Аналіз регуляторного впливу проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації"
від 13 травня 2009 р.
АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації"
1. Опис проблеми, яку передбачається розв'язати шляхом державного регулювання.
Проект Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації" підготовлено на виконання доручення Першого віце-прем'єр-міністра України О. Турчинова від 01.04.2009 № 17536/0/1-09, у зв'язку з відхиленням 19 лютого 2009 року Верховною Радою України проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації" (реєстр. ВРУ від 07.04.2008 № 2331), доручення Комітету Верховної Ради України з питань економічної політики від 22.04.2009 № 04-17/11-375.
Відповідно до зазначеного доручення Комітету Верховної Ради України з питань економічної політики при формуванні редакції проекту використовувалася редакція проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації" (реєстр. ВРУ від 07.04.2008 № 2331), яка відпрацьована Комітетом спільно зі Спеціальною контрольною комісією Верховної Ради України з питань приватизації.
Підготовка і прийняття зазначеного законопроекту зумовлена необхідністю удосконалення законодавства з питань приватизації об'єктів агропромислового комплексу, об'єктів незавершеного будівництва, вирішення наявних проблем у цій сфері, взаємоузгодженості із новоприйнятим законодавством та забезпечення реалізації норм Закону України "Про Державну програму приватизації на 2008-2012 роки", проект якої знаходиться на розгляді Верховної Ради України (реєстр. ВРУ від 07.04.2008 № 2330).
2. Визначення цілей державного регулювання.
Метою законопроекту є удосконалення положень законів, які регулюють особливості приватизації окремих сфер та галузей економіки, зокрема, "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі", "Про особливості приватизації об'єктів незавершеного будівництва", формування чіткої, ефективної правової бази у сфері приватизації таких об'єктів, вирішення питань, врегулювання прогалин законодавчих актів, забезпечення узгодження законів з новоприйнятими законодавчими актами, новими редакціями Законів України "Про приватизацію державного майна", "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" та гармонізації законодавства в сфері приватизації.
3. Альтернативні способи досягнення встановлених цілей.
Існує два альтернативні способи досягнення встановлених цілей:
1. Залишення чинних редакцій Законів України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі", "Про особливості приватизації об'єктів незавершеного будівництва" без змін.
Зазначений спосіб є неприйнятним, оскільки положення чинних редакцій законів потребують узгодження із положеннями новоприйнятого законодавства, Земельного кодексу України, нових редакцій Законів України "Про внесення змін до Закону України "Про приватизацію державного майна", "Про внесення змін до Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)", нової Державної програми приватизації, з метою гармонізації законодавства у сфері приватизації, врегулювання його колізій та недоліків.
2. Досягнення встановлених цілей шляхом внесення змін до Законів України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі", "Про особливості приватизації об'єктів незавершеного будівництва". Зазначений спосіб забезпечить формування чіткої, ефективної правової бази у сфері приватизації об'єктів агропромислового комплексу, об'єктів незавершеного будівництва, вирішення питань, врегулювання прогалин законодавчих актів, узгодження законів з новоприйнятими законодавчими актами, Земельним кодексом України, новими редакціями Законів України "Про приватизацію державного майна", "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)", забезпечить надходження до Державного бюджету і наповнення стабілізаційного фонду бюджету для реалізації заходів, спрямованих на зменшення негативних наслідків світової фінансової кризи на економіку країни.
У зв'язку із наведеним вище, єдиним прийнятним способом досягнення встановлених цілей є прийняття Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації".
4. Опис механізмів і заходів для вирішення проблеми.
Проектом вносяться зміни до Законів України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі", "Про особливості приватизації об'єктів незавершеного будівництва", якими передбачено:
- удосконалення способів приватизації підприємств та організацій агропромислового комплексу;
- удосконалення процедури пільгового придбання акцій та приватизації сільськогосподарських підприємств;
- уточнення порядку приватизації для суб'єктів господарювання, заснованих на базі об'єднання майна різних форм власності;
- визначення процедури підготовки до продажу та продажу об'єктів незавершеного будівництва разом із земельними ділянками, на яких вони розташовані;
- уточнення норм стосовно визначення вартості об'єктів незавершеного будівництва, в тому числі, разом із земельними ділянками;
- визначення умов приватизації об'єктів незавершеного будівництва, удосконалення механізму укладення договорів купівлі-продажу об'єктів незавершеного будівництва.
