Аналіз регуляторного впливу до проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України"
від 18 листопада 2004 р.
Аналіз регуляторного впливу до проекту Закону України
"Про внесення змін до деяких законодавчих актів України"
На виконання Основних концептуальних підходів до підвищення ефективності управління корпоративними правами держави, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2004 N155, Фонд державного майна України розробив проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України".
Механізм "золотої акції" впроваджений і активно та успішно використовується у багатьох країнах Західної Європи (Германія, Австрія, Італія, Швеція, Греція, Португалія), а також у більшості країн Східної Європи та СНГ.
На сьогоднішній день Статутом Європейської Спільноти передбачено застосування інституту "золота акція" в інтересах "громадської безпеки, громадського порядку, громадського здоров"я та важливих питань безпеки, пов"язаних з обороноздатністю держави".
Аналіз досвіду впровадження інституту "золота акція" в країнах Європи свідчить про наступне:
- "золота акція" відіграє величезну роль як гарант захисту національних та соціальних інтересів держави;
- застосування інституту "золота акція" дозволяє уникати поглинання стратегічних підприємств іноземними та клановими інвесторами під час приватизації;
- механізм застосування інституту "золота акція" забезпечує необмежені інвестиції з одночасним збереженням контролю держави над підприємствами, що мають загальнодержавне та стратегічне значення для економіки та безпеки країни, та протидіє розмиванню державної долі корпоративних прав у підприємствах, що тривалий час повинні знаходитися під контролем держави;
- запровадження інституту "золота акція" надає додатковий поштовх до залучення інвестицій, оскільки державу вже не хвилює питання вимивання її частки, а інвестори розглядають державу одночасно як партнера і як гаранта захисту своїх інтересів.
Відсутність законодавчого механізму застосування інституту "золота акція" під час проведення "великої приватизації" в Україні обмежувало інвестиційну привабливість багатьох підприємств, що в цілому негативно впливало на підвищення ефективності державного корпоративного сектора економіки України.
Сучасне законодавство України в сфері управління корпоративними правами держави не передбачає подібного механізму захисту прав держави як акціонера.
Проектом закону передбачено внесення змін до наступних законодавчих актів:
Господарський кодекс України від 16.01.03 N 436-IV (Відомості Верховної Ради України, 2003 р., N 18 - 22, ст. 144);
Цивільний кодекс України від 16.01.03 N 435-IV (Відомості Верховної Ради 2003, N 40 - 44, ст. 356, Відомості Верховної Ради 2004, N 2, ст. 6, Відомості Верховної Ради 2004, N 11, ст. 140);
Закон України від 19 вересня 1991 року N1576-ХІІ "Про господарські товариства" (Відомості Верховної Ради України, 1991 р., N 49, ст. 682; 1998 р., N 18, ст. 89);
Закон України від 4 березня 1992 року N2163-ХІІ "Про приватизацію державного майна" (Відомості Верховної Ради України, 1997 р., N 17, ст. 122; 1998 р., N 49, ст. 301; 1999 р., N 51, ст. 453; 2000 р., N 31, ст. 247, N 33 - 34, ст. 272, ст. 273, N 41, ст. 341; 2003 р., N 10 - 11, ст. 86, N 24, ст. 160, N 27, ст. 209; 2004 р., N 6, ст. 38, із змінами, внесеними Законом України від 20 листопада 2003 року N 1294-IV).
Метою прийняття Закону є підвищення рівня управління корпоративними правами держави.
Предметом правового регулювання законопроекту є відносини управління корпоративними правами держави.
Проект Закону направлений на підвищення захисту прав держави, як акціонера у процесі управління корпоративними правами.
Для збереження впливу держави на підприємства, діяльність яких глибоко торкається державних та суспільних інтересів, пропонується надати через інститут "золотої акції" представникам держави блокуючий голос на зборах акціонерів при голосуванні по таких важливих питаннях діяльності акціонерного товариства, як:
- внесення змін та доповнень до статуту товариства;
- реорганізація;
- ліквідація товариства;
- зміна статутного капіталу товариства;
- створення товариством нових господарських товариств та значні (більше 25 відсотків) відчуження активів товариства.
Рішення щодо цих питань без участі представника власника "золотої акції" вважаються недійсними.
Крім того, "золота акція" надає право державі делегувати свого представника до складу наглядової ради та ревізійної комісії
Згідно з проектом "золота акція" - це спеціальне право держави щодо управління корпоративними правами держави в акціонерних товариствах, яке дозволяє забезпечити участь органів виконавчої влади на відповідний період часу в управлінні акціонерними товариствами, створеними в процесі приватизації (корпоратизації) на окремих підприємствах, які мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави.
Відповідно до законопроекту рішення про введення на підприємстві "золотої акції" має прийматися тільки Урядом і лише на підставі глибокого аналітичного обрунтування, яке враховує:
- фінансово-економічний стан підприємства за три останні роки;
- мотиви (причини), які змушують державні органи виконавчої влади ввести на даному підприємстві "золоту акцію";
- цілі, які необхідно досягти шляхом введення "золотої акції";
- строк, на який пропонується введення "золотої акції";
- очікувані наслідки введення "золотої акції"
Таким чином, введення інституту "золотої акції" дозволяє державі розв'язати найважливішу та найскладнішу проблему приватизації - роздержавлення стратегічно важливих підприємств, що сприятиме надходженню коштів до Державного бюджету з одночасним доступом до нього інвестицій.
Реалізація проекту Закону не потребує додаткових фінансових та матеріальних витрат. Спрогнозувати можливі вигоди у грошовому (матеріальному) вимірі в даному випадку неможливо. Термін дії акту необмежений.
Прийняття Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" встановить новий інститут управління корпоративного правами, який забезпечуватиме захист прав держави, як акціонера та сприятиме збільшенню надходжень до Державного бюджету.
Практичне значення Закону полягає у підвищенні рівня управління корпоративними правами держави.
Фонд державного майна України | Чечетов М.В. |