Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації
від 13 травня 2009 р.
Проект
ЗАКОН УКРАЇНИ
Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації
Верховна Рада України постановляє:
I. Внести зміни до таких законів України:
1. У Законі України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі" (Відомості Верховної Ради України, 1996 р., № 41, ст. 188; 2005 р., № 16, ст. 259):
1) статтю 2 доповнити частиною другою такого змісту:
"Приватизація майна підприємств та організацій агропромислового комплексу, що зазначені у частині першій цієї статті і вартість майна яких недостатня для формування статутного капіталу акціонерного товариства, здійснюється відповідно до Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" у порядку, встановленому Фондом державного майна України. При цьому господарське товариство, утворене працівниками зазначених підприємств та організацій, має першочергове право на викуп майна";
2) статтю 3 викласти в такій редакції:
"Стаття 3. Пільги на придбання акцій
Право на пільгове придбання акцій, сума номінальних вартостей яких становить 45 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, мають працівники підприємств, майно яких приватизується, а також колишні працівники таких підприємств, які вийшли на пенсію, звільнені згідно з пунктом 1 статті 40 Кодексу законів про працю України і не працюють з моменту звільнення на інших підприємствах, особи, які мають право відповідно до законодавства повернутися на попереднє місце роботи на зазначеному підприємстві, інваліди, звільнені у зв'язку з каліцтвом або професійним захворюванням, працівники, звільнені за станом здоров'я, а також працівники соціально-культурних і оздоровчо-лікувальних закладів, що приватизуються у складі підприємств, на балансі яких вони перебувають.
Ціна однієї акції при пільговому продажу, передбаченому частиною першою цієї статті, встановлюється на рівні половини номінальної вартості акції.
Недержавним сільськогосподарським підприємствам (колективним сільськогосподарським підприємствам, спілкам селян, колгоспам, спілкам кооперативів, акціонерним товариствам, фермерським господарствам та іншім суб'єктам сільськогосподарських підприємств недержавних форм власності) передається безоплатно під інвестиційні зобов'язання (поставка у визначених обсягах вирощеної сільськогосподарської сировини для переробки, заборона протягом певного періоду відчуження безоплатно переданих акцій, перехід інвестиційних зобов'язань у разі відчуження таких акцій до нового власника тощо) 51 відсоток акцій підприємств, що приватизуються.
У разі невиконання інвестиційних зобов'язань безоплатно передані акції повертаються до державної власності у порядку, визначеному Фондом державного майна України.
У плані приватизації підприємств, що переробляють сільськогосподарську сировину, виконують роботи і надають послуги сільськогосподарським товаровиробникам, передбачається відповідна квота для діючих радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств для подальшої їх передачі після приватизації.
Строк тимчасово залишених у державній власності акцій для подальшої безоплатної передачі для радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств після їх приватизації не повинен перевищувати одного року з дня початку їх розміщення. Акції, які безоплатно не передано протягом одного року, підлягають перерозподілу серед товаровиробників, які отримали акції при початковому розподілі у порядку, визначеному статтею 4 цього Закону.
Якщо підприємства, що приватизуються, не мають укладених договорів із сільськогосподарськими підприємствами, фермерськими господарствами та іншими сільськогосподарськими підприємствами, пільга, передбачена частиною третьою цієї статті, не надається";
3) частину другу статті 4 викласти в такій редакції:
"Акції, що не були розміщені на пільгових умовах протягом року з дня початку пільгового продажу, реалізуються на загальних підставах відповідно до законодавства";
4) назву та частину другу статті 6 після слова "майна" доповнити словом "(акцій)";
5) статтю 7 викласти в такій редакції:
"Стаття 7. Приватизація частки державного майна (акцій), що залишилася після безоплатної його (їх) передачі
Приватизація частки державного майна (акцій), що залишилася після безоплатної його (їх) передачі, здійснюється за кошти.
Право на першочергове придбання майна (акцій) за кошти мають працівники радгоспу або іншого державного сільськогосподарського підприємства та прирівняні до них особи.
