Аналіз регуляторного впливу проекту наказу Фонду державного майна України «Про внесення змін до деяких наказів Фонду державного майна України»
від 3 травня 2012 р.
Аналіз регуляторного впливу
проекту наказу Фонду державного майна України «Про внесення змін до деяких наказів Фонду державного майна України»
1. Опис проблем, які передбачається розв’язати шляхом державного регулювання
Проект акта розроблено у зв’язку і з прийняттям Закону України «Про Фонд державного майна України» та Закону України «Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації щодо реалізації положень Державної програми приватизації на 2012 – 2014 роки» з метою приведення нормативно-правових актів Фонду державного майна України у відповідність до вимог вказаних законів та Закону України «Про центральні органи виконавчої влади».
Оскільки Податковим кодексом України передбачені випадки визначення доходу платника податку – фізичної особи виходячи з ціни, зазначеної в договорі, але не нижче оціночної вартості об’єкта оподаткування, а саме: від продажу (обміну) об’єктів рухомого майна, в тому числі вживаних транспортних засобів (статті 173, пункт 189.3 статті 189 Кодексу), та те, що необхідність визначення вартості об’єкта оподаткування передбачена при відчуженні фізичною особою вживаних транспортних засобів (підпункти «а», «б», «г» пункту 3 статті 3 декрету Кабінету Міністрів України «Про державне мито»), виникла необхідність долучення додаткової спеціалізації 3.4. «Оцінка колісних транспортних засобів фізичних осіб для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов’язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства» до напряму оцінки 3 «Оцінка для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов’язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства».
Проектом пропонується внести зміни до таких наказів Фонду державного майна України:
до Положення про порядок укладання угоди про співробітництво з професійної підготовки оцінювачів, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 29 жовтня 2001 року № 1977, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15 листопада 2001 року за № 955/6146;
до Положення про порядок видачі сертифікатів суб’єктів оціночної діяльності, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 14 березня 2002 року № 479, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28 березня 2002 року за № 312/6600;
до Положення про порядок роботи Екзаменаційної комісії, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 13 листопада 2002 року №1997, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28 листопада 2002 року за № 925/7213;
до Загальних вимог до навчальних програм навчання оцінювачів та підвищення їх кваліфікації, затверджених наказом Фонду державного майна України від 15 квітня 2004 року № 754, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 05 травня 2004 року за № 562/9161;
до Порядку ведення Державного реєстру оцінювачів та суб’єктів оціночної діяльності, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 23 квітня 2012 року № 555, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28 квітня 2012 року за № 658/20971;
до Вимог до якості послуг, що надаються суб’єктами оціночної діяльності, та правилах організації системи зовнішнього контролю якості, затверджених наказом Фонду державного майна України від 23 квітня 2012 року №556, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 28 квітня 2012 року за № 659/20972.
2. Головні цілі державного регулювання
Метою розробки проекту наказу є приведення у відповідність існуючих нормативно-правових актів з організаційних питань оціночної діяльності до вимог прийнятих Закону України «Про Фонд державного майна України» та Закону України «Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації щодо реалізації положень Державної програми приватизації на 2012 – 2014 роки».
3. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення зазначених цілей
У даній сфері правового регулювання діють такі нормативно-правові акти: Конституція України від 28.06.1996 року, Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI, Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV, Закон України «Про Фонд державного майна України» від 09.12.2011 р. № 4107-VI, Закон України «Про центральні органи виконавчої влади» від 17 березня 2011 року № 3166-VI, Закон України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» від 12.07.2001 р. № 2658-III, інші нормативно-правові акти.
Під час розробки проекту наказу був розглянутий альтернативний спосіб досягнення визначеної цілі - залишити чинними нормативно-правові акти з організаційних питань оціночної діяльності.
Прийняття Податкового кодексу України поставило перед Фондом державного майна України завдання розробити механізм визначення оціночної вартості нерухомості, рухомого майна, зокрема колісних транспортних засобів, для цілей оподаткування.
У деяких випадках потрібно оцінити відразу багато об’єктів рухомого майна, зокрема колісних транспортних засобів, що знаходяться на великій території, наприклад, для цілей оподаткування. Завдання, які стоять перед оцінювачем в цьому випадку, досить специфічні, тому для їх вирішення застосовуються спеціальні методи оцінки.
Умовою ефективності оподаткування є рівномірний розподіл податкового навантаження, що забезпечує його справедливість. У цьому випадку для платників податків важливо, що об’єкти оцінюються однаково, за стандартною методикою, незалежно від широти кругозору оцінювача і здібностей домогтися знижок чи поблажок. Платник податків повинен бути поставлений в рівні умови зі своїм сусідом, побоювання дискримінації або підозра, що іншим надаються якісь особливі умови, руйнують мотивації до сумлінної сплати податку. Чи буде задоволена, наприклад, фізична особа, якщо належний їй колісний транспортний засіб отримує знижку при оцінці вартості, однак така ж або вдвічі більша знижка може бути надана його сусідові? - Очевидно, немає, тому оцінку вартості для цілей оподаткування доцільно проводити на принципах однаковості, а не на основі індивідуального підходу, при якому оцінювач прагне можливо повно врахувати всі унікальні риси об’єкта, і побажання клієнта.
