Пояснювальна записка до проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законів з питань приватизації"
від 29 січня 2007 р.
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту Закону України
"Про внесення змін до деяких законів з питань приватизації"
1. Обґрунтування необхідності прийняття акта
Відповідно до статті 4 Закону України "Про приватизацію державного майна" та доручення Кабінету Міністрів України від 30.08.2006 № 30844/0/1-06 розроблено проект Закону України "Про Державну програму приватизації на 2007-2009 роки", який визначає цілі, завдання, пріоритети та умови приватизації державного майна на 2007-2009 роки.
Враховуючи нові вимоги до процесу приватизації державного майна на сучасному етапі розвитку ринкових перетворень, визначені проектом Державної програми приватизації на 2007-2009 роки, разом з проектом Програми підготовлено проект Закону України "Про внесення змін до деяких законів з питань приватизації".
Проект Закону України "Про внесення змін до деяких законів з питань приватизації" забезпечить реалізацію норм Програми та взаємоузгодженість правової бази з питань приватизації, що сприятиме гармонізації приватизаційного законодавства.
2. Цілі і завдання прийняття акта
Метою прийняття закону є удосконалення законодавства з питань приватизації, його спрощення та досягнення прозорості, усунення колізій у законодавстві стосовно приватизаційних процесів та належне врегулювання питань управління державною власністю у процесі приватизації.
З метою створення сприятливих умов для реформування власності передбачається, що приватизації державного майна може передувати передприватизаційна підготовка, яка здійснюватиметься органами, уповноваженими управляти цими об'єктами.
Зокрема, для забезпечення належних умов для реформування власності проектом забезпечується відповідне врегулювання питання приватизації державного майна, проведення передприватизаційної підготовки, удосконалюються процедура та порядок продажу об'єктів, удосконалюється процедура приватизації сільськогосподарських підприємств та об'єктів незавершеного будівництва, а також унормовуються питання відчуження земельних ділянок.
Для підвищення ефективності виробництва, ліквідності акцій, забезпечення інвестиційної привабливості об'єкта приватизації передбачається проведення реструктуризації відкритих акціонерних товариств.
Удосконалюються процедура та порядок продажу об'єктів і визначаються підстави для повторного продажу об'єктів, не проданих або знятих з аукціонів, конкурсів, відкритих торгів (тендерів).
3. Загальна характеристика і основні положення проекту акта
Визначення проектом Програми нової стратегії приватизації державного майна обумовлює внесення пакету змін до Законів України "Про приватизацію державного майна", "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)", "Про особливості приватизації об'єктів незавершеного будівництва", "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі". Насамперед, це стосується законодавчого врегулювання таких питань:
запровадження нового порядку започаткування процесу приватизації об'єктів державної власності виходячи з рішень органів, уповноважених управляти державним майном щодо економічної недоцільності подальшого перебування цих об'єктів у державній власності;
порядку проведення передприватизаційної підготовки об'єктів державної власності, реструктуризації таких об'єктів в процесі приватизації;
уточнення відповідно до чинного на сьогодні законодавства складу обмежень щодо розпорядження та використання майна, що перебуває у процесі приватизації;
удосконалення механізмів проведення конкурсів, аукціонів, відкритих торгів, інших способів продажу державного майна;
запровадження нових способів продажу державного майна (конкурси з відкритістю пропонування ціни за принципом аукціону, аукціони із зниженням ціни лоту, без оголошення ціни аукціонів із зниженням ціни лоту, без оголошення ціни);
трансформації змісту зобов'язань покупців об'єктів приватизації відповідно до укладених договорів купівлі-продажу шляхом посилення відповідальності нових власників за результати господарювання приватизованих підприємств у післяприватизаційний період, забезпечення беззбиткової діяльності цих підприємств та сплати податків до бюджетів усіх рівнів;
вдосконалення механізму державного контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу, укладених в процесі приватизації;
запровадження процедур продажу земельних ділянок, що перебувають під об'єктами приватизації, державними органами приватизації тощо.
Комплексність наведених вище змін у законодавстві з питань приватизації обумовлює необхідність їх викладення у вигляді нової редакції Законів України "Про приватизацію державного майна" та "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)". Нова редакція цих законів разом зі змінами до інших законів з питань приватизації включені до проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації".
4. Стан нормативно-правової бази у даній сфері правового регулювання
На даний час законодавство України з питань приватизації складається з Закону України "Про приватизацію державного майна", який є базовим законодавчим актом цієї сфери правового регулювання, Закону України "Про Державну програму приватизації", яка визначає цілі, пріоритети та умови приватизації на 2000-2002 роки, а також законів, які регулюють особливості приватизації окремих сфер та галузей економіки, зокрема, "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)", "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі", "Про особливості приватизації об'єктів незавершеного будівництва", нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України та міністерств і інших центральних органів виконавчої влади.
5. Фінансово-економічне обґрунтування
Реалізація цього законопроекту не потребує матеріальних витрат з Державного бюджету України. У той же час у разі реального вдосконалення приватизації, правова основа якого створюється цим законопроектом, можна очікувати збільшення надходження коштів до бюджету.
6. Прогноз соціально-економічних та інших наслідків прийняття акта
Запропонований законопроект врегулює правове забезпечення приватизації державного майна та разом з проектом Державної програми приватизації на 2007-2009 роки, забезпечить подальший розвиток та удосконалення процесів приватизації, продаж об'єктів приватизації за ринковими цінами, вирішення проблем приватизації попередніх років, підвищення відкритості та прозорості процесу реформування державної власності.
Результати його реалізації сприятимуть гармонізації законодавства з питань приватизації, створять реальний механізм прискорення процесу приватизації, забезпечать її прозорість, економічну та соціальну ефективність, що в свою чергу сприятиме створенню конкурентного середовища, як умови для зростання економіки країни і добробуту населення.
Голова Фонду державного майна України | В. Семенюк |
"____" __________2007р.