A A A K K K

Аналіз регуляторного впливу проекту наказу Фонду державного майна України "Про затвердження Методики оцінки майнових прав інтелектуальної власності"

від 24 березня 2008 р.

Аналіз регуляторного впливу
проекту наказу Фонду державного майна України "Про затвердження Методики оцінки майнових прав інтелектуальної власності"

1. Проблеми, які передбачається розв'язати шляхом державного регулювання.

Предметом регулювання наказу Фонду державного майна України "Про затвердження Методики оцінки майнових прав інтелектуальної власності" є методичні та організаційні засади визначення ринкової та інших видів вартості майнових прав інтелектуальної власності, особливості оцінки зазначених об'єктів.

Сьогодні в Україні система правової охорони інтелектуальної власності перебуває у стадії завершення формування. У 1990-х роках були закладені основи національної системи регулювання цієї надзвичайно важливої сфери. Водночас, виявилися серйозні проблеми та недоліки її функціонування, що істотно позначилося на розвитку національного науково-технологічного і творчого потенціалу, стримувало становлення нової інноваційної моделі розвитку країни, ускладнювало відносини України з провідними державами світу. Зрозуміло, що без ефективного та невідкладного вирішення цих проблем перспективи соціально-економічного розвитку України, її національної безпеки, входження у світове співтовариство як інтелектуально та економічно розвинутої держави можуть бути поставлені під сумнів.

Нагальна необхідність ефективної правової охорони та захисту прав інтелектуальної власності для України зумовлюється обраною нею стратегією побудови цивілізованих ринкових відносин, забезпечення соціальної орієнтації економіки та інноваційного соціально-економічного розвитку, що має спиратися насамперед на активізацію власного інтелектуального потенціалу.

Важливе значення забезпечення правової охорони інтелектуальної власності для розвитку України зумовлено винятковою роллю інтелектуального капіталу в становленні світової економіки XXI століття, яка базується на знаннях. Це, передусім, визначено обраною Україною стратегією інноваційного розвитку економіки, що має спиратися насамперед на вітчизняний інтелектуальний капітал.

Законодавством належним чином не врегульовано питання захисту фірмових найменувань, вартісної оцінки майнових прав інтелектуальної власності, їх відображення у бухгалтерському обліку. Не визначено порядок охорони прав на раціоналізаторські пропозиції, породи тварин, а також на фольклор, народні художні промисли, традиційні знання тощо.

Потребує більш чіткого врегулювання використання об'єктів права інтелектуальної власності, включаючи об'єкти, що створені повністю або частково за рахунок коштів державного бюджету та інших централізованих коштів. Це передусім впливатиме на цивілізоване формування ринку інтелектуальних здобутків.

На даний час оцінка майнових прав інтелектуальної власності в Україні не регламентується та здійснюється відповідно до загальних підходів до оцінки всіх видів майна та майнових прав, визначених Національним стандартом № 1 "Загальні засади оцінки майна та майнових прав", затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2003 року №1440 та положеннь Національного стандарту № 4 "Оцінка майнових прав інтелектуальної власності", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.10.2007 № 1185.

Прийняття наказу Фонду державного майна України "Про затвердження Методики оцінки майнових прав інтелектуальної власності" дозволить деталізувати методи та оціночні процедури під час оцінки майнових прав на об'єкти права інтелектуальної власності, сприяти охороні інтелектуальної власності, спрямованої на формування цивілізованого ринку об'єктів права інтелектуальної власності та забезпечення ефективного захисту державних та суспільних інтересів, пов'язаних з ними.

2. Головні цілі державного регулювання

В Україні роль і значення інтелектуальної власності інтесивно зростає. Суспільство приходить до висновку, що інтелектуальна власність є найбільш цінним капіталом людства, виступаючи при цьому об'єктом цивільних відносин. Унаслідок стрімкого зростання значення інтелектуальної діяльності, особливо її результатів для соціально-економічного розвитку будь-якого суспільства, попит на неї також стрімко зростає. Останнім часом особливо швидкого розвитку набув ринок таких об'єктів права інтелектуальної власності як засоби індивідуалізації товарів (робіт, послуг) - комерційні (фірмові) найменування, торговельні марки (знаки для товарів і послуг), географічні зазначення. Внаслідок того, що до основних характеристик об'єктів права інтелектуальної власності як товару належить можливість отримання доходу від їх використання, яке може здійснюватись одночасно декількома користувачами, інтелектуальна власність часто є об'єктом неправомірних дій, зловживання, недозволеного використання. Ця обставина вимагає надійної правової охорони інтелектуальної власності на підставі діючих законодавчих та інших нормативно-правових актів з питань інтелектуальної власності та оцінки.

