Аналіз регуляторного впливу проекту змін до Положення про конкурсний відбір суб єктів оціночної діяльності, затвердженого наказом Фонду державного майна України (ФДМУ) від 25.11.2003 №2100 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.12.2003 за №1194/8515
від 2 квітня 2007 р.
Аналіз регуляторного впливу
проекту змін до Положення про конкурсний відбір суб єктів оціночної діяльності, затвердженого наказом Фонду державного майна України (ФДМУ) від 25.11.2003 №2100 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.12.2003 за №1194/8515
1.Опис проблем
Проект змін до Положення про конкурсний відбір суб єктів оціночної діяльності, затвердженого наказом ФДМУ від 25.11.2003 №2100 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.12.2003 за №1194/8515, розроблено на виконання вимог Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" з метою вдосконалення процедури залучення суб єктів оціночної діяльності до виконання робіт з оцінки майна у разі, якщо вартість послуг з оцінки дорівнює або перевищує 20 тис.грн., а вартість землеоціночних робіт дорівнює або перевищує 50 тис.грн.
Відповідно до ст. 83 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік", а також Закону України "Про приватизацію державного майна" до об єктів державної власності, що підлягають приватизації, належать також земельні ділянки, на яких розташовані об єкти, які підлягають приватизації.
Таким чином, необхідно внести відповідні зміни до Положення, щоб суб єкт оціночної діяльності мав повноваження як на виконання робіт з оцінки майна, так і на проведення робіт з оцінки земельних ділянок.
2. Головні цілі прийняття акта
Відповідно до внесених змін від 01.12.2006 до Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" він застосовується до всіх закупівель товарів, робіт і послуг, що повністю або частково здійснюються за рахунок державних коштів, за умови, що вартість закупівлі товару, послуги з оцінки дорівнює або перевищує 20 тис. грн., а вартість робіт дорівнює або перевищує 50 тис.грн.
Згідно із Законом України "Про оцінку земель" та Законом України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності" проведення оцінки земельних ділянок відноситься до категорії певного виду робіт, що підлягають ліцензуванню.
На виконання вимог Методики оцінки майна, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2003 №1891, ФДМУ розробив Поло-ження про конкурсний відбір суб єктів оціночної діяльності, затверджене наказом ФДМУ від 25.11.2003 №2100 і зареєстроване в Міністерстві юстиції України 19.12.2003 за №1194/8515, яким керувався під час обрання суб єктів оціночної діяльності.
Таким чином, у разі, якщо вартість послуг з оцінки дорівнює або перевищує 20 тис. грн., а вартість землеоціночних робіт дорівнює або переви-щує 50 тис.грн., матеріали конкурсу мають передаватися до тендерного комітету для здійснення закупівлі послуги з оцінки майна відповідно до Закону, а не за процедурою, визначеною Положенням про конкурсний відбір суб єктів оціночної діяльності, затвердженим наказом ФДМУ від 25.11.2003 № 2100.
Крім того необхідно, щоб претендент, який бере участь у конкурсі, (у разі необхідності оцінки об єкта при приватизації разом із земельною ділянкою, на якій він розташований) мав і сертифікат суб єкта оціночної діяльності, яким передбачено практичну діяльність з оцінки майна і ліцензію на виконання землеоціночних робіт.
З огляду на вищевказане необхідно внести зміни до Положення про конкурсний відбір суб єктів оціночної діяльності.
3. Оцінка альтернативних способів досягнення зазначених цілей
Нормативно-законодавча база:
- Закон України "Про приватизацію державного майна";
- Закон України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні";
- Методика оцінки майна, затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2003 №1891;
- Закон України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти";
- Закон України "Про Державний бюджет України на 2007 рік";
- Закон України "Про оцінку земель";
- Закон України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності".
4. Опис механізмів і заходів для вирішення проблеми
Проектом передбачено процедуру конкурсного відбору суб єктів оціночної діяльності - суб єктів господарювання ФДМУ, його регіональними відділеннями та Фондом майна Автономної Республіки Крим, якщо вони виступають замовниками незалежної оцінки майна або здійснюють конкурсний відбір суб єктів оціночної діяльності у випадках, визначених законодавством, у разі, якщо вартість виконання послуг з оцінки менше 20 тис.грн., а вартість землеоціночних робіт менше 50 тис.грн. Проект передбачає також відбір суб єктів оціночної діяльності (та вимоги до його кваліфікації), якщо приватизація об єктів здійснюється разом із земельними ділянками, на яких вони розташовані.
