Аналіз регуляторного впливу проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації"
від 26 березня 2008 р.
АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації "
1. Опис проблеми
Необхідність удосконалення базового законодавства з питань приватизації, вирішення проблемних питань приватизаційного процесу, усунення його прогалин та колізій, а також визначення проектом Державної програми приватизації нової стратегії приватизації державного майна, обумовлюють необхідність внесення змін до чинного законодавства з питань приватизації.
2. Обґрунтування прийняття регуляторного акту
Відповідно до доручення Першого віце-прем'єр-міністра України О. Турчинова від 14.03.2008 № 13899/1/1-08 стосовно організації виконання Указу Президента України від 06.03.2008 № 200/2008 "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 15 лютого 2008 року "Про забезпечення національних інтересів і національної безпеки у сфері приватизації та концептуальні засади їх реалізації" та статті 4 Закону України "Про приватизацію державного майна" Фондом державного майна України розроблено проект Закону України "Про Державну програму приватизації на 2008-2012 роки ", який визначає цілі, завдання, пріоритети та умови приватизації державного майна на 2008-2012 роки.
Враховуючи нові підходи до процесу приватизації державного майна на сучасному етапі розвитку ринкових перетворень, визначені проектом Державної програми приватизації на 2008-2012 роки, разом з проектом зазначеної Програми підготовлено проект Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації", який забезпечить реалізацію норм Програми та взаємоузгодженість правової бази з питань приватизації, що сприятиме гармонізації приватизаційного законодавства.3. Визначення очікуваних результатів прийняття регуляторного акта
Прийняття запропонованого проекту забезпечить:
- удосконалення базового законодавства з питань приватизації відповідно до сучасних реалій;
- реалізацію положень нової Державної програми приватизації;
- подальший розвиток та удосконалення процесів реформування відносин власності;
- вирішення проблем приватизації попередніх років;
- підвищення відкритості, прозорості та ефективності приватизації державного майна;
- гармонізацію приватизаційного законодавства.
4. Головні цілі прийняття акта
Метою прийняття закону є удосконалення законодавства з питань приватизації, усунення його колізій і прогалин, забезпечення гармонізації та узгодженості законодавчої бази, досягнення прозорості та відкритості процесу реформування власності, створення ґрунтовної, сталої законодавчої основи для реалізації приватизаційних процесів та виконання приватизаційних завдань .
5. Оцінка альтернативних способів досягнення зазначений цілей
Альтернативних способів досягнення зазначених цілей немає.
6. Аргументування переваги обраного способу досягнення встановлених цілей
Для забезпечення реалізації норм нової Державної програми приватизації, досягнення взаємоузгодженості правової бази з питань приватизації законопроектом пропонується удосконалити законодавчу базу шляхом внесення змін і доповнень до базових законів з питань приватизації. Проект передбачає викладення в новій редакції Законів України "Про приватизацію державного майна", "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)", а також зміни до законів України "Про особливості приватизації об'єктів незавершеного будівництва", "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі".
7. Опис механізмів і заходів для вирішення проблеми
Законопроектом передбачено:
- запровадження порядку започаткування процесу приватизації об'єктів державної власності, упорядкування процесу прогнозованих завдань;
- порядок, заходи, шляхи здійснення передприватизаційної підготовки об'єктів права державної власності;
- порядок приватизації об'єктів;
- визначення складу обмежень щодо розпорядження та використання майном, яке перебуває у процесі приватизації;
- чітке визначення способів приватизації, запровадження нових способів продажу державного майна (конкурси з відкритістю пропонування ціни за принципом аукціону, аукціони із зниженням ціни лоту, аукціони без оголошення ціни);
- удосконалення механізмів проведення способів продажу державного майна;
- відкритість та прозорість приватизації шляхом розміщення повної та достовірної інформації про всі етапи приватизації;
- трансформацію змісту зобов'язань покупців об'єктів приватизації відповідно до укладених договорів купівлі-продажу шляхом посилення відповідальності нових власників за результати господарювання приватизованих підприємств у післяприватизаційний період, забезпечення беззбиткової діяльності цих підприємств та сплати податків до бюджетів усіх рівнів;
- вдосконалення механізму та посилення державного контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу, укладених в процесі приватизації, зокрема:
передбачено сплату неустойки у розмірі 20 відсотків від ціни продажу об'єкта та наступне розірвання договору у разі несплати коштів за об'єкт приватизації протягом 60 днів з моменту укладення чи реєстрації відповідного договору, а також можливість припинення Фондом державного майна зобов'язань за договором купівлі-продажу у разі їх невиконання або неналежного виконання покупцем та повернення приватизованого об'єкта у державну власність.
8. Обґрунтування можливості досягнення встановлених цілей у разі прийняття регуляторного акта
Прийняття проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації" забезпечить досягнення встановлених цілей шляхом створення досконалої, чіткої та прозорої законодавчої бази з питань приватизації державного майна, запровадження нових механізмів та процедур здійснення приватизаційного процесу, що дозволить створити сталу правову основу для процесу реформування власності, а також забезпечити виконання норм Державної програми приватизації на 2008-2012 роки.
Запровадження запропонованого акта забезпечить високу вірогідність досягнення поставлених цілей.
9. Оцінка впровадження та виконання вимог регуляторного акта
Впровадження даного законодавчого акта дасть змогу:
- вирішити проблему недосконалості законодавчого забезпечення механізмів приватизації державного майна;
- врегулювати питання підготовки об'єктів приватизації до продажу;
- вдосконалити процедури приватизації державного майна, забезпечити їх спрощення;
- вдосконалити контроль за виконанням умов договорів купівлі-продажу новими власниками об'єктів приватизації;
- забезпечити високу поінформованість громадян про процеси реформування відносин власності, підвищити відкритість та прозорість приватизації.
10. Оцінка ризику впливу зовнішніх чинників на дію регуляторного акта
Ризику впливу зовнішніх чинників на дію регуляторного акта немає.
11. Обґрунтування строку дії регуляторного акта
Обмеження строку дії закону немає.
12. Визначення показників результативності регуляторного акта
- ефективність механізмів реформування власності;
- дієвість процедур та способів приватизації державного майна;
- показники приватизації відповідно до Державної програми приватизації;
- реалізація Державної програми приватизації на відповідний період.
13. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності регуляторного акта
- щомісячне інформування Кабінету Міністрів України про хід приватизації державного майна та виконання Державної програми приватизації;
- щоквартальне надання аналітичної довідки про хід приватизації державного майна та виконання Державної програми приватизації Верховній Раді України, Президентові України, Кабінетові Міністрів України та Міністерству фінансів України;
- оприлюднення інформації про процеси приватизації в засобах масової інформації (друковані видання, радіо, телебачення, мережа Інтернет).
Заступник Голови Фонду | Д. Парфененко |