Необхідність прийняття зазначеного наказу обумовлена виконанням пункту 5 Указу Президента України від 11 липня 2006 № 606/2006 "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 6 квітня 2006 року "Про стан науково-технологічної сфери та заходи щодо забезпечення інноваційного розвитку України" Кабінет Міністрів України".

3. Оцінка альтернативних способів досягнення зазначених цілей

Альтернативним способам досягнення поставлених цілей є проведення оцінки майнових прав об'єктів інтелектуальної власності відповідно до законів України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні", Національного стандарту №1 "Загальні засади оцінки майна і майнових прав", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2003 року №1440, Національного стандарту № 4 "Оцінка майнових прав інтелектуальної власності", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.10.2007 № 1185, Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 8 "Нематеріальні активи", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 18.10.99 №242, Міжнародних та европейських стандартів оцінки, а також проведення ідентифікації майнових прав об'єктів інтелектуальної власності згідно з Цивільним кодексом України, законами України "Про авторське право і суміжні права", "Про охорону прав на винаходи і корисні моделі", "Про охорону прав на промислові зразки", "Про охорону прав на знаки для товарів та послуг", "Про охорону прав на топографії інтегральних мікросхем", "Про охорону прав на сорти рослин" тощо.

Способом досягнення зазначених цілей, який обраний Фондом державного майна України, є прийняття наказу Фонду державного майна України "Про затвердження Методики оцінки майнових прав інтелектуальної власності".

4. Опис механізмів і заходів для вирішення проблем

Проект Методики оцінки майнових прав інтелектуальної власності містить методологічні питання проведення оцінки об'єктів права інтелектуальної власності, а саме:

у першому розділі " Загальні положення " визначена сфера застосування Методики оцінки майнових прав інтелектуальної власності, зазначено, що оцінці майнових прав інтелектуальної власності передує підготовчий етап, який включає виявлення, інвентаризацію об'єктів права інтелектуальної власності відображених та не відображених в бухгалтерському обліку, постановки на облік за результатами роботи інвентаризаційної комісії згідно з порядком, що затверджується Фондом державного майна України;

у другому розділі "Методичні основи визначення вартості майнових прав інтелектуальної власності" приводяться особливості визначення ринкової вартості об'єктів права інтелектуальної власності;

у третьому розділі "Підходи до оцінки інтелектуальної власності" приведені основні положення і оціночні процедури методів доходного, витратного та порівняльного підходів до оцінки майнових прав інтелектуальної власності;

у четвертому розділі "Загальні рекомендації до проведення оцінки" визначені процедура узгодження результатів оцінки, вимоги до складання звіту про оцінку майнових прав на об'єкти права інтелектуальної власності та строки проведення оцінки.

5. Можливість досягнення поставлених цілей

Висока.

6. Очікувані результати

Об'єкт впливуВигодиВитрати
ДержаваУсунення законодавчих прогалин у питаннях оцінки майнових прав інтелектуальної власності.

Прийняття наказу Фонду державного майна України "Про затвердження Методики оцінки майнових прав інтелектуальної власності"сприятиме підвищенню якості оцінки майнових прав інтелектуальної власності та підвищенню достовірності результатів такої оцінки.
Додаткові витрати відсутні
Суб'єкти господарювання, установи (організації) Встановлення чітких процедур оцінки майнових прав інтелектуальної власності.

