядку їх застосування, змін умов продажу, порядку розрахунків за придбане майно, проведення загального аналізу процесів відчуження майнових об'єктів державної власності, що, в свою чергу, дасть можливість уникнути економічних та фінансових збитків держави при здійсненні відчуження майнових об'єктів державної власності.
5. Вірогідність досягнення поставлених цілей
Запровадження зазначеного акта забезпечить високу вірогідність досягнення поставлених цілей.
6. Очікувані результати
Позитивні:
Застосування норм цього проекту Закону України забезпечить впорядкування процесів відчуження державних майнових об'єктів та керованості цих процесів з боку держави як власника, і, як наслідок, дасть можливість уникнути економічних та фінансових збитків держави при здійсненні відчуження майнових об'єктів державної власності.
Негативні: немає.
7. Показники результативності акта
- вплив на забезпечення найбільш ефективних шляхів використання державного майна;
- підвищення ефективності продажу державного майна та збереження державного майна до повного закінчення процедури приватизації;
- збільшення надходжень до Державного бюджету України.
8. Заходи для відстеження результативності акта
Узагальнення результатів проведення інвентаризації об'єктів державної власності з метою:
- ведення обліку об'єктів державної власності;
- проведення моніторингу структурних змін у державному секторі економіки; здійснення контролю за ефективним використанням об'єктів державної власності;
- забезпечення реалізації управлінських рішень.
Голова Фонду | В. Семенюк |