Аналіз регуляторного впливу проекту наказу Фонду державного майна України «Про внесення змін до Положення про порядок погодження планів санації та мирових угод»
від 21 березня 2012 р.
Аналіз регуляторного впливу
проекту наказу Фонду державного майна України «Про внесення змін до Положення про порядок погодження планів санації та мирових угод»
1. Опис проблем, які передбачається розв'язати шляхом державного регулювання
У зв’язку з прийняттям Закону України «Про Фонд державного майна України» (далі – Закон) виникла потреба приведення у відповідність до нього Положення про порядок погодження планів санації та мирових угод, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 06.06.2007 № 895, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 19.07.2007 за № 836/14103 (далі-Положення).
Відповідно до прийнятого Закону (п. 3 ч. 1 ст. 5 р. ІІ) повноваження Фонду в частині банкрутства, зокрема, полягають у погодженні мирових угод, планів санації і переліків ліквідаційних мас та змін і доповнень до них у справах про банкрутство господарських організацій з корпоративними правами держави понад 50 відсотків їх статутного капіталу, які перебувають у процесі приватизації.
У той же час діюче Положення поширюється, зокрема, на господарські організації з корпоративними правами держави понад 25 відсотків їх статутного капіталу.
Крім того, в Положенні відсутній порядок погодження Фондом переліків ліквідаційних мас банкрутів.
2. Головні цілі прийняття акта
Метою розробки проекту наказу Фонду державного майна України «Про внесення змін до Положення про порядок погодження планів санації та мирових угод» є приведення у відповідність до Закону України «Про Фонд державного майна України» нормативно-правового акта - Положення про порядок погодження планів санації та мирових угод і наказу Фонду державного майна України від 06.06.2007 № 895, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 19.07.2007 за № 836/14103, яким затверджено це Положення.
3. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення зазначених цілей
Першою альтернативою до запропонованого регуляторного акта може бути залишення без змін діючого нормативно-правового акта. Це може призвести лише до заглиблення існуючих проблем і жодним шляхом не сприятиме їх вирішенню, а також посилює суб’єктивні чинники у зв’язку з відсутністю встановлених процедур.
Можлива і друга альтернатива – врегулювання порушених проблемних питань шляхом прийняття відповідного проекту наказу. Прийняття запропонованого регуляторного акта є найбільш оптимальним способом врегулювання проблемних питань, які виникли у процесі практичного застосування зазначеного нормативно-правового акта.
4. Нормативно – законодавча база
Цивільний кодекс України, Господарський кодекс України, Закон України «Про Фонд державного майна України», Закон України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», Закон України «Про управління об’єктами державної власності», Закон України «Про приватизацію державного майна», Закон України «Про особливості управління об’єктами державної власності в оборонно-промисловому комплексі».
5. Опис механізмів та заходів для вирішення проблеми
Проект наказу Фонду державного майна України «Про внесення змін до Положення про порядок погодження планів санації та мирових угод» передбачає:
· заміну назви діючого нормативно-правового акта на нову - Порядок погодження планів санації, мирових угод і переліків ліквідаційних мас;
· зміну сфери застосування Положення у відповідності до Закону України «Про Фонд державного майна України», так як зазначеним Законом повноваження Фонду в частині банкрутства, зокрема, полягають у погодженні мирових угод, планів санації і переліків ліквідаційних мас та змін і доповнень до них у справах про банкрутство господарських організацій з корпоративними правами держави понад 50 відсотків їх статутного капіталу, а діюче Положення поширюється на господарські організації з корпоративними правами держави понад 25 відсотків їх статутного капіталу;
· доповнення нормативно-правового акта новим розділом, який визначає порядок прийняття Фондом рішення про погодження ліквідаційних мас банкрутів, оскільки прийнятим Законом України «Про Фонд державного майна України» передбачені нові повноваження Фонду в частині погодження переліків ліквідаційних мас та змін і доповнень до них у справах про банкрутство господарських організацій з корпоративними правами держави понад 50 відсотків їх статутного капіталу.
6. Обґрунтування можливості досягнення встановлених цілей у разі прийняття запропонованого регуляторного акта
Додаткові зміни до нормативно-правового акта можуть вноситись у разі змін у чинному законодавстві. Оцінка можливості впровадження акта та виконання вимог акта суб’єктами господарювання висока.
Прийняття регуляторного акта надасть можливість встановлення чітких механізмів процедури погодження мирових угод, планів санації і переліків ліквідаційних мас та змін і доповнень до них у справах про банкрутство господарських організацій з корпоративними правами держави понад 50 відсотків їх статутного капіталу.
Реалізація запропонованого регуляторного акта не потребує додаткових матеріальних та фінансових витрат з Державного бюджету України.
Очікувані наслідки дії запропонованого регуляторного акта не передбачають нанесення шкоди суб’єктам господарювання.
Запровадження зазначеного наказу Фонду державного майна України забезпечить високу вірогідність досягнення поставлених цілей.
7. Очікувані результати прийняття акта
Прийняття проекту наказу Фонду державного майна України «Про внесення змін до Положення про порядок погодження планів санації та мирових угод» забезпечить приведення у відповідність до Закону України «Про Фонд державного майна України» Положення про порядок погодження планів санації та мирових угод» та наказу Фонду державного майна України від 06.06.2007 № 895, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 19.07.2007 за № 836/14103, яким затверджено це Положення.
Розподіл вигод і витрат для суб'єктів регуляторного акта у зв'язку з прийняттям запропонованого акта наведено у таблиці.
Суб'єкти | Вигоди | Витрати |
Держава | Приведення нормативно-правового акта у відповідність із Законом України "Про Фонд державного майна України". Впровадження даного регуляторного акта надасть змогу забезпечити реалізацію завдань, покладених на Фонд Законом України «Про Фонд державного майна України» в частині банкрутства: посилення контролю з боку держави (інтереси якої представляє Фонд державного майна України) за процесом відновлення платоспроможності господарських організацій з корпоративними правами держави понад 50 відсотків їх статутного капіталу, які перебувають у процесі приватизації, а також здійснення контролю за формуванням переліків ліквідаційних мас вказаних підприємств-боржників. | Додаткові витрати відсутні. |
Суб'єкти господарювання | Здійснення діяльності у нормативно-правовому полі. | Додаткові витрати відсутні. |
Громадяни | ___________ | ______ |
Таким чином, на підставі аналізу вигод та витрат, можна зробити висновок про доцільність запровадження такого регулювання.
8. Обґрунтування строку чинності регуляторного акта
Строк чинності регуляторного акта необмежений у часі. Разом з тим він може змінюватись з урахуванням можливих змін у законодавстві, що впливатимуть на акт.
9. Показники результативності регуляторного акта
Наказ Фонду державного майна України «Про внесення змін до Положення про порядок погодження планів санації та мирових угод» дозволить скоригувати відповідно до Закону України «Про Фонд державного майна України» Положення про порядок погодження планів санації та мирових угод», затверджене наказом Фонду державного майна України від 06.06.2007 № 895, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 19.07.2007 за № 836/14103.
Прогнозними значеннями якісних та кількісних показників результативності регуляторного акта є:
розмір надходжень до державного та місцевих бюджетів і державних цільових фондів, пов'язаних з дією акта та сплачених суб’єктами господарювання в залежності від кількості погоджених Фондом державного майна та затверджених господарським судом планів санації, мирових угод і переліків ліквідаційних мас;
кількість суб'єктів господарювання, на яких поширюватиметься дія акта в залежності від кількості погоджених Фондом державного майна та затверджених господарським судом планів санації, мирових угод і переліків ліквідаційних мас;
час, що витрачатиметься суб'єктами господарювання, пов'язаними з виконанням вимог акта в залежності від стану готовності документів, що подаються до Фонду державного майна на погодження;
обсяг коштів, спрямованих суб’єктами господарювання на погашення заборгованостей із заробітної плати в залежності від кількості погоджених Фондом державного майна та затверджених господарським судом планів санації, мирових угод і переліків ліквідаційних мас;
рівень поінформованості суб'єктів господарювання з основних положень регуляторного акта високий.
Наказ Фонду державного майна України «Про внесення змін до Положення про порядок погодження планів санації та мирових угод» не справлятиме негативного впливу на ринкове середовище, не порушуватиме законних прав та інтересів суб'єктів господарювання, громадян та держави.
10. Заходи, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності регуляторного акта
Стосовно регуляторного акта здійснюється базове, повторне та періодичне відстеження у межах строків, установлених статтею 10 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Базове відстеження буде здійснюватись через рік після набрання чинності регуляторним актом або більшістю його положень з метою оцінки стану суспільних відносин, на врегулювання яких спрямована дія шляхом застосування статистичних даних суб’єктів господарювання, пов'язаних з виконанням вимог акта.
Повторне відстеження здійснюється через рік після базового відстеження з метою оцінки ступеня досягнення цим актом визначених цілей шляхом застосування статистичних даних суб’єктів господарювання, пов'язаних з виконанням вимог акта. Установлені кількісні та якісні показники результативності акта порівнюються із значеннями аналогічних показників, що встановлені під час базового обстеження.
Періодичне відстеження здійснюється раз на три роки, починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження, в тому числі у разі, коли дію акта, прийнятого на визначений строк, було продовжено з метою оцінки ступеня досягнення актом визначених цілей шляхом застосування статистичних даних суб’єктів господарювання, пов'язаними з виконанням вимог акта. Установлені кількісні та якісні значення показників результативності акта порівнюються із значеннями аналогічних показників, що встановлені під час повторного відстеження.
У процесі відстеження встановлюється кількісне та якісне значення для кожного показника результативності, визначеного під час проведення аналізу впливу регуляторного акта.
Аналіз регуляторного впливу підготовлено Управлінням фінансового аналізу та відновлення платоспроможності Департаменту корпоративного управління Фонду державного майна України (вул. Кутузова, 18/9, м. Київ 133, 01601, тел./факс 200-36-46).
Перший заступник Голови Фонду Є. Іванов