Створення законодавчих основ для формування конкурентного середовища у сфері оцінки майнових прав інтелектуальної власності.
Додаткові витрати відсутні
Громадяни Створення цивілізованого ринку майнових прав інтелектуальної власності, заохочення до створення продуктів інтелектуальної праці. Додаткові витрати відсутні

7. Запропонований строк дії акта

Враховуючи те, що проект наказу Фонду державного майна України "Про затвердження Методики оцінки майнових прав інтелектуальної власності" розроблено відповідно до вимог статті 9 Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" та Національного стандарту № 4 "Оцінка майнових прав інтелектуальної власності" строк дії зазначеного регуляторного акта визначається строком дії вказаного закону.

8. Показники результативності акта

Дотримання суб'єктами оціночної діяльності єдиних підходів та технологій оцінки відповідно до положень наказу Фонду державного майна України "Про затвердження Методики оцінки майнових прав інтелектуальної власності" та Національного стандарту № 4 "Оцінка майнових прав інтелектуальної власності".

Створення умови для збільшення підприємств, у балансі яких об'єкти права інтелектуальної власності будуть відображені за ринковою вартістю.

Зростання якості виконаних робіт суб'єктами оціночної діяльності з оцінки майнових прав інтелектуальної власності внаслідок стандартизації оцінки таких об'єктів.

Показниками результативності регуляторного акта (за попередніми розрахунками) є:

розмір надходжень до державного та місцевих бюджетів і державних цільових фондів, пов'язаних з дією акта - застосування Методики оцінки майнових прав інтелектуальної власності під час переоцінки необоротних активів та формування статутного фонду відкритих акціонерних товариств при приватизації (корпоратизації) дозволить правильно ідентифікувати об'єкти та збільшити розмір статутного фонду на вартість майнових прав інтелектуальної власності, що в свою чергу збільшить надходження до бюджету від приватизації;

кількість суб'єктів господарювання та/або фізичних осіб, на яких поширюватиметься дія акта - станом на теперішній час в Державному реєстрі суб'єктів оціночної діяльності, який веде Фонд державного майна України, зареєстровано близько 600 суб'єктів оціночної діяльності - суб'єкта господарювання, що мають сертифікат за напрямом "Оцінка цілісних майнових комплексів, паїв, цінних паперів, майнових прав та нематеріальних активів" та спеціалізацією 2.2 "Оцінка прав на об'єкти інтелектуальної власності";

розмір коштів і час, що витрачатимуться суб'єктами господарювання та/або фізичними особами, пов'язаними з виконанням вимог акта - відповідно до статті 10 Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" оцінка майна проводиться на підставі договору між суб'єктом оціночної діяльності - суб'єктом господарювання та замовником оцінки. Отже, кошти, що витрачатимуться суб'єктами господарювання, пов'язаними з виконанням вимог акта та терміни виконання робіт враховуються під час укладання договорів на проведення оцінки майнових прав інтелектуальної власності;

рівень поінформованості суб'єктів господарювання та/або фізичних осіб з основних положень акта - рівень поінформованості суб'єктів господарювання та/або фізичних осіб з основних положень акта - вище середнього, оскільки проект нормативно-правового акта було розроблено разом з представниками саморегулівних організацій оцінювачів (Українського товариства оцінювачів та Асоціації фахівців оцінки) та обговорено на науково-практичної конференції "Обговорення проекту Методики оцінки майнових прав інтелектуальної власності", організованої Фондом державного майна України та Українським товариством оцінювачів, що відбулася 26 квітня 2007 року. Проект нормативно-правового акта оприлюднюється на сайті Фонду державного майна України. Крім того, суб'єкти господарювання зможуть ознайомитись з положеннями Методики в офіційних публікаціях Фонду державного майна України та Кабінету Міністрів України. При необхідності Фонд державного майна надаватиме суб'єктам господарювання та органам виконавчої влади відповідні консультації та роз'яснення.

9. Заходи для відстеження результативності акта

Стосовно регуляторного акта Фондом державного майна України здійснюватимуться базове, повторне та періодичні відстеження результативності регуляторного акта , у строки, встановлені статтею 10 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності":

базове відстеження - до набрання актом чинності;

повторне відстеження - через рік з дня набрання актом чинності;

періодичні відстеження - кожні три роки починаючи з дня закінчення заходів з повторного відстеження результативності цього акта.

Вид даних для відстежень - дослідження статистичних показників.

Заступник Голови ФондуА. Гриненко