Якщо після використання працівниками радгоспу або іншого державного сільськогосподарського підприємства, що приватизується, права на придбання державного майна (акцій) за кошти залишається невикупленою частка державного майна (акцій), орган приватизації за згодою загальних зборів (зборів уповноважених) передає працівникам залишки майна (акцій) для придбання за власні кошти з розстрочкою платежу до одного року з урахуванням індексу інфляції, визначеному Державним комітетом статистики України з укладенням відповідного договору. У разі коли індекс інфляції у будь-якому місяці становить менш як 1, для розрахунку береться його значення, що дорівнює 1.
У разі неподання протоколу загальних зборів (зборів уповноважених) протягом одного місяця з дня отримання від державного органу приватизації повідомлення про право на придбання майна (акцій) працівники та прирівняні до них особи втрачають право на пільгу, зазначену у частині третій цієї статті.
У разі відсутності згоди загальних зборів (зборів уповноважених) на придбання майна (акцій) з розстрочкою платежу орган приватизації приймає рішення про перетворення цього підприємства у публічне (відкрите) акціонерне товариство на умовах і в порядку, передбачених статтями 6 і 7 цього Закону. При цьому право на придбання акцій на пільгових умовах за кошти, крім членів трудового колективу та прирівняних до них осіб, мають члени сімей трудового колективу радгоспу або іншого державного сільськогосподарського підприємства, які проживають разом з ними, та особи, зайняті у соціальній сфері в селі.
Після реалізації членами трудового колективу та прирівняними до них особами їх права на безоплатне отримання майна (акцій) викуп такого майна (акцій) з використанням коштів, а також права викупу акцій з розстрочкою платежу нереалізовані державні акції приватизуються на загальних підставах відповідно до законодавства.";
6) статтю 8 доповнити частиною шостою такого змісту:
"У разі неподання протягом одного місяця з моменту отримання повідомлення від державного органу приватизації про прийняте рішення щодо приватизації радгоспу або іншого державного сільськогосподарського підприємства копії рішення відповідного органу виконавчої влади про утворення такого радгоспу (підприємства) та умов передачі його майна до державної власності, а також довідки відповідного органу, що здійснює управління державним майном, про розміри витрачених бюджетних коштів для придбання (введення в дію) основних фондів або про їх невикористання на зазначені цілі в порядку, установленому законодавством, державний орган приватизації приймає рішення про приватизацію майна радгоспу або іншого державного сільськогосподарського підприємства відповідно до статей 5, 6 і 7 цього Закону";
7) статтю 20 викласти в такій редакції:
"Стаття 20. Приватизація часток (паїв) держави в майні підприємств та інших суб'єктів господарювання, заснованих на базі об'єднання майна різних форм власності.
Приватизація часток (паїв) держави в майні підприємств та інших суб'єктів господарювання, заснованих на базі об'єднання майна різних форм власності (включаючи орендні) та визначених статтями 2, 5, 8, 9, 10, 12, 13 і 15 цього Закону, здійснюється шляхом перетворення їх у публічні (відкриті) акціонерні товариства на умовах і в порядку, передбачених статтями 3, 6 і 7 цього Закону, якщо інше не передбачено їх установчими документами.
У разі якщо розмір частки (паю), що належить державі, становить менш як 25 відсотків вартості майна суб'єкта господарювання, заснованого на базі об'єднання майна різних форм власності, державна частка (пай) у ньому приватизується за рішенням загальних зборів працівників шляхом викупу зазначеними суб'єктами господарювання у порядку, встановленому Фондом державного майна України.
У разі неподання протягом одного місяця з моменту надходження від державного органу приватизації повідомлення про право викупу, оформленого протоколом рішення зборів про викуп, державна частка (пай) приватизується на конкурентних засадах";
8) статтю 25 доповнити частинами другою і третьою такого змісту:
"Умови приватизації підприємств агропромислового комплексу, вартість майна яких недостатня для формування статутного капіталу акціонерного товариства, не потребують погодження з Кабінетом Міністрів України.
Працівники радгоспів та інших державних підприємств сільського та рибного господарства, підсобних сільських господарств, перетворених у процесі приватизації у публічні (відкриті) акціонерні товариства, та особи, прирівняні до них, відповідно до статті 3 цього Закону мають право на безоплатне одержання додаткових акцій з пакета, що тимчасово залишений у державній власності, відповідно до частини першої цієї статті після прийняття рішення про його розміщення у межах нереалізованої у повному обсязі пільги з безоплатної передачі майна".
