A A A K K K

Аналіз регуляторного впливу проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)"

від 13 травня 2009 р.

АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)"

1. Опис проблеми, яку передбачається розв'язати шляхом державного регулювання.

Проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" підготовлено у зв'язку з відхиленням 19 лютого 2009 року Верховною Радою України проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації" (реєстр. ВРУ від 07.04.2008 № 2331), відповідно до доручень Першого віце-прем'єр-міністра України О. Турчинова від 01.04.2009 № 17536/0/1-09, від 28.04.2009 № 17536/2/1-09, доручення Комітету Верховної Ради України з питань економічної політики від 22.04.2009 № 04-17/11-375.

Відповідно до зазначеного доручення Комітету Верховної Ради України з питань економічної політики при формуванні редакції проекту використовувалася редакція проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації" (реєстр. ВРУ від 07.04.2008 № 2331), яка відпрацьована Комітетом спільно зі Спеціальною контрольною комісією Верховної Ради України з питань приватизації.

Підготовка і прийняття зазначеного законопроекту зумовлена необхідністю удосконалення законодавства з питань приватизації невеликих державних підприємств, врегулювання питань та усунення колізій у законодавстві, забезпечення взаємоузгодженості та гармонізації правової бази з питань приватизації, забезпечення реалізації норм Закону України "Про Державну програму приватизації на 2008-2012 роки", проект якої знаходиться на розгляді Верховної Ради України (реєстр. ВРУ від 07.04.2008 № 2330).

2. Визначення цілей державного регулювання.

Метою законопроекту є удосконалення та оновлення Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)", формування чіткої, ефективної, стабільної правової бази у сфері приватизації, забезпечення взаємоузгодженості та гармонізації законодавства з питань приватизації, досягнення прозорості, відкритості приватизаційного процесу, вирішення питань та забезпечення оптимізації законодавчого акту, узгодження закону з новоприйнятими законодавчими актами.

3. Альтернативні способи досягнення встановлених цілей.

Існує два альтернативні способи досягнення встановлених цілей:

1. Збереження чинної редакції Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)", тобто альтернатива залишення закону без змін.

Зазначений спосіб є неприйнятним, оскільки положення чинної редакції Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)", є застарілими, не відповідають економічним реаліям сьогодення, залишають неврегульованими колізії та недоліки законодавства, не узгоджуються із положеннями новоприйнятого законодавства, у тому числі, нової редакції Закону України "Про приватизацію державного майна" та нової Державної програми приватизації, яка визначає стратегію приватизації державного майна на найближчий період, і положення якої розроблено в пакеті із змінами до базових законів з питань приватизації, які забезпечать її впровадження і виконання.

2. Досягнення встановлених цілей шляхом внесення змін до Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" та викладення його в новій редакції. Зазначений спосіб сприятиме правовому забезпеченню процесу приватизації невеликих державних підприємств, вдосконаленню закону відповідно до новоприйнятого законодавства та сучасних економічних реалій, реалізації положень нової Державної програми приватизації.

Нова редакція закону в пакеті з проектом Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про приватизацію державного майна" сприятиме вирішенню проблем приватизації попередніх років та питань, пов'язаних з сучасними економічними реаліями, взаємоузгодженості, гармонізації законодавства з питань приватизації, формуванню сталої правової основи для проведення ефективної, відкритої приватизації, створенню конкурентного середовища, як умови для зростання економіки країни, добробуту населення, забезпеченню надходжень до Державного бюджету і наповненню стабілізаційного фонду бюджету для реалізації заходів, спрямованих на зменшення негативних наслідків світової фінансової кризи на економіку країни.

У зв'язку із наведеним вище, єдиним прийнятним способом досягнення встановлених цілей є прийняття Закону України Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)".

4. Опис механізмів і заходів для вирішення проблеми.

Проект включає викладення в новій редакції Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" та передбачає:

- чітке визначення об'єктів малої приватизації;

- удосконалення порядку підготовки до приватизації об'єктів малої приватизації;

- чітке визначення способів приватизації, запровадження нових способів продажу об'єктів малої приватизації (конкурси з відкритістю пропонування ціни за принципом аукціону, аукціони із зниженням ціни лоту, аукціони без оголошення ціни);

- удосконалення порядків проведення способів продажу об'єктів малої приватизації, спрощення механізмів приватизації таких об'єктів;

- визначення особливостей підготовки об'єктів малої приватизації до продажу разом із земельними ділянками;

- удосконалення інформаційної складової процесу приватизації, забезпечення відкритості та прозорості приватизації шляхом розміщення повної та достовірної інформації про всі етапи приватизації;

- уточнення норм та положень щодо вдосконалення механізму та посилення державного контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу, укладених в процесі приватизації;

- у відносинах, не визначених у законодавчому акті, застосування базового Закону України "Про приватизацію державного майна".