Впровадження удосконалених законопроектом механізмів і процедур приватизації об'єктів агропромислового комплексу, об'єктів незавершеного будівництва забезпечить ефективність, прискорення приватизації, сприятиме забезпеченню надходжень до Державного бюджету і наповненню стабілізаційного фонду бюджету для реалізації заходів, спрямованих на зменшення негативних наслідків світової фінансової кризи на економіку країни.
5. Обґрунтування можливості досягнення визначених цілей у разі прийняття запропонованого регуляторного акта.
Серед ризиків впливу зовнішніх чинників на дію акту слід відмітити ризики, пов'язані з:
- нестабільною політичною ситуацією в країни, яка негативно впливає на дії потенційних інвесторів;
- впливом світової фінансової кризи на економіку країни та поведінку потенційних покупців.
Впровадження даного законодавчого акта дасть змогу:
- вирішити проблему недосконалості законодавчого забезпечення механізмів приватизації державного майна;
- виконати вимоги нової Державної програми приватизації
- забезпечити надходження до бюджету, наповнення стабілізаційного фонду Державного бюджету України;
- збільшити глибину реформування державної власності;
- удосконалити способи приватизації підприємств та організацій агропромислового комплексу;
- унормувати питання підготовки до продажу та продажу об'єктів незавершеного будівництва разом із земельними ділянками, на яких вони розташовані;
- вдосконалити механізм укладення договорів купівлі-продажу об'єктів незавершеного будівництва.
Запровадження запропонованого акта забезпечить високу вірогідність досягнення поставлених цілей.
Очікуваними наслідками дії акта не передбачено нанесення шкоди суб'єктам господарювання.
Контроль за проведенням приватизації державного майна, виконанням Державної програми приватизації на відповідний період здійснюється щомісяця і щоквартально.
6. Очікувані результати прийняття регуляторного акта.
Прийняття проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації" в пакеті з проектами Законів України "Про внесення змін до Закону України "Про приватизацію державного майна", "Про внесення змін до Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" забезпечить досягнення встановлених цілей шляхом створення досконалої, чіткої та прозорої законодавчої бази з питань приватизації державного майна, удосконалення механізмів та процедур здійснення приватизаційного процесу, сприятиме взаємоузгодженості та гармонізації законодавства з питань приватизації, формуванню сталої правової основи для проведення ефективної, відкритої приватизації, створенню конкурентного середовища, як умови для зростання економіки країни, добробуту населення.
Прийняття закону забезпечить виконання норм нової Державної програми приватизації, збільшення надходжень до Державного бюджету і наповнення стабілізаційного фонду бюджету для реалізації заходів, спрямованих на зменшення негативних наслідків світової фінансової кризи на економіку країни.
7. Обґрунтування строку чинності регуляторного акта.
Акт набирає чинності з дня його опублікування у засобах масової інформації відповідно до законодавства України. Обмеження строку дії акту немає.
8. Визначення показників результативності регуляторного акта.
Показниками результативності регуляторного акта є :
- показники приватизації відповідно до Державної програми приватизації:
- кількість приватизованих об'єктів державної власності, у тому числі за групами (у тому числі разом із земельними ділянками, на яких вони розташовані);
- надходження коштів від продажу об'єктів до державного бюджету;
- кількість укладених договорів купівлі - продажу об'єктів приватизації;
- результати виконання покупцями взятих зобов'язань за договорами купівлі - продажу.
9. Визначення заходів, за допомогою яких буде здійснюватись відстеження результативності регуляторного акта у разі його прийняття.
9.1. Щомісячне інформування Президента України, Кабінету Міністрів України та центрального органу виконавчої влади з питань фінансової політики про хід виконання Програми;
9.2. щоквартальне надання аналітичної довідки про хід приватизації державного майна та виконання Державної програми приватизації Верховній Раді України, Президенту України, Кабінету Міністрів України та центральному органу виконавчої влади з питань фінансової політики;
9.3. оприлюднення інформації про процеси приватизації в засобах масової інформації, у тому числі шляхом розміщення її на офіційній сторінці Фонду державного майна України в мережі Internet.
Стосовно регуляторного акта здійснюватиметься відстеження, у строки, установлені статтею 10 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Вид даних для відстеження - аналітична довідка про хід приватизації державного майна та виконання нової Державної програми приватизації, в тому числі показники приватизації державного майна.
Аналіз регуляторного впливу підготовлено Департаментом законодавчо-аналітичного забезпечення реформування власності та виконання програмних документів Фонду державного майна України (м. Київ, вул. Кутузова 18/9, тел./факс 284-51-62).
В. о. Голови Фонду державного майна України | Д. Парфененко |
"____" __________2009 р.