Аналіз регуляторного впливу постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку внесення земельної ділянки до статутного капіталу акціонерних товариств"
від 27 січня 2009 р.
Аналіз регуляторного впливу
постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку внесення земельної ділянки до статутного капіталу акціонерних товариств"
На даний час статус земельних ділянок, на яких розташовані акціонерні товариства з державною часткою в статутному капіталі, є невизначеним. Зазначені ділянки перебувають в державній власності й надаються товариствам на умовах оренди. Також, в деяких випадках, при створенні акціонерних товариств до їх статутних капіталів було внесено право володіння та користування земельною ділянкою.
Розпорядженнями Кабінету Міністрів України від 05.03.2008 №№ 419-р, 420-р, 421-р та 422-р. передбачено необхідність продажу пакетів акцій деяких акціонерних товариств разом із земельною ділянкою, на якій вони розташовані. Найдоцільніше здійснити такий продаж шляхом внесення земельної ділянки до статутного капіталу цих товариств із подальшим продажем їх пакетів акцій. Однак, на даний час така процедура є не визначеною чинним законодавством й потребує нормативно-правового врегулювання.
Очікуваним результатом Порядку внесення земельної ділянки до статутного капіталу акціонерних товариств є:
- забезпечення виконання розпоряджень Кабінету Міністрів України;
- підвищення інвестиційної привабливості акціонерних товариств, в статутних капіталах яких є державна частка;
- збільшення надходжень до Державного бюджету України.
Запровадження Порядку внесення земельної ділянки до статутного капіталу акціонерних товариств надасть змогу підвищити інвестиційну привабливість цих товариств та збільшити надходження до Державного бюджету України за рахунок підвищення ціни акцій цих товариств. Витрати складатимуть лише витрати на підготовку земельної ділянки до внесення до статутного капіталу товариства.
Метою державного регулювання запровадження Порядку внесення земельної ділянки до статутного капіталу акціонерних товариств є захист інтересів держави, як акціонера та підвищення інвестиційної привабливості акціонерних товариств.
Альтернативним способом розв'язання зазначеної ситуації може бути лише продаж пакету акцій товариства та земельної ділянки, на якій воно розташоване окремими лотами на аукціоні. Однак, такий продаж може призвести до придбання пакету акцій та земельної ділянки різними особами, що є неприпустимим
Таким чином, єдиним виходом із цієї ситуації є внесення земельної ділянки до статутного капіталу акціонерного товариства.
Нормативне врегулювання внесення земельної ділянки до статутного капіталу акціонерних товариств здійснюється шляхом прийняття відповідного нормативного акту Кабінету Міністрів України. Внесення земельної ділянки до статутного капіталу акціонерних товариств здійснюється відповідно до розміру пакету акцій товариства, який належить державі, шляхом видання відповідного розпорядчого акту органу приватизації або шляхом внесення зазначеного питання до порядку денного загальних зборів товариства.
Оскільки на сьогодні чинним законодавством України процедура внесення Фондом державного майна України земельної ділянки до статутного капіталу акціонерних товариств не визначене, виникає необхідність прийняття відповідного нормативного акта.
Впровадження Порядку внесення земельної ділянки до статутного капіталу акціонерних товариств підвищить інвестиційну привабливість таких товариств та істотно збільшить надходження до Державного бюджету України. Під час внесення земельної ділянки до статутного капіталу акціонерних товариств товариство несе витрати на проведення загальних зборів акціонерів та забезпечення виконання рішення загальних зборів про додаткову емісію акцій.
Введення Порядку внесення земельної ділянки до статутного капіталу акціонерних товариств не потребує додаткових витрат з боку держави, оскільки робота з підготовки земельної ділянки до внесення до статутного капіталу товариства є одним зі способів приватизації державного майна та фінансується з відповідних коштів вже передбачених Державним бюджетом України. Проведення загальних зборів товариства, до порядку денного яких включатиметься відповідне питання, фінансується товариством.
При дотриманні вимог Порядку внесення земельної ділянки до статутного капіталу акціонерних товариств ризики зовнішнього впливу на дію нормативного акта є мінімальними.
Термін дії Порядку внесення земельної ділянки до статутного капіталу акціонерних товариств є необмеженим.
Показниками ефективності Порядку внесення земельної ділянки до статутного капіталу акціонерних товариств є підвищення інвестиційної привабливості акціонерних товариств, в статутних капіталах яких є державна частка, та збільшення надходжень до Державного бюджету України. Заходами відстеження результативності Порядку внесення земельної ділянки до статутного капіталу акціонерних товариств є загальний аналіз стану управління корпоративними правами держави та надходжень від продажу пакетів акцій цих товариств.