Аналіз регуляторного впливу проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку визначення оціночної вартості нерухомого майна"
від 27 грудня 2006 р.
Аналіз регуляторного впливу
проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження
Порядку визначення оціночної вартості нерухомого майна"
1. Визначення та аналіз проблеми, яку пропонується розв'язати шляхом державного регулювання господарських відносин
Прийняття проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку визначення оціночної вартості нерухомого майна" зумовлене необхідністю забезпечити дію статті 11 Закону України "Про оподаткування доходів фізичних осіб", яка набирає чинності з 01.01.2007.
2. Визначення цілей державного регулювання
Запропонований проект постанови Кабінету Міністрів України врегульовує проблемні питання з розрахунку оціночної вартості нерухомого майна, що належить фізичним особам (платникам податку з доходів фізичних осіб) та відчужується ними шляхом продажу а також вирішує наступні завдання:
- оціночна вартість повинна максимально відображати інвестиційну (ринкову) привабливість об'єкта оцінки;
- розрахунок має бути спрощеним і здійснюватись у короткі строки та визначені терміни;
- мінімізація впливу людського фактора, забезпечення об'єктивності при проведенні розрахунку вартості.
3. Визначення та оцінка усіх прийнятних альтернативних способів досягнення встановлених цілей з аргументацією переваг обраного способу
Вивчений досвід країн, в яких такі системи працюють надійно та ефективно, про що свідчить робота Європейської економічної комісії при ООН "Керування земельними ресурсами в Європі. Тенденції розвитку й основні принципи". Нью-Йорк. Женева 2005 г. у якій мова йде про те, що багато європейських країн, що мають ефективно діючу систему масової оцінки нерухомості для цілей оподаткування, прийшли до необхідності ведення єдиної системи земельного кадастру, реєстрації земель та нерухомості, які, як правило, знаходяться в управлінні одного державного органу. Разом з тим в рекомендаціях зазначається, що, кожна країна має побудувати та експлуатувати свою власну систему з урахуванням своїх соціально-економічних та культурних умов існування. Система гарантує права власності, їхній захист, підтримує оподаткування землі й нерухомості, забезпечує гарантії кредиту, розвиває ринки нерухомості та здійснює їх контролінг.
4. Опис механізмів і заходів, які забезпечать розв'язання визначеної проблеми шляхом прийняття запропонованого регуляторного акта
В рамках впровадження Порядку визначення оціночної вартості нерухомого майна передбачається здійснення наступних заходів:
- затвердження постанови КМУ "Про затвердження Порядку визначення оціночної вартості нерухомого майна";
- розробка та затвердження концепції введення в Україні системи масової оцінки нерухомості для цілей оподаткування;
- розробка та затвердження нормативно-правових актів методичного регулювання оціночної вартості об'єктів нерухомого майна;
- розробка системи впровадження оцінки нерухомості та створення моделі диференційованої оцінки;
- розвиток інформаційної системи обліку нерухомості;
- створення бази даних об'єктів оподаткування;
- технічне та кадрове забезпечення впровадження системи масової оцінки, у тому числі підготовка фахівців;
- проведення пілотного проекту;
- міжнародна підтримка, співробітництво з європейською економічною комісією з управління земельними ресурсами в Європі при ООН.
5. Обґрунтувати можливість досягнення встановлених цілей у разі прийняття запропонованого регуляторного акта та оцінка можливості впровадження та виконання вимог регуляторного акта
Процес визначення оціночної вартості спрощено (за рахунок оптимізації рохрахункових процедур, використання баз аналітичних даних і документів, які мають формалізований вигляд).
Фондом розроблена модель аналізу ринку - базових аналогів. Підготовлено пілотний проект.
Існує вертикальна система відділів оцінки Фонду в усіх регіонах України (200 осіб).
6. Визначення очікуваних результатів прийняття запропонованого регуляторного акта, зокрема розрахунок очікуваних витрат та вигод суб'єктів господарювання, громадян та держави внаслідок дії регуляторного акта
Реалізація проекту постанови направлена на збільшення надходжень коштів до Державного бюджету України від операцій з продажу та міни нерухомого майна. Прогнозована річна кількість договорів купівлі-продажу складатиме до 350 тисяч.
7. Обґрунтування запропонованого строку чинності регуляторного акта
Термін дії акта не обмежений, оскільки він розроблений з метою впровадження у дію норм Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб", який не є обмеженим у часі.
8. Визначення показників результативності регуляторного акта
За результатами продажу нерухомого майна визначаються та затверджуються коефіцієнти бази оподаткування (вартості 1 м.кв. площі).
Встановлені коефіцієнти враховують інфляційні процеси, регіональні особливості застосування нормативів оподаткування, які визначаються з урахуванням програм розвитку будівництва та кількості операцій з нерухомим майном.
Організація спрощеного процесу розрахункових процедур забезпечить його прозорість і усвідомлене сприйняття платником податку об'єктивності проведених розрахунків.
9. Визначення заходів, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності регуляторного акта в разі його прийняття
Порядком передбачено проведення контролю за сумою нарахованого податку та коригування бази вартості одиничного показника (1 м.кв. площі) шляхом обміну інформацією між податковим органом і органом, уповноваженим здійснювати оцінку.
Разом з тим, запроваджується персональна відповідальність фізичних осіб, власників нерухомого майна, та суб'єктів оціночної діяльності за повноту та достовірність документів, що подаються для розрахунку оціночної вартості.
Голова Фонду державного майна України | В. Семенюк |