Пояснювальна записка до проекту Правил проведення перевірок діяльності саморегулівних організацій оцінювачів
від 18 липня 2011 р.
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту Правил проведення перевірок діяльності саморегулівних організацій оцінювачів
1. Обгрунтування необхідності прийняття Правил
З метою реалізації вимог ст 27 Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" (далі - Закон про оцінку), Порядку визнання Фондом державного майна статусу саморегулівної організації оцінювачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.12.2001 № 1668, Порядку перевірки документів громадської організації, що претендує на визнання статусу саморегулівної організації оцінювачів, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 19.12.2001 № 2357 та зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 11.01.2002 за № 25/6313, Фонд державного майна України (далі - ФДМУ) розробив проект Правил проведення перевірок діяльності саморегулівних організацій оцінювачів (далі - Правила).
З набрання чинності 07.09.2001 Закону про оцінку, ФДМУ визнав стасус шести саморегулівних організаціцій оцінювачів (далі - СРО), а саме: Українського товариства оцінювачів (2002 рік); Союзу експертів України (2002 рік); Асоціації фахівців оцінки (2006 рік); Всеукраїнської спілки експертів оцінювачів (2006 рік); Спілки оцінювачів землі (2008 рік); Спілки оцінювачів України (2009 рік).
Практичний досвід ФДМУ свідчить, що сфера державного регулювання оціночної діяльності має суттєві недоліки, одним з яких залишається недосконала система контролю за діяльностю саморегулівних організацій оцінювачів.
На даний час, контроль з боку держави відбувається лише на стадії перевірки поданих документів громадською організацію фізичних осіб, що претендує на визнання ФДМУ її статусу, як саморегулівної.
Слід констатувати, що рівень розвитку саморегулювання в Україні є низьким. Більшість СРО, які охоплюють близько 30% оцінювачів від їх загальної чисельності, не звітують перед державним регулятором з питань виконання процедури внутрішньої сертифікації своїх членів, обов'язковість проведення якої передбачена чинним законодавством.
Відсутність дієвих засобів впливу з боку держави на СРО, а саме, механізмів контролю та перевірки їх діяльності позбавляють державу надалі можливості ефективно виконувати свої регуляторні функції, не сприяють покращенню якості оціночних послуг, гальмують розвиток конкурентного середовища.
З огляду на вищезазначене, існує нагальна потреба в розробленні проекту Правил проведення перевірок діяльності саморегулівних організацій оцінювачів.
2. Мета і шляхи її досягнення
Метою розробки проекту Правил проведення перевірок діяльності саморегулівних організацій оцінювачів є усунення існуючих правових прогалин у сфері забезпечення державного регулювання та впровадження контролю за виконанням СРО громадського регулювання оціночної діяльності у відповідності до сучасних ринкових вимог, а також оптимізація процедури підготовки та надання звітності СРО за пісумками своєї діяльності.
3. Правові аспекти
Правовою підставою розроблення нормативно-правового акта є Закон України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" та Порядок визнання Фондом державного майна статусу саморегулівної організації оцінювачів, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 13.12.2001 № 1668.
4. Фінансово-економічне обґрунтування
Реалізація нормативно-правового акта не потребує додаткових коштів з Державного бюджету України.
5. Позиція заінтересованих органів
Проект Правил потребує погодження з Державним комітетом з питань регуляторної політики та підприємництва України, а також підлягає державній реєстрації в Міністерстві юстиції України.
6. Регіональний аспект
Проект нормативно-правового акта не стосується питання розвитку адміністративно-територіальних одиниць.
7. Запобігання корупції
У проекті нормативно-правового акта відсутні правила і процедури, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень.
8. Громадське обговорення
Відповідно до статті 9 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" та з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань проект нормативно-правового акта разом з повідомленням про його оприлюднення та аналізом регуляторного впливу розміщений на офіційному сайті ФДМУ для одержання зауважень і пропозицій.
Таким чином, ФДМУ вжив максимально вичерпних заходів для оприлюднення проекту зазначеного нормативно - правового акта з метою забезпечення широкого громадського обговорення його положень.
9. Позиція соціальних партнерів
Проект Правил не стосується соціально-трудової сфери.
10. Прогноз результатів
Прийняття Правил у запропонованій редакції, надасть змогу створити правові засади для удосконалення державного регулювання оціночної діяльності, забезпечити контроль та посилити відповідальність професійних учасників ринку оціночних послуг, підвищити якість оціночних процедур та створити сучасне, конкурентне оціночне середовище.
Директор Департаменту оціночної діяльності | М.Горяйнов |