Пояснювальна записка до проекту постанови Кабінету Міністрів України “Про внесення змін до Порядку відчуження об'єктів державної власності ”
від 9 жовтня 2012 р.
1. Обґрунтування необхідності прийняття постанови
На виконання вимог статті 5 Закону України «Про управління об’єктами державної власності» постановою Кабінету Міністрів України від 6 червня 2007 р. № 803 затверджено Порядок відчуження об’єктів державної власності, яким визначено процедурні питання стосовно відчуження об’єктів державної власності, а також послідовність дій у таких процедурах відповідних суб’єктів управління об’єктами державної власності та державних органів приватизації.
У свою чергу, проведений аналіз практики застосування зазначеного акта законодавства свідчить про наявність прогалин у цьому нормативно-правовому документі. Крім цього, існують чинники, які значно ускладнюють, а подекуди й унеможливлюють реалізацію управлінських рішень та відповідних повноважень щодо окремих видів майна, а саме:
неврегульованість процедури усунення суб’єктом господарювання наявних недоліків та суперечностей в документах, які подаються відповідно до Порядку відчуження об’єктів державної власності, а також невизначеність строку застосування звіту про незалежну оцінку майна для погодження висновку про його вартість призводять до різних підходів у тлумаченні цих процедур;
невідповідність існуючої норми Порядку відчуження об'єктів державної власності вимогам статті 15 Закону України “Про товарну біржу” (із змінами, внесеними Законом України від 20.05.2010 № 2275-VI), в частині можливості продажу майна через біржі.
Крім того, у зв’язку з прийняттям Закону України від 8 вересня 2011 р. № 3713-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відчуження майна суб’єктів господарювання державного сектору економіки» необхідним є внесення змін до Порядку відчуження об’єктів державної власності в частині врегулювання процедурних питань щодо реалізації Фондом державного майна повноважень виступати організатором продажу нерухомого майна.
2. Мета і шляхи її досягнення
Основною метою розробки проекту акта є удосконалення процедури відчуження суб’єктами господарювання об’єктів державної власності, приведення зазначеного Порядку у відповідність з нормами та вимогами законодавчих актів України.
Зокрема, проектом нормативно-правового акта запроваджується механізм щодо:
реалізації положень Закону України «Про товарну біржу» (із змінами, внесеними Законом України від 20.05.2010 № 2275-VI) в частині обмежень стосовно продажу майна через біржі;
реалізації положень Закону України від 8 вересня 2011 р. № 3713-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відчуження майна суб’єктів господарювання державного сектору економіки» в частині визначення Фонду державного майна організатором продажу нерухомого майна державних підприємств;
встановлення чіткої процедури та єдиних підходів щодо усунення суб’єктом господарювання наявних недоліків і суперечностей в документах, які подаються відповідно до Порядку відчуження об’єктів державної власності, а також визначення строку застосування звіту про оцінку майна для погодження висновку про його вартість.
3. Правові аспекти
У цій сфері суспільних відносин діють Господарський кодекс України, Цивільний кодекс України, Закони України «Про управління об’єктами державної власності», «Про оренду державного та комунального майна», інші нормативно-правові акти з питань управління об’єктами державної власності, оцінки майна, зокрема Порядок відчуження об’єктів державної власності, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 06.06.2007 № 803 (із змінами та доповненнями).
Реалізація акта не потребує розроблення нових актів.
4. Фінансово-економічне обґрунтування
Реалізація постанови не потребує додаткових витрат з державного бюджету, матеріальних та інших витрат.
5. Позиція заінтересованих органів
Проект постанови потребує погодження з Міністерством економічного розвитку і торгівлі, Міністерством фінансів, Міністерством юстиції.
6. Регіональний аспект
Проект постанови Кабінету Міністрів України не стосується питання розвитку адміністративно – територіальних одиниць.
7. Запобігання корупції
У проекті акта відсутні правила і процедури, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень.
8. Громадське обговорення
Проект постанови оприлюднений на веб-порталі Фонду державного майна України для можливого ознайомлення, надання зауважень та пропозицій.
9. Позиція соціальних партнерів
Проект акта не стосується соціально-трудової сфери.
10. Оцінка регуляторного впливу
Впровадження цього регуляторного акта дасть змогу:
удосконалити процедуру відчуження суб’єктами господарювання об’єктів державної власності;
привести Порядок відчуження об’єктів державної власності у відповідність з нормами та вимогами чинних законодавчих актів України;
запровадити чітку процедуру та єдині підходи щодо усунення суб’єктом господарювання наявних недоліків та суперечностей в документах, які подаються відповідно до Порядку відчуження об’єктів державної власності;
встановити строк застосування звіту про оцінку майна для погодження висновку про вартість такого майна;
запровадити реалізацію Фондом державного майна повноважень організатора аукціону з продажу нерухомого майна;
мінімізувати умови для зловживань у процесі реалізації державного майна.
Від впровадження регуляторного акта негативних результатів не очікується.
Відповідно до статті 21 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» проект регуляторного акта погоджено із спеціально уповноваженим органом з питань регуляторної політики та підприємництва.
11. Прогноз результатів
Прийняття постанови сприятиме запровадженню удосконаленого механізму відчуження суб’єктами господарювання об’єктів державної власності, мінімізації умов для зловживань у процесі реалізації таких об'єктів, а також забезпечить приведення Порядку відчуження об’єктів державної власності у відповідність з нормами та вимогами законодавчих актів України.
Голова Фонду О. Рябченко
“ ” ___________ 2012 р.