Аналіз регуляторного впливу проекту наказу Фонду державного майна України «Про внесення змін до нормативно-правового акта»
від 13 травня 2012 р.
АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
проекту наказу Фонду державного майна України
«Про внесення змін до нормативно-правового акта»
1. Визначення та аналіз проблеми, яку пропонується розв’язати шляхом державного регулювання господарських відносин
Проект наказу Фонду державного майна України «Про внесення змін до нормативно-правового акта» розроблено у зв’язку з набранням чинності Закону України від 13 січня 2012 року № 4336-VI «Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації щодо реалізації положень Державної програми приватизації на 2012-2014 роки».
Загальний порядок приватизації акцій (часток, паїв), що належать державі у статутному капіталі господарських товариств, інших господарських організацій та підприємств агропромислового комплексу, заснованих на базі об‘єднання майна різних форм власності, встановлено Законом України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі».
Метою проекту наказу Фонду державного майна України є приведення нормативно-правового акта Фонду державного майна України у відповідність до вимог чинного законодавства з питань приватизації, забезпечення реалізації норм Закону України «Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації щодо реалізації положень Державної програми приватизації на 2012-2014 роки».
Прийняття наказу «Про внесення змін до нормативно-правового акта» сприятиме врегулюванню особливостей приватизації акцій (часток, паїв), що належать державі у статутному капіталі господарських товариств, інших господарських організацій та підприємств агропромислового комплексу, заснованих на базі об‘єднання майна різних форм власності.
З огляду на зазначене, метою розроблення проекту наказу «Про внесення змін до нормативно-правового акта» є забезпечення реалізації норм Закону України «Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації щодо реалізації положень Державної програми приватизації на 2012-2014 роки» шляхом внесення змін до Положення про порядок приватизації акцій (часток, паїв), що належать державі в майні міжгосподарських підприємств та в статутних фондах створених на їх базі господарських товариств, затвердженого наказом Фонду державного майна України, рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 15 вересня 2000 року № 1935/139, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 6 жовтня 2000 року за № 690/4911.
2. Визначення цілей державного регулювання
Основною метою розроблення проекту наказу «Про внесення змін до нормативно-правового акта» є внесення змін до Положення про порядок приватизації акцій (часток, паїв), що належать державі в майні міжгосподарських підприємств та в статутних фондах створених на їх базі господарських товариств, що врегулює питання, пов’язані з підготовкою до продажу акцій (часток, паїв), що належать державі у статутному капіталі господарських товариств, інших господарських організацій та підприємств агропромислового комплексу, заснованих на базі об‘єднання майна різних форм власності, з урахуванням вимог Закону України «Про приватизацію державного майна».
Наказ «Про внесення змін до нормативно-правового акта» визначає певну послідовність дій процесу приватизації, конкретизує норми права загального характеру.
3. Визначення та оцінка усіх прийнятних альтернативних способів досягнення встановлених цілей з аргументацією переваг обраного способу
Під час розроблення проекту наказу «Про внесення змін до нормативно-правового акта» було розглянуто два альтернативні способи досягнення встановлених цілей.
1. Залишити без змін існуюче Положення, але цей спосіб не відповідатиме нормам Закону України «Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації щодо реалізації положень Державної програми приватизації на 2012-2014 роки», в процесі приватизації акцій (часток, паїв), що належать державі у статутному капіталі господарських товариств, інших господарських організацій та підприємств агропромислового комплексу, заснованих на базі об‘єднання майна різних форм власності.
На підставі вищевикладеного, можна зробити висновок, що від даної альтернативи необхідно відмовитися.
2. Досягти поставленої мети шляхом внесення змін до регуляторного акта – наказу Фонду державного майна України «Про затвердження Положення про порядок приватизації акцій (часток, паїв), що належать державі в майні міжгосподарських підприємств та в статутних фондах створених на їх базі господарських товариств», затвердженого наказом Фонду державного майна України, рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 15 вересня 2000 року № 1935/139, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 6 жовтня 2000 року за № 690/4911.
Зазначений спосіб сприятиме вдосконаленню загального порядку приватизації акцій (часток, паїв), що належать державі у статутному капіталі господарських товариств, інших господарських організацій та підприємств агропромислового комплексу, заснованих на базі об‘єднання майна різних форм власності.
Цей спосіб, на даний момент, є найбільш прийнятним та законним, оскільки проект наказу розроблено у зв’язку з набранням чинності Закону України «Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації щодо реалізації положень Державної програми приватизації на 2012-2014 роки».
Тому, єдиним прийнятним способом забезпечення досягнення цілей державного регулювання уважаємо прийняття наказу «Про внесення змін до нормативно-правового акта».
4. Опис механізмів і заходів, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми шляхом прийняття запропонованого регуляторного акта
Досягнення позитивного результату можливе шляхом прийняття даного регуляторного акта.
Проект регуляторного акта встановлює загальні вимоги взаємодії державних органів приватизації, підприємств і організацій агропромислового комплексу.
Для досягнення цілей, визначених у другому розділі аналізу регуляторного впливу, проектом наказу «Про внесення змін до нормативно-правового акта» передбачено приведення Положення про порядок приватизації акцій (часток, паїв), що належать державі в майні міжгосподарських підприємств та в статутних фондах створених на їх базі господарських товариств», затвердженого наказом Фонду державного майна України, рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 15 вересня 2000 року № 1935/139, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 6 жовтня 2000 року за № 690/4911 у відповідність до вимог Законів України «Про приватизацію державного майна» та «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі».