2. У Законі України "Про особливості приватизації об'єктів незавершеного будівництва" (Відомості Верховної Ради України, 2000 р., № 45, ст. 375; 2004 р., № 15, ст. 228; 2005 р., № 48, ст. 480; 2007р., № 7 -8, ст. 66,№ 33, ст. 440):
1) статтю 3 доповнити частиною другою в такій редакції:
"Продаж об'єктів незавершеного будівництва разом із земельними ділянками здійснюється у порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України".
2) друге речення частини першої статті 4 виключити;
3) частину третю статті 8 викласти в такій редакції:
"Роботи, пов'язані з виготовленням документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки, на якій розташований об'єкт незавершеного будівництва, щодо встановлення меж та закріплення межовими знаками земельної ділянки в натурі, виготовлення технічного паспорта земельної ділянки, здійснюються у порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України.";
4) у статті 9:
у частині першій слова "на підставі даних балансу без урахування суми індексації вартості об'єкта незавершеного будівництва, обчисленої за індексами, встановленими Державним комітетом статистики України" замінити словами "шляхом проведення незалежної оцінки";
частину другу виключити;
доповнити новою частиною такого змісту:
"У випадку оцінки об'єктів незавершеного будівництва разом із земельними ділянками державної власності, на яких вони розташовані, їх вартість визначається відповідно до методик, що затверджені Кабінетом Міністрів України, із зазначенням у звіті про оцінку окремо вартості земельної ділянки та вартості об'єкта незавершеного будівництва";
5) статтю 10 виключити;
у зв'язку з цим статті 11-30, вважати відповідно статтями 10-29;
6) статтю 10 викласти в такій редакції:
"Стаття 10. Порядок укладення договорів купівлі-продажу та оплати вартості об'єкта незавершеного будівництва
Порядок укладення договорів купівлі-продажу та оплати вартості об'єкта незавершеного будівництва і земельної ділянки, на якій розташований цей об'єкт, визначається законодавством.
Договори купівлі-продажу об'єктів незавершеного будівництва ( в тому числі разом із земельною ділянкою) при приватизації підлягають нотаріальному посвідченню. Для нотаріального посвідчення договору купівлі-продажу об'єкта незавершеного будівництва органи приватизації подають нотаріусу такі документи: копію наказу Фонду державного майна України про включення об'єкта незавершеного будівництва до переліку об'єктів державної власності, що підлягають приватизації; копію наказу органу приватизації про прийняття рішення про приватизацію об'єкта; копію наказу органу приватизації про затвердження висновку про вартість об'єкта незавершеного будівництва; акт обстеження об'єкта незавершеного будівництва (опис об'єкта); технічний паспорт земельної ділянки (у разі продажу об'єкта разом із земельною ділянкою); витяг з публікації інформації в газеті "Відомості приватизації " про продаж об'єкта; копія затвердженого органами приватизації протоколу про проведення аукціону або протоколу засідання конкурсної комісії; довіреність на право представництва інтересів органів приватизації. ";
7) перше речення частини другої статті 13 після слів "ціни лоту" доповнити словами "та аукціону без оголошення ціни";
8) у статті 14:
останнє речення частини першої виключити;
частину другу викласти в такій редакції:
"У разі продажу об'єкта незавершеного будівництва під розбирання разом із земельною ділянкою, продаж земельної ділянки разом з розташованим на ній об'єктом незавершеного будівництва здійснюються шляхом проведення аукціону під забудову.