Впровадження удосконалених законопроектом механізмів і процедур приватизації невеликих державних підприємств сприятиме ефективності, прискоренню, відкритості приватизації, продажу об'єктів за ринковими цінами, забезпеченню надходжень до Державного бюджету і наповненню стабілізаційного фонду бюджету для реалізації заходів, спрямованих на зменшення негативних наслідків світової фінансової кризи на економіку країни.

5. Обґрунтування можливості досягнення визначених цілей у разі прийняття запропонованого регуляторного акта.

Серед ризиків впливу зовнішніх чинників на дію акту слід відмітити ризики, пов'язані з:

- нестабільною політичною ситуацією в країни;

- впливом наслідків світової фінансової кризи на поведінку потенційних покупців.

Впровадження даного законодавчого акта дасть змогу:

- вирішити проблему недосконалості законодавчого забезпечення механізмів приватизації державного майна;

- виконати вимоги нової Державної програми приватизації;

- удосконалити порядок підготовки об'єктів малої приватизації до продажу;

- запровадити нові способи продажу об'єктів малої приватизації;

- унормувати питання підготовки об'єктів малої приватизації до продажу разом із земельними ділянками;

- вдосконалити контроль за виконанням умов договорів купівлі-продажу новими власниками об'єктів приватизації;

- забезпечити високу поінформованість громадян про процеси реформування відносин власності, підвищити відкритість та прозорість приватизації.

Запровадження запропонованого акта забезпечить високу вірогідність досягнення поставлених цілей.

Очікуваними наслідками дії акта не передбачено нанесення шкоди суб'єктам господарювання.

Контроль за проведенням приватизації державного майна, виконанням Державної програми приватизації на відповідний період здійснюється щомісяця і щоквартально.

6. Очікувані результати прийняття регуляторного акта.

Прийняття проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" в пакеті з проектом Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про приватизацію державного майна" забезпечить досягнення встановлених цілей шляхом створення досконалої, чіткої та прозорої законодавчої бази з питань приватизації державного майна, удосконалення механізмів та процедур здійснення приватизаційного процесу, сприятиме взаємоузгодженості, гармонізації законодавства з питань приватизації, створенню реального механізму прискорення процесу приватизації, формуванню сталої правової основи для проведення ефективної, відкритої приватизації.

Прийняття закону забезпечить виконання норм нової Державної програми приватизації, збільшення надходжень до Державного бюджету і наповнення стабілізаційного фонду бюджету для реалізації заходів, спрямованих на зменшення негативних наслідків світової фінансової кризи на економіку країни.

7. Обґрунтування строку чинності регуляторного акта.

Акт набирає чинності з дня його опублікування у засобах масової інформації відповідно до законодавства України. Обмеження строку дії акту немає.

8. Визначення показників результативності регуляторного акта.

Показниками результативності регуляторного акта є :

- показники приватизації відповідно до Державної програми приватизації:

- кількість приватизованих об'єктів державної власності, у тому числі за групами (у тому числі разом із земельними ділянками, на яких вони розташовані);

- надходження коштів від продажу об'єктів до державного бюджету;

- кількість укладених договорів купівлі - продажу об'єктів приватизації;

- результати виконання покупцями взятих зобов'язань за договорами купівлі - продажу.

9. Визначення заходів, за допомогою яких буде здійснюватись відстеження результативності регуляторного акта у разі його прийняття.

9.1. Щомісячне інформування Президента України, Кабінету Міністрів України та центрального органу виконавчої влади з питань фінансової політики про хід виконання Програми;

9.2. щоквартальне надання аналітичної довідки про хід приватизації державного майна та виконання Державної програми приватизації Верховній Раді України, Президенту України, Кабінету Міністрів України та центральному органу виконавчої влади з питань фінансової політики;

9.3. оприлюднення інформації про процеси приватизації в засобах масової інформації, у тому числі шляхом розміщення її на офіційній сторінці Фонду державного майна України в мережі Internet.

Стосовно регуляторного акта здійснюватиметься відстеження, у строки, установлені статтею 10 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

Вид даних для відстеження - аналітична довідка про хід приватизації державного майна та виконання нової Державної програми приватизації, в тому числі показники приватизації державного майна.

Аналіз регуляторного впливу підготовлено Департаментом законодавчо-аналітичного забезпечення реформування власності та виконання програмних документів Фонду державного майна України (м. Київ, вул. Кутузова 18/9, тел./факс 284-51-62).

В. о. Голови Фонду державного майна УкраїниД. Парфененко

"____" __________2009 р.