Аналіз регуляторного впливу проекту змін до Положення про порядок укладення угоди про співробітництво з професійної підготовки оцінювачів, затвердженого наказом Фонду державного майна України (ФДМУ) від 29.10.01 №1977 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.11.01 за №955/6146
від 18 березня 2009 р.
Аналіз регуляторного впливу
проекту змін до Положення про порядок укладення угоди про співробітництво з професійної підготовки оцінювачів, затвердженого наказом Фонду державного майна України (ФДМУ) від 29.10.01 №1977 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.11.01 за №955/6146
1.Опис проблем
Відповідно до Положення про порядок укладення угоди про співробіт-ництво з професійної підготовки оцінювачів, затвердженого наказом ФДМУ від 29.10.01 № 1977 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.11.01 за № 955/6146 (далі - Положення), навчальні заклади укладають вищезазначені угоди з ФДМУ. Більшість з них мають ліцензії Міністерства освіти і науки України на надання послуг з післядипломного навчання (а не ліцензії, що засвідчують певний рівень акредитації навчального закладу). Термін дії названих вище ліцензій закінчився у 2007 році. За рішенням Державної акредитаційної комісії від 27.11.07 (протокол № 68) підприємствам, установам та організаціям, що мали ліцензії на надання послуг з післядипломного навчання, дію зазначених ліцензій автоматично продовжували кожні півроку.
У зв'язку із змінами, що відбулися у законодавстві про вищу освіту, послуги з післядипломного навчання у сфері професійно-технічної та вищої освіти мають ліцензуватися лише у разі, коли передбачається видача документа державного зразка. Кваліфікаційний документ оцінювача, який відповідно до Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні", ФДМУ видає спільно з навчальними закладами, не є документом державного зразка. З огляду на вищезазначене Міністерство освіти і науки України не вбачає можливим видавати навчальним закладам, які співпрацюють з ФДМУ з питань підготовки оцінювачів, відповідні ліцензії.
Важливість продовження угод зумовлена також тим, що довготривалий процес підготовки оцінювачів (фактично протягом року) неможливо зупинити водночас. Вищезазначені заклади в процесі навчання оцінювачів опікуються не лише їх теоретичною підготовкою, що передбачає лекційні заняття, але й процесом стажування, складанням іспитів (опрацюванням навчальних звітів тощо).
Таким чином, припинення діяльності навчальних закладів, які співпрацювали з ФДМУ, але термін дії ліцензії яких закінчився, призведе до зриву підготовки сотень слухачів, що вже розпочали навчання і сплатили кошти за надання цієї послуги в повному обсязі, а також до ускладнення проходження підвищення кваліфікації працівниками органів приватизації, які забезпечують проведення своєчасної оцінки та рецензування звітів.
Питання щодо доцільності внесення змін до Положення, зокрема в частині можливості укладення угод з навчальними закладами, що не мають ліцензій Міністерства освіти і науки України, неодноразово піднімалися на засіданнях Наглядової ради з питань оціночної діяльності (починаючи з 2005 року), на спільних нарадах ФДМУ і навчальних закладів. Ухвалено рішення, відповідно до якого буде утворено Комісію з тестування навчальних закладів (далі - Комісія з тестування), яка складається з фахівців ФДМУ і саморегулівних організацій оцінювачів та яка повинна мати такі повноваження:
визначати відповідність матеріальної бази навчального закладу покладеним на нього завданням щодо підготовки фахівців з оцінки;
контролювати ефективність навчального процесу;
перевіряти рівень засвоєння знань фахівців, що пройшли курс навчання за базовою підготовкою оцінювачів;
вносити пропозицію ФДМУ щодо укладення (припинення) угоди про співробітництво.
Отже, контроль за діяльністю навчальних закладів буде покладено на Комісію з тестування.