У разі продажу об'єкта незавершеного будівництва під розбирання без земельної ділянки покупець після розбирання об'єкта дотримується умов передачі земельної ділянки відповідним органам місцевого самоврядування згідно з чинним законодавством з питань земельних відносин";
9) друге речення частини першої статті 16 викласти в такій редакції:
"Вартість будівельних матеріалів та устаткування визначається шляхом проведення їх незалежної оцінки у порядку, встановленому законодавством про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність.";
10) статтю 18 викласти в такій редакції:
"Стаття 18. Умови приватизації об'єктів незавершеного будівництва
Обов'язковими умовами приватизації об'єктів незавершеного будівництва є:
встановлення строку завершення будівництва об'єкта, а в разі його продажу під розбирання - строку розбирання;
забезпечення вимог екологічної безпеки, охорони навколишнього природного середовища під час добудови та подальшого введення в експлуатацію об'єкта приватизації, а у разі його продажу під розбирання - на строк розбирання. У разі неможливості завершення будівництва (розбирання) в установлені строки за наявності відповідних обґрунтувань строки його завершення можуть бути змінені за рішенням державного органу приватизації та органу місцевого самоврядування, про що укладається додатковий договір.
Власник придбаного у процесі приватизації об'єкта незавершеного будівництва у строк, що не перевищує двох місяців з моменту нотаріального посвідчення договору купівлі-продажу такого об'єкта, зобов'язаний звернутися до органу місцевого самоврядування з метою отримання рішення про відведення земельної ділянки, погодження проекту добудови та надання дозволу на будівництво. Відповідні вимоги повинні включатися до договорів купівлі-продажу об'єктів незавершеного будівництва.
Органи місцевого самоврядування та місцеві органи виконавчої влади повинні здійснювати розгляд звернень власників об'єктів незавершеного будівництва, придбаних у процесі приватизації з умовою їх добудови, щодо відведення земельної ділянки, погодження проекту добудови та надання дозволу на будівництво та приймати відповідні рішення у строк, що не перевищує чотирьох місяців з моменту звернення власника об'єкта незавершеного будівництва. Зазначений строк може бути продовжено згідно з відповідним рішенням органу місцевого самоврядування, але не більш як на шість місяців за наявності причин, що унеможливили прийняття рішення в установлений строк. Порушення органами місцевого самоврядування зазначених строків є підставою для звернення власників об'єкта незавершеного будівництва до суду.
Під час дії договору купівлі-продажу об'єкт незавершеного будівництва може бути відчужений покупцем у порядку, встановленому Фондом державного майна України. Подальше відчуження такого об'єкта можливе лише за умови збереження для нового власника зобов'язань, визначених договором купівлі-продажу об'єкта приватизації, виключно за згодою державного органу приватизації, який здійснює контроль за їх виконанням.
У разі якщо власник об'єкта незавершеного будівництва є одночасно власником земельної ділянки, на якій розташований такий об'єкт, вони відчужуються лише разом.
Новий власник об'єкта незавершеного будівництва зобов'язаний у двотижневий строк з дня переходу до нього права власності на цей об'єкт подати державному органу приватизації копії документів, що підтверджують перехід до нього права власності. Державний орган приватизації зобов'язаний вимагати від нового власника виконання зобов'язань, визначених договором купівлі-продажу об'єкта приватизації і застосовувати до нього у разі їх невиконання санкції згідно із законом.
Договори про подальше відчуження об'єкта незавершеного будівництва, обтяженого зобов'язаннями, що визначені у договорі купівлі-продажу такого об'єкта, підлягають нотаріальному посвідченню та державній реєстрації.
Відсутність погодження державним органом приватизації подальшого відчуження об'єкта незавершеного будівництва є підставою для визнання правочинів щодо такого відчуження недійсними.
У разі невиконання умов, зазначених у цій статті, договір купівлі-продажу підлягає розірванню в установленому законодавством порядку. При цьому покупець, з яким розірвано договір купівлі-продажу, повертає об'єкт приватизації в державну власність згідно з актом приймання-передачі, а також відшкодовує державі збитки, завдані внаслідок невиконання умов договору.
Розірвання договору купівлі-продажу об'єкта незавершеного будівництва є підставою для розірвання договору купівлі-продажу або договору оренди земельної ділянки, на якій розташовано об'єкт незавершеного будівництва".
ІІ. Визнати таким, що втратив чинність, Закон України "Про формування конкурентних засад у процесі приватизації акцій (часток, паїв), що належать державі у майні юридичних осіб" (Відомості Верховної Ради України, 2005 р., № 9, ст. 179).
IIІ. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування.