Аналiз регуляторного впливу до проекту наказу Фонду державного майна України «Про затвердження Порядку внесення змін до договорів купівлі-продажу державного майна».
від 25 квітня 2012 р.
Цей аналіз регуляторного впливу (далі – Аналіз) розроблено на виконання та з дотриманням вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики в сфері господарської діяльності» та з урахуванням Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 № 308. Аналіз визначає правові та організаційні засади реалізації проекту наказу Фонду державного майна України «Про затвердження Порядку внесення змін до договорів купівлі-продажу державного майна, укладених органами приватизації».
1. Проблема, яку передбачається розв’язати шляхом державного регулювання
Проект постанови Кабінету Міністрів України “Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 року № 32” (далі – проект постанови) розроблено з метою приведення у відповідність із Законом України “Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації щодо реалізації положень Державної програми приватизації на 2012-2014 роки” від 13.01.2012 № 4336-VI постанови Кабінету Міністрів України “Про затвердження Порядку повернення у державну власність об’єктів приватизації у разі розірвання або визнання недійсними договорів купівлі-продажу таких об’єктів” від 18 січня 2001 року № 32 (далі – чинний Порядок).
Законом від 13.01.2012 № 4336-VI внесено зміни до статті 27 Закону України «Про приватизацію державного майна», відповідно до яких у разі розірвання в судовому порядку договору купівлі-продажу у зв’язку з невиконанням покупцем договірних зобов’язань приватизований об’єкт підлягає поверненню у державну власність, включаючи земельну ділянку. Порядок повернення в державну власність об’єктів приватизації в разі розірвання або визнання недійсними договорів купівлі-продажу таких об’єктів затверджується Кабінетом Міністрів України. Повторний продаж такого об’єкта проводиться протягом одного року після повернення його у державну власність.
Чинний Порядок не передбачає повернення об’єктів разом із земельною ділянкою. Крім того, він потребує удосконалення, оскільки не врегульовує низки питань, зокрема:
забезпечення збереження об’єкта у належному стані до його повторного продажу. Відсутність у чинному Порядку норми щодо забезпечення належної охорони та утримання об’єкта до моменту його повторного продажу призводить до значного зниження або повної втрати реальної вартості цих об’єктів;
врегулювання процедури приймання об’єкта у державну власність у разі, коли виконання відповідного рішення суду здійснюється у примусовому порядку. Чинний порядок передбачає процедуру повернення об’єкта у державну власність при виконанні такого рішення суду покупцем у добровільному порядку;
уточнення дати, на яку здійснюється повернення об’єкта у державну власність. Положеннями чинного Порядку передбачено, що інвентаризація та оцінка об’єкта здійснюються на дату прийняття судом відповідного рішення, а приймання об’єкта у державну власність здійснюється у двохмісячний строк після затвердження результатів інвентаризації, оцінки та виявлення збитків. Як засвідчує практика, процедура оскарження та виконання рішень судів здійснюється впродовж тривалого періоду. Слід наголосити, що до моменту виконання рішення суду та приймання об’єкта у державну власність орган приватизації не має змоги потрапити на об’єкт та провести його інвентаризацію. Відсутність матеріалів інвентаризації унеможливлює проведення оцінки та виявлення збитків;
врегулювання процедури повернення у державну власність часток (паїв) на виконання відповідного рішення суду. Згідно з абзацом п’ятим частини першої статті 5 Закону України “Про приватизацію державного майна” до об’єктів приватизації відносяться частки (паї), що належать державі у статутному капіталі господарських товариств, інших господарських організацій та підприємств, заснованих на базі об’єднання майна різних форм власності.
З огляду на зазначене Фонд державного майна підготував проект постанови Кабінету Міністрів України “Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 року № 32”, в якому усунено всі наведені недоліки.
2. Ціль державного регулювання
Метою регулювання є:
забезпечення виконання вимог прийнятого Закону України «Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації щодо реалізації положень Державної програми приватизації на 2012-2014 роки»;
визначення та конкретизація процедури повернення у державну власність обєктів приватизації, проданих за договорами купівлі-продажу, включаючи земельну ділянку, за рішенням суду про розірвання або визнання недійсними їх договорів купівлі-продажу ;
урегулювання відносин, які виникають між державними органами приватизації та власниками об'єктів приватизації, у разі повернення у державну власність цих об’єктів, включаючи земельну ділянку, на виконання відповідного рішення суду.
3. Визначення та оцінювання усіх прийнятних альтернативних способів досягнення зазначених цілей, наведення аргументів щодо переваги обраного способу
Доцільно розглянути два способи досягнення встановленої мети:
збереження існуючого стану, що не дозволить досягнути цілей державного регулювання, визначених у пункті 2 Аналізу, стосовно забезпечення виконання вимог прийнятого Закону України «Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації щодо реалізації положень Державної програми приватизації на 2012-2014 роки»;
прийняття проекту постанови Кабінету Міністрів України “Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 року № 32”, що дозволить досягнути поставлених цілей, забезпечити дотримання вимог Закону України «Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації щодо реалізації положень Державної програми приватизації на 2012-2014 роки» та уникнути можливих непорозумінь.
4. Механізм, який пропонується застосувати для розв’язання проблеми, і відповідні заходи
Принципи та способи досягнення цілей регулювання:
регулювання побудовано відповідно до принципів регуляторної політики;
відповідність вимогам чинного законодавства.
Мету передбачається досягти шляхом урахування всіх положень чинного законодавства та практичного досвіду державних органів приватизації, а також введення до нової редакції Порядку положення щодо забезпечення фінансування послуг спеціалізованих організацій, які забезпечать належне збереження поверненого у державну власність об’єкта приватизації (насамперед його вартості) до моменту повторного продажу.
Фінансування видатків на заходи, пов’язані з проведенням приватизації державного майна, в тому числі пов’язані із забезпеченням охорони об’єктів до моменту їх повторного продажу, проводиться в межах бюджетної програми КПКВК 6611020 “Заходи, пов’язані з проведенням приватизації державного майна” відповідно до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення заходів з приватизації державного майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.03.2011 № 258, за рахунок коштів державного бюджету.
При прийнятті Порядку органи приватизації матимуть можливість здійснювати повернення об’єктів у державну власність разом із земельною ділянкою, забезпечувати повернення об’єкта у державну власність у разі, коли виконання відповідного рішення суду здійснюється у примусовому порядку, збереження об’єкта у належному стані до його повторного продажу, а також встновлення та визначення розміру збитків, завданих державі під час володіння об’єктом його власником. Завдяки прийняттю зазначеного Порядку встановиться (буде існувати) чіткий порядок здійснення процедури повернення об’єкта у державну власність, взаємовідносин органів приватизації з власником об’єкта та іншими органами державної влади для забезпечення реалізації процедури повернення об’єкта у державну власність на виконання відповідного рішення суду.
5. Обґрунтування можливостей досягнення визначених цілей у разі прийняття регуляторного акта
Оцінка впливу зовнішніх факторів
У разі прийняття Порядку, мета, яка ставилася при його розробці, буде досягнута при незмінності законодавства з питань приватизації. У разі, якщо органи приватизації у законодавчому порядку будуть позбавлені змоги здійснювати повернення об’єкта у державну власність, визначена ціль не буде досягнута.
Додаткові зміни до Порядку можуть вноситись у разі змін у чинному законодавстві
Оцінка можливості впровадження та виконання вимог акта
Прийняття регуляторного акта забезпечить врегулювання взаємовідносин між органом приватизації та власником об’єкта, з яким укладений договір купівлі-продажу цього об’єкта, при поверненні таких об’єктів у державну власність на підставі відповідних судових рішень.
Прийняття регуляторного акта запровадить єдиний порядок і правила здійснення повернення об’єкта приватизації у державну власність та виконання відповідних рішень судів як у добровільному, так і в примусовому порядку
6. Очікувані результати прийняття акта
У разі прийняття регуляторного акта буде забезпечено впорядкування і скорочення витрат суб’єктів господарювання на вирішення питань розпорядження власним майном.
Вигоди | Витрати |
Сфера інтересів держави
| |
При прийнятті Порядку органи приватизації матимуть можливість здійснювати повернення об’єктів у державну власність разом із земельною ділянкою з метою його перепродажу новому, більш ефективному власнику, забезпечувати повернення об’єкта у державну власність у разі, коли виконання відповідного рішення суду здійснюється у примусовому порядку, збереження об’єкта у належному стані до його повторного продажу з метою недопущення зменшення його вартості, а також встновлення та визначення розміру збитків, завданих державі під час володіння об’єктом його власником. | Витрати передбачені рамками державного бюджету |
Сфера інтересів суб’єктів господарювання
| |
При прийнятті зазначеного регуляторного акта у власників об’єктів приватизації з’явиться можливість передбачувати та усвідомлювати наслідки розірвання або визнання недійсними договорів купівлі-продажу цих об’єктів за порушення їх умов, виконання відповідних рішень судів. | Витрати часу на участь у проведенні заходів, пов’язаних з поверненням об’єкта у державну власність |
Сфера інтересів громадян
| |
Захист прав та інтересів громадян, трудового колективу приватизованого підприємства при невиконанні попереднім власником зобов’язань, взятих перед державою, для забезпечення повторного продажу об’єкта більш ефективному власнику. | Витрати відсутні |
7. Обґрунтування запропонованого строку дії акта (у разі обмеження цього строку)
Строк дії акта необмежений.
8. Показники результативності акта
Розмір надходжень до державного та місцевих бюджетів і державних цільових фондів, пов’язаних з дією акта
Відповідно до звітності, яку складає Фонд державного майна щодо стану виконання умов договорів купівлі-продажу, інвестиційні зобов’язання та інші зобов’язання, виражені у грошовій формі, містять 1662 чинних договорів купівлі-продажу об’єктів приватизації.
У разі невиконання з боку їх власників умов договорів купівлі-продажу з боку органів приватизації затосовуються санкції, передбачені законодавством, в тому числі щодо розірвання або визнання недійсними цих договорів та поверненні проданих за ними об’єктів у державну власність.
У разі повернення об’єкта у державну власність до державного бюджету будуть надходити кошті від повторного продажу таких обєктів, обсяг яких залежить від стану об’єкта приватизації.
Кількість суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб, на яких поширюватиметься дія акта
Дія акта поширюватиметься на 1662 суб’єктів господарювання у різних сферах виробництва, що пов’язано з приватизацією різних об’єктів приватизації.
em>Розмір коштів і час, що витрачатимуться суб’єктами господарювання та/або фізичними особами, пов’язаними з виконанням вимог акта
Виконання вимог акта не пов’язано з витрачанням коштів фізичних осіб та суб’єктів господарювання. Розмір часу, який суб’єкти господарювання будуть витрачати на виконання вимог акта, залежить тільки від того, за який час вони реалізують процедуру повернення, передбачену цим актом.
Рівень поінформованості суб’єктів господарювання та /або фізичних осіб з основних положень акта
Даний проект наказу оприлюднений у встановленому порядку на офіційному сайті Фонду державного майна у мережі Інтернет, що є достатнім для поінформованості громадськості з метою вивчення Фондом її думки з приводу результативності запроваджених актом заходів.
Результативність регуляторного акта виявиться у підвищенні ефективності співпраці органів приватизації та суб’єктів господарювання.
9. Заходи, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності акта
Базове відстеження результативності акта до дня набрання чинності регуляторним актом здійснюється шляхом аналізу отриманих зауважень та пропозицій.
Повторне відстеження результативності акта здійснюється через один рік з дня набрання ним чинності, періодичне відстеження результативності акта здійснюється раз на кожні три роки, починаючи з дня закінчення заходів з повторного відстеження результативності цього акта.
Періодичне відстеження результативності акта здійснюється раз на кожні три роки, починаючи з дня закінчення заходів з повторного відстеження результативності цього акта.
Начальник Управління
з питань договірного менеджменту Ю. Нікітін