2. Головні цілі прийняття акта
Внесення змін до Положення, відповідно до яких буде утворено Комісію з тестування (з фахівців ФДМУ і саморегулівних організацій оцінювачів) та надання повноважень цій комісії визначати відповідність матеріальної бази навчального закладу покладеним на нього завданням щодо підготовки фахівців з оцінки; контролювати ефективність навчального процесу; перевіряти рівень засвоєння знань фахівців, що пройшли курс навчання за базовою підготовкою оцінювачів; вносити пропозицію ФДМУ щодо укладення (припинення) угоди про співробітництво з навчальними закладами. Це дасть змогу ФДМУ та саморегулівним організаціям оцінювачів здійснювати дієвий контроль за підготовкою фахівців з оцінки за всіма напрямами та спеціалізаціями оцінки.
3. Оцінка альтернативних способів досягнення зазначених цілей
Нормативно-законодавча база:
- Закон України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні";
- Закон України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності".
4. Опис механізмів і заходів для вирішення проблеми
Проектом передбачено процедуру роботи Комісії з тестування (з фахівців ФДМУ і саморегулівних організацій оцінювачів), яка повинна мати такі повноваження:
визначати відповідність матеріальної бази навчального закладу покладеним на нього завданням щодо підготовки фахівців з оцінки;
контролювати ефективність навчального процесу;
перевіряти рівень засвоєння знань фахівців, що пройшли курс навчання за базовою підготовкою оцінювачів;
вносити пропозицію ФДМУ щодо укладення (припинення) угоди про співробітництво.
З метою виконання заходів щодо контролю за діяльністю навчальних закладів будуть здійснюватися перевірки у терміни і за участю осіб, визначених наказами ФДМУ.
5. Вірогідність досягнення поставлених цілей
Запровадження зазначеного нормативного акта забезпечить утворення при ФДМУ Комісії з тестування навчальних закладів (з фахівців ФДМУ і саморегулівних організацій оцінювачів), що надасть можливість контролювати ефективність навчального процесу, перевіряти рівень засвоєння знань фахівців, що пройшли курс навчання за базовою підготовкою оцінювачів; вносити пропозицію ФДМУ щодо укладення (припинення) угоди про співробітництво.
6. Очікувані результати
Позитивні:
Проект змін до Положення про конкурсний відбір суб єктів оціночної діяльності:
- сприятиме підвищенню ефективності підготовки фахівців з оціночної діяльності;
- забезпечить контроль за ефективністю навчального процесу та дотримання вимог чинного законодавства;
- дасть можливість перевіряти рівень засвоєння знань фахівців, що пройшли курс навчання за базовою підготовкою оцінювачів;
- дозволить Комісії, утвореної з представників саморегулівних організацій оцінювачів, вносити пропозицію ФДМУ щодо укладення (припинення) угоди про співробітництво.
Негативні: немає.
6.1. Обґрунтування строку чинності регуляторного акта
Строк чинності регуляторного акта не обмежений в часі. Разом з тим він може змінюватися з урахуванням майбутніх змін до законодавства, що впливає на регуляторний акт.
7. Показники результативності акта
- можливість укладення угод не лише з навчальними закладами, які мають ліцензій Міністерства освіти і науки України;
- контроль саморегулівних організацій оцінювачів процесу підготовки та підвищення кваліфікації оцінювачів;
- заощадження державних коштів та робочого часу щодо підготовки фахівців з оцінки для державних органів приватизації;
- розширення кола навчальних закладів, які будуть співпрацювати з ФДМУ.
8. Заходи для відстеження результативності акта
Строки проведення відстеження:
базове відстеження - до набрання чинності змінами до Положення про порядок укладення угоди про співробітництво з професійної підготовки оцінювачів, затвердженого наказом ФДМУ від 29.10.01 № 1977 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.11.01 за № 955/6146;
повторне відстеження - через рік з дня набрання чинності змінами до вищезазначеного Положення.
Вид даних - статистичні показники:
- кількості підготовлених фахівців з оцінки за всіма напрямами оцінки майна та спеціалізаціями в межах цих напрямів оцінки.
Директор Департаменту оцінки майна та оціночної діяльності | В. Гайдук |