Аналіз регуляторного впливу проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України"
від 30 вересня 2004 р.
Аналіз регуляторного впливу
проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України"
Прийняттям проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" передбачається усунення неоднозначності трактування внесених змін до частини другої статті 4 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" (далі - Закон), узгодження статті 5 Закону зі ст.287 Господарського кодексу України, надання рівних прав державним та комунальним підприємствам щодо передачі в оренду закріпленого за ними майна, врахування положень Декрету Кабінету Міністрів України від 31 грудня 1992 року N 26-92 у Законі, та одночасно скасування зазначеного Декрету.
На сьогодні питання, що розглядаються у законопроекті регулюються Законом України "Про оренду державного та комунального майна", Господарським кодексом України, Декретом Кабінету Міністрів України від 31 грудня 1992 року N 26-92.
Проект закону розроблено на виконання доручень Кабінету Міністрів України від 20.04.04 N 17022/1/1, пункту 59 плану роботи Кабінету Міністрів України у 2004 році та пункту 16 протоколу N17 засідання Урядового комітету економічного розвитку та з питань європейської інтеграції від 10 червня 2004 р., від 18.08.04 N 17022/12/1-04 та від 22.09.2004 N 17022/14/1-04 та у зв'язку з необхідністю уточнення редакції абзацу п'ятого частини другої статті 4 Закону.
В свою чергу, необхідність уточнення редакції зазначеної статті Закону викликана тим, що переважна більшість користувачів і читачів Закону (після внесення змін до нього від 29.06.04) вбачає у цій статті заборону здавати в оренду все майно державної власності, що мають загальнодержавне значення і не підлягають приватизації відповідно до частини другої статті 5 Закону України "Про приватизацію державного майна". Цим заблоковано укладення нових договорів оренди практично всього державного майна, яке знаходиться на балансах господарських товариств, утворених при приватизації (корпоратизації), але не входить до їх статутних фондів. Заблокована також і подальша оренда об'єктів освіти, яка з одного боку є важливим джерелом фінансування освіти, а з іншого забезпечує надходження до державного бюджету (щомісячно понад 1 млн. грн.) Таки джерела фінансування ( надходження від орендної плати) існують у органів виконавчої влади і передбачаються державним бюджетом.
Законопроект передбачає внесення змін та доповнень :
а) до Закону України "Про оренду державного та комунального майна":
- уточнення редакції абзацу п'ятого статті 4 стосовно визначення об'єктів, заборонених до оренди;
- доповнення статті 4 переліком об'єктів, заборонених до оренди Декретом Кабінету Міністрів від 31.12.92 N 26-92 ( з метою скасування зазначеного Декрету);
- надання рівних прав державним та комунальним підприємствам бути орендодавцями щодо іншого (крім нерухомого) окремого індивідуально визначеного майна;
- виключення абзаців, які регламентують дії орендодавців при отриманні дозволу підприємствами бути орендодавцями нерухомого майна;
- уточнення істотних умов договору оренди в частині порядку використання амортизаційних відрахувань словами "якщо нарахування амортизації передбачено законодавством".
б) до Господарського кодексу України :
- вилучення можливості для державних комерційних підприємств здавати в оренду цілісні майнові комплекси структурних одиниць та підрозділів;
- надання рівних прав державним та комунальним підприємств бути орендодавцями іншого (крім нерухомого) окремого індивідуально визначеного майна.
в) скасування Декрету Кабінету Міністрів України від 31 грудня 1992 року N 26-92 "Про перелік майнових комплексів державних підприємств, організацій, їх структурних підрозділів основного виробництва, приватизація або передача в оренду яких не допускається"( у зв'язку з доповненням частини другої статті 4 Закону).
Реалізація цього законопроекту не потребує додаткових фінансових та матеріальних витрат. Термін дії законодавчого акта не обмежений.
Прийняття законопроекту дозволить зосередить в органах приватизації виконання функцій орендодавця, що в свою чергу призведе до більш якісної підготовки договорів оренди, більш ефективного використання державного майна та забезпечення виконання завдання по надходженню плати за оренду цілісних майнових комплексів, нерухомого майна та іншого державного майна до державного бюджету.
Враховуючи те, що Фондом державного майна України розроблено проект постанови Кабінету Міністрів України, який дозволить балансоутримувачу одержувати 50 відсотків орендної плати, незалежно від того, хто є орендодавцем державного майна, то підприємства не понесуть втрат у зв'язку з тим, що функції орендодавця державного майна централізуються в органах приватизації.
Крім того, підприємства звільняються від рутинної роботи по укладенню договорів оренди та можуть направляти зусилля на приоритетні цілі - нарощування виробництва та інше.