Якщо під час проведення конкурсу з відбору суб єктів оціночної діяльності конкурсна комісія органу приватизації, з ясує, що вартість послуг з оцінки дорівнює або перевищує 20 тис.грн., а вартість землеоціночних робіт дорівнює або перевищує 50 тис.грн., матеріали вищезазначеного конкурсу передаються до тендерного комітету для здійснення закупівлі послуги з оцінки майна відповідно до Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти".
Якщо оцінці буде підлягати об єкт приватизації разом із земельною ділянкою, на якій він розташований, то суб єкт оціночної діяльності повинен буде мати два документи: сертифікат суб єкта оціночної діяльності, виданий ФДМУ відповідно до Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні", та ліцензію на виконання землеоціночних робіт, видану центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів згідно з Законом України "Про оцінку земель".
5. Вірогідність досягнення поставлених цілей
Запровадження зазначеного нормативного акта забезпечить дотриман-ня вимог чинного законодавства при закупівлі послуги з оцінки майна у випадках, коли вартість такої послуги:
- менше 20 тис.грн.;
- дорівнює або більше 20 тис.грн.
- менше 50 тис.грн.;
- дорівнює або більше 50 тис.грн.
Разом з тим, якщо об єкт приватизації невеликий, вартість послуг з оцінки незначна, і проводити тендер (який триває декілька місяців) з метою обрання суб єкта оціночної діяльності на конкурсних засадах не доцільно. У таких випадках слід керуватися процедурою, визначеною у Положенні про конкурсний відбір суб єктів оціночної діяльності.
6. Очікувані результати
Позитивні:
Залежно від вартості виконання робіт з оцінки майна конкурсний відбір суб єктів оціночної діяльності буде відбуватися або за процедурою, визначеною Положенням про конкурсний відбір суб єктів оціночної діяльності, затвердженим наказом ФДМУ від 25.11.2003 №2100 та зареєстрованим Міністерством юстиції України 19.12.2003 за №1194/8515, або за процедурою, передбаченою Законом України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти". Це зумовить позитивні наслідки як для держави, так і для суб єктів господарювання.
Проект змін до Положення про конкурсний відбір суб єктів оціночної діяльності:
- сприятиме підвищенню ефективності відбору суб єктів оціночної діяльності;
- забезпечить дотримання вимог чинного законодавства у разі, якщо оцінюється об єкт приватизації разом із земельною ділянкою, на якій він розташований;
- прискорить процедуру конкурсного відбору суб єктів оціночної діяльності у випадку, коли вартість виконання послуг з оцінки майна менше 20 тис.грн., а вартість землеоціночних робіт менше 50 тис.грн.;
- забезпечить дотримання вимог чинного законодавства (зокрема процесів відбору) при обранні суб єктів оціночної діяльності у випадках, коли вартість виконання послуг з оцінки майна дорівнює або перевищує 20 тис. грн., а вартість землеоціночних робіт дорівнює або перевищує 50 тис.грн.
7. Показники результативності акта
- вплив на механізм відбору (зокрема забезпечення прозорості процесу) суб єктів оціночної діяльності з метою виконання робіт з оцінки майна;
- прискорення обрання суб єктів оціночної діяльності з метою оцінки майна у разі приватизації (корпоратизації) об єктів;
- запровадження процедури тендерного відбору суб єктів оціночної діяльності для оцінки великих об єктів, які мають стратегічне значення для держави;
- заощадження державних коштів, які спрямовуються на проведення робіт з оцінки майна;
- забезпечення реалізації управлінських рішень.
8. Заходи для відстеження результативності акта
Строки проведення відстеження:
базове відстеження - до набрання чинності змінами до Положення про конкурсний відбір суб єктів оціночної діяльності;
повторне відстеження - через рік з дня набрання чинності змінами до Положення про конкурсний відбір суб єктів оціночної діяльності.
Вид даних - статистичні показники:
- вартості послуг з оцінки майна;
- вартості робіт з оцінки земельних ділянок;
- термінів відбору суб єктів оціночної діяльності;
- кількості суб єктів господарювання, що стали переможцями конкурсів;
- терміну проведення процедури приватизації (корпоратизації) об єктів;
- якості виконання послуг з оцінки майна та робіт з оцінки земельних ділянок.
Директор Департаменту оцінки майна та оціночної діяльності | В. Гайдук |