4. Опис механізмів і заходів, які забезпечать вирішення проблем
Запропонований проект наказу Фонду державного майна України сприятиме збільшенню надходжень коштів до Державного бюджету України від операцій з продажу нерухомого та рухомого майна. Державний контроль здійснюється Фондом державного майна України.
5. Обґрунтування можливостей досягнення поставлених цілей у разі прийняття регуляторного акта
Вплив зовнішніх факторів на дію регуляторного акта не очікується.
Оцінка можливості впровадження регуляторного акта та виконання його вимог є високою.
Досягненням установлених цілей у разі прийняття регуляторного акта буде створення правових засад для належного функціонування сфери оціночної діяльності; забезпечення збалансування системи державного та громадського регулювання у сфері оціночної діяльності; підвищення рівня професіоналізму суб’єктів оціночної діяльності та якості робіт з оцінки, підвищення рівня та обсягу об’єктивної інформації про ринок оціночної діяльності.
Реалізація регуляторного акта не потребує додаткових витрат з Державного бюджету України.
Запровадження зазначеного регуляторного акта забезпечить високу ймовірність досягнення поставлених цілей.
6. Очікувані результати прийняття регуляторного акта
Основним показником результативності акта є відповідність бази оподаткування до ринкової привабливості об’єктів, їхньої дохідності від продажу.
Забезпечення соціальної справедливості розрахунком величини податку відповідно до дохідності від продажу (обміну, дарування) об’єкта рухомого майна та платоспроможності платника податку.
Основним показником результативності акта є збільшення надходження до Державного бюджету грошових сум за рахунок об’єктивності розрахунку оціночної вартості, що дозволить здійснити порівняльний аналіз оціночної вартості з ціною об’єкта зазначеного в договорі купівлі-продажу та скорочення термінів здійснення таких розрахунків, що є фактором активізації ринку нерухомості.
Мінімізація впливу людського фактора при здійснені розрахунку, що унеможливлює формування середовища для корупційних дій.
Негативні результати прийняття регуляторного акта відсутні.
7. Обґрунтування строку чинності регуляторного акта
Строк чинності регуляторного акта не обмежений у часі. Разом з тим він може змінюватися з урахуванням майбутніх змін до законодавства, що впливає на регуляторний акт.
8. Показники результативності регуляторного акта
Регуляторний акт обов’язковий для виконання Фондом державного майна України, суб’єктами оціночної діяльності, оцінювачами, навчальними закладами та іншими учасниками ринку оціночних послуг.
У разі прийняття проекту наказу буде приведено у відповідність нормативно-правові акти Фонду державного майна України у відповідність до Закону України «Про Фонд державного майна України» від 09.12.2011 р. № 4107-VI та Закону України «Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації щодо реалізації положень Державної програми приватизації на 2012 - 2014 роки».
Розподіл вигод і витрат для суб’єктів регуляторного акта у зв’язку з прийняттям запропонованого акта наведено у таблиці.
Суб’єкти | Вигоди | Витрати |
Держава | Приведення нормативно-правового акта у відповідність із Законом України «Про Фонд державного майна України». | Жодних |
Суб’єкти господарювання | Ліквідація правових прогалин у регулюванні процесу створення правових засад для належного функціонування сфери оціночної діяльності та застосування сучасних інструментів з питань оцінки майна і майнових прав | Жодних |
Громадяни | Ліквідація правових прогалин у регулюванні процесу створення правових засад для належного функціонування сфери оціночної діяльності та застосування сучасних інструментів з питань оцінки майна і майнових прав | Жодних |
Рівень поінформованості суб’єктів господарювання з основних положень регуляторного акта високий.
9. Заходи, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності регуляторного акта
Стосовно регуляторного акта здійснюється базове, повторне та періодичне відстеження у межах термінів, встановлених статтею 10 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Базове відстеження здійснюється до дня набрання чинності регуляторним актом або більшістю його положень з метою оцінки стану суспільних відносин, на врегулювання яких спрямована дія акта.
Повторне відстеження здійснюється через рік після набрання чинності актом або більшістю його положень, але не пізніше ніж через два роки, якщо рішенням регуляторного органу, який прийняв цей акт, не встановлено більш ранній строк, з метою оцінки ступеня досягнення цим актом визначених цілей. Установлені кількісні та якісні значення показників результативності акта порівнюються із значеннями аналогічних показників, що встановлені під час базового відстеження.
Періодичне відстеження здійснюється раз на три роки починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження, в тому числі у разі, коли дію акта, прийнятого на визначений строк, було продовжено з метою оцінки ступеня досягнення актом визначених цілей. Установлені кількісні та якісні значення показників результативності акта порівнюються із значеннями аналогічних показників, що встановлені під час повторного відстеження.
Аналіз регуляторного впливу підготовлено Управлінням з питань оціночної діяльності Департаменту координації розробки та виконання програмних документів, оцінки та розпорядження об’єктами державної власності Фонду державного майна (вул. Кутузова, 18/9, м. Київ 133, 01601, телефон 200-36-43, факс 200-35-86).
Начальник Управлінням
з питань оціночної діяльності М. Горяйнов
________________ 2012 р.