Аналіз регуляторного впливу проекту Закону України "Про внесення змін до Цивільного кодексу України"
від 15 грудня 2005 р.
Аналіз регуляторного впливу
проекту Закону України "Про внесення змін до Цивільного кодексу України"
1. Опис проблем
Проект Закону України "Про внесення змін до Цивільного кодексу України" розроблено з метою удосконалення законодавства з питань приватизації, що сприятиме підвищенню ефективності приватизаційних процесів та збільшенню надходження коштів від приватизації до Державного бюджету України.
Розроблення проекту обумовлено необхідністю врегулювання проблем, які виникають у процесі приватизації.
Протягом останніх років мають місце непоодинокі випадки, коли покупець до моменту повної сплати за об'єкт приватизації вчиняє дії, що призводять до нестачі матеріальних цінностей, нанесення збитків майну, та зменшення його вартості.
У випадку несплати за об'єкт приватизації в установлений чинним законодавством термін договір купівлі-продажу розривається. При цьому майно, наприклад обладнання, що було приватизовано, неможливо повернути до державної власності у відповідності до акту приймання-передачі, яким це майно було передано покупцю Прикладами можуть бути наступні факти.
Автозаправочна станція, що не увійшла до статутного фонду ВАТ "Полтаванафтопродукт" і розташована за адресою м Полтава, вул. Старий Поділ, 14 а, була продана з аукціону (остаточна ціна продажу 105 000 грн. ) в січні 1998р. Протягом трьох років покупець - споживче товариство "Кооператор" користувалось державним майном, не сплативши коштів, крім застави (2000 грн.) і тільки через три роки, при неодноразовому зверненні Регіонального відділення ФДМУ по Полтавській області з позовами до судів всіх рівнів, договір купівлі-продажу був розірваний. Майно після користування було повернуто у державну власність у незадовільному стані.
Лазня, розташована за адресою м. Червонозаводське, вул. Комсомольська, 6 не увійшла до статутного фонду ВАТ Лохвицький цукровий завод. ВАТ придбало лазню, і не сплативши коштів, користувалось півтора року. Регіональне відділення вирішило питання розірвання договору купівлі-продажу тільки у Вищому арбітражному суді.
З метою недопущення таких ситуацій ФДМУ, як орган, що здійснює державну політику у сфері приватизації державного майна, пропонує на законодавчому рівні встановити норми щодо переходу права власності на об'єкт приватизації після повної сплати за придбаний об'єкт шляхом внесення змін Цивільного кодексу України" (стаття 334 пункт 5).
2. Головні цілі прийняття акта
Основною метою проекту Закону України "Про внесення змін до Цивільного кодексу України" є удосконалення ефективності продажу державного майна шляхом введення законодавчої норми щодо переходу права власності на об'єкт приватизації після повної сплати за придбаний об'єкт.
3. Оцінка альтернативних способів досягнення зазначений цілей
Питання, що передбачені проектом закону, врегульовані наступними нормативно-правовими актами чинного законодавства:
стаття 27 Закону України "Про приватизацію державного майна" (Відомості Верховної Ради України, 1997 р., N 17, ст. 122; 2000 р., N 33 - 34, ст. 273) "Право власності на приватизований об'єкт переходить до покупця з моменту сплати повної вартості придбаного об'єкта приватизації";
стаття 22 Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" (Відомості Верховної Ради України, 1996 р., N 34, ст. 160) "1. Право володіння, користування і розпорядження об'єктом приватизації переходить до покупця з моменту сплати повної вартості придбаного об'єкта приватизації".
Зважаючи на вищевикладене, можна зробити висновок про наявність правової колізії між спеціальним законодавством про приватизацію та Цивільним кодексом України, яка буде вирішена із прийняттям цього проекту Закону України.
4. Опис механізмів і заходів для вирішення проблеми
Проект закону спрямований на захист державних інтересів -збереження державного майна до повного закінчення процедури приватизації, та надходження коштів від приватизації до Державного бюджету України у повному обсязі
5. Вірогідність досягнення поставлених цілей
Запровадження зазначеного акта забезпечить високу вірогідність досягнення поставлених цілей.
6. Очікувані результати
Позитивні:
Прийняття Закону України "Про внесення змін до Цивільного кодексу України" призведе до підвищення ефективності продажу державного майна, збереження державного майна до повного закінчення процедури приватизації та надходження коштів від приватизації до Державного