Аналіз регуляторного впливу проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про проведення інвентаризації об'єктів державної власності"
від 21 вересня 2011 р.
Аналіз регуляторного впливу
проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про проведення інвентаризації об'єктів державної власності"
1. Визначення та аналіз проблеми.
Проект акта розроблено на виконання до п.п. 1.5 Національного плану дій на 2011 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010 - 2014 роки "Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава", затвердженого Указом Президента України від 27 квітня 2011 року № 504/2011.
Програмою економічних реформ на 2010-2014 роки "Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава" (далі - Програма), яка розроблена на виконання поставленого Президентом України завдання з відновлення економічного зростання і модернізації економіки країни, зазначено, що однією з причин нестабільності державного бюджету є непрозорість державних фінансів.
Неповне розкриття інформації про стан державного сектору економіки призводить до прихованих дисбалансів і зростання державного сектору економіки.
Для вирішення вищезазначеної проблеми відповідно до Програми за напрямком "Стабілізація Державного бюджету України" Президентом України з метою оптимізації управління державними фінансами поставлено стратегічні цілі, а саме:
- підвищення прозорості державних фінансів і розширення аналізу стану державного сектору економіки;
- підвищення ефективності капітальних видатків;
- поліпшення звітності, фінансового менеджменту й управління на рівні державних підприємств.
2. Головні цілі прийняття акта
Головними цілями прийняття зазначеного акта є:
- здійснення інвентаризації об'єктів державної власності з метою поліпшення управління державними фінансами;
- створення основи щодо формування бази даних стану активів держави з метою підвищення ефективності в частині капітального бюджетування.
3. Альтернативні способи досягнення визначених цілей
У якості альтернативи до запропонованого регулювання можливо розглянути такі варіанти:
Варіант I: Проведення інвентаризації на регіональному рівні (відповідно до Положення про інвентаризацію майна державних підприємств, що приватизуються (корпоратизуються), а також майна державних підприємств та організацій, яке передається в оренду (повертається після закінчення строку дії договору оренди або його розірвання)", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 березня 1993 року № 158).
Проведення інвентаризації на регіональному рівні відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 2 березня 1993 року № 158 "Про затвердження Положення про інвентаризацію майна державних підприємств, що приватизуються (корпоратизуються), а також майна державних підприємств та організацій, яке передається в оренду (повертається після закінчення строку дії договору оренди або його розірвання)" є більш ефективним, але потребує значних фінансових витрат та людських ресурсів.
Варіант: II Проведення інвентаризації шляхом розробки нового нормативно - правового акту з урахуванням інформації відповідних реєстрів, а саме:
- Єдиного реєстру об'єктів державної власності;
- Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України;
- Реєстру прав на нерухоме майно та їх обтяжень;
- Єдиного реєстр юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців тощо.
Беручи до уваги той досвід, який було напрацьовано в процесі розробки нормативно-правових актів для проведення інвентаризації об'єктів державної власності з метою створення Єдиного реєстру об'єктів державної власності вважаємо, що не є ефективним впровадження нових методологічних підходів для проведення інвентаризації об'єктів державної власності. Даний процес затягується у часі.
Враховуючи вищевикладене, можна зробити висновок, що проведення інвентаризації об'єктів державної власності відповідно до Методики проведення інвентаризації об'єктів державної власності (затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 30.11.2005 № 1121 "Про затвердження Методики проведення інвентаризації об'єктів державної власності") з урахуванням відповідних особливостей є більш оптимальним.
Зазначений варіант забезпечує комплексний підхід до вирішення питання проведення інвентаризації об'єктів державної власності.
4. Опис механізмів та заходів
Механізмом для проведення інвентаризації державного майна та упорядкування обліку юридичних осіб є Методика проведення інвентаризації об'єктів державної власності. Вищезазначена Методика визначає правові та організаційні засади щодо проведення інвентаризації об'єктів державної власності та ведення Єдиного реєстру об'єктів державної власності (далі - Єдиний Реєстр).
Результати інвентаризації оформлюються зведеним актом, який затверджується суб'єктом управління об'єктами державної власності та Фондом державного майна.
Закладений в основу проекту регуляторного акта - постанови Кабінету Міністрів України "Про проведення інвентаризації об'єктів державної власності" механізм полягає у забезпеченні суб'єктами управління об'єктами державної власності проведення інвентаризації об'єктів державної власності, що перебувають у сфері їх управління.
Інструментом для проведення інвентаризації об'єктів державної власності є автоматизована система первинного збору, накопичення та ведення даних Єдиного Реєстру АС "Юридичні особи" з мережевим та багаторівневим вирішенням. Автоматизована система проведення інвентаризації та налагодження обліку юридичних осіб впроваджена в усіх органах державного управління, їх структурних підрозділах та підвідомчих підприємствах, установах та організаціях.
5. Обґрунтування можливостей досягнення цілей у разі прийняття регуляторного акту
Прийняття регуляторного акту дасть можливість:
- провести інвентаризацію об'єктів державної власності з метою поліпшення управління державними фінансами;
- підготувати основу для створення бази даних щодо стану активів держави з метою підвищення ефективності в частині капітального бюджетування;
- здійснювати ефективний моніторинг фінансово-господарської діяльності підприємств державного сектору економіки.
6. Очікувані результати прийняття регуляторного акту
Позитивні:
Прийняття цього акта удосконалить процедуру проведення інвентаризації об'єктів державної власності, вирішить питання завершення інвентаризації та створить основу для формування бази даних щодо стану активів держави .
Негативні: немає.
7. Обгрунтування термінів чинності регуляторного акту
Проект регуляторного акту набирає чинності з дня його опублікування у засобах масової інформації відповідно до законодавства України.
8. Визначення показників результативності регуляторного акту
Показниками результативності акта є:
- вплив на забезпечення найбільш ефективних шляхів використання державного майна;
- визначення державного сектору економіки;
- створення сприятливих умов для підвищення ефективності господарської діяльності суб'єктів господарювання;
1) Розмір надходжень до державного та місцевих бюджетів і державних цільових фондів, пов'язаних з дією акта - збільшаться надходження коштів до бюджетів у результаті створення сприятливих умов для підвищення ефективності господарської діяльності суб'єктів господарювання.
2) Кількість суб'єктів, на яких поширюватиметься дія акта - органи державної влади, підприємства, установи, організації.
3) Розмір коштів; час, що витрачатимуться суб'єктами, пов'язаними з виконанням вимог акта - не передбачається додаткового витрачання коштів.
4) Рівень поінформованості суб'єктів з основними положеннями акту - середній, оскільки проект постанови розміщено web-сайті ФДМУ www.spfu.gov.ua в мережі Internet.
9. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності акту
Базове відстеження результативності вказаного регуляторного акта буде здійснюватись до набрання чинності регуляторного акту в порядку передбаченому ст. 10 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Повторне та періодичне відстеження буде здійснено у визначені законодавством терміни.
Аналіз регуляторного впливу проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про проведення інвентаризації об'єктів державної власності" підготовлено Департаментом інформаційних технологій, моніторингу та прогнозування.
Заступник Голови Фонду | Ю. Яковлєв |