Прийняття проекту наказу «Про внесення змін до нормативно-правового акта» дасть змогу здійснювати процес приватизації акцій (часток, паїв), що належать державі у статутному капіталі господарських товариств, інших господарських організацій та підприємств агропромислового комплексу, заснованих на базі об‘єднання майна різних форм власності, за єдиними правилами, що сприятиме об’єктивності отриманих результатів.
5. Обґрунтування можливості досягнення встановлених цілей у разі прийняття запропонованого регуляторного акта та оцінка можливості впровадження та виконання вимог регуляторного акта
Впливу зовнішніх факторів на дію регуляторного акта не очікується.
Оцінка можливості впровадження акта та виконання вимог акта суб’єктами господарювання висока.
Досягненням установлених цілей, у разі прийняття запропонованого регуляторного акта, буде вдосконалення порядку приватизації акцій (часток, паїв), що належать державі у статутному капіталі господарських товариств, інших господарських організацій та підприємств агропромислового комплексу, заснованих на базі об‘єднання майна різних форм власності.
Реалізація запропонованого регуляторного акта не потребує додаткових матеріальних та фінансових витрат з Державного бюджету України.
Очікувані наслідки дії запропонованого регуляторного акта не передбачають нанесення шкоди суб’єктам господарювання.
Запровадження зазначеного проекту акта забезпечить високу вірогідність досягнення поставлених цілей.
Опис прогнозованих вигод та витрат у разі прийняття регуляторного акта:
Об’єкт впливу | Вигоди | Витрати |
Інтереси держави | Удосконалення порядку приватизації акцій (часток, паїв), що належать державі у статутному капіталі господарських товариств, інших господарських організацій та підприємств агропромислового комплексу, заснованих на базі об‘єднання майна різних форм власності | Додаткові витрати відсутні |
Суб’єкти господарювання
| Можливість використання нормативно-правових засобів при приватизації акцій (часток, паїв), що належать державі у статутному капіталі господарських товариств, інших господарських організацій та підприємств агропромислового комплексу, заснованих на базі об‘єднання майна різних форм власності | Додаткові витрати відсутні |
Кількісні показники результативності, вигоди та витрат від прийняття регуляторного акта оцінити неможливо, оскільки його норми прямо не впливають на фінансові результати господарської діяльності.
6. Визначення очікуваних результатів прийняття регуляторного акта
Прийняття наказу «Про внесення змін до нормативно-правового акта» сприятиме удосконаленню нормативної бази шляхом внесення змін до Положення про порядок приватизації акцій (часток, паїв), що належать державі в майні міжгосподарських підприємств та в статутних фондах створених на їх базі господарських товариств», затвердженого наказом Фонду державного майна України, рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 15 вересня 2000 року № 1935/139, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 6 жовтня 2000 року за № 690/4911.
7. Обґрунтування запропонованого строку чинності регуляторного акта
Строк дії акта не обмежений у часі. Зміни та доповнення до цього акта можуть вноситься у разі прийняття нових регуляторних актів, що будуть впливати на вимоги зазначеного регуляторного акта та виявлення нових проблемних питань, що потребуватимуть врегулювання.
8. Визначення показників результативності регуляторного акта
У разі запровадження регуляторного акта, наказ Фонду державного майна України «Про затвердження Положення про порядок приватизації акцій (часток, паїв), що належать державі в майні міжгосподарських підприємств та в статутних фондах створених на їх базі господарських товариств», затвердженого наказом Фонду державного майна України, рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 15 вересня 2000 року № 1935/139, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 6 жовтня 2000 року за № 690/4911 буде приведено у відповідність до норм Законів України «Про приватизацію державного майна» та «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі», що дасть змогу удосконалити організаційно-господарські заходи процесу приватизації акцій (часток, паїв), що належать державі у статутному капіталі господарських товариств, інших господарських організацій та підприємств агропромислового комплексу, заснованих на базі об‘єднання майна різних форм власності, посилити контроль з боку державних органів приватизації за процесом приватизації, що зумовить позитивні наслідки як для держави, так і для суб’єктів господарювання.
Запропонований регуляторний акт обов’язковий до виконання державними підприємствами і організаціями агропромислового комплексу, функції з управління майном яких, у зв’язку з прийняттям рішення про приватизацію, належать державним органам приватизації.
Рівень поінформованості суб’єктів господарювання з основних положень регуляторного акта високий.
Проект регуляторного акта розміщено на сайті Фонду державного майна України в мережі Інтернет з метою оприлюднення та отримання зауважень та пропозицій.
9. Визначення заходів, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності регуляторного акта в разі його прийняття
Відстеження результативності регуляторного акта, в разі його прийняття, можливо здійснити за допомогою соціологічного методу, способом узагальнення інформації від зацікавлених сторін щодо здійснення приватизації підприємств і організацій агропромислового комплексу, з метою її обробки та аналізу при проведенні відстежень.
Інформація про приватизацію оприлюднюється в засобах масової інформації відповідно до чинного законодавства.
Стосовно регуляторного акта здійснюватиметься базове, повторне та періодичне відстеження у строки, установлені статтею 10 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності»: базове відстеження - до набрання актом чинності; повторне відстеження - через рік після набрання актом чинності; періодичне відстеження - кожні три роки, починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження результативності цього акта.
Аналіз регуляторного впливу підготовлено Управлінням з питань реформування власності Департаменту планування процесів приватизації та реформування власності Фонду державного майна України (01601, м. Київ, вул. Кутузова, 18/9, тел.200-35-77).
Голова Фонду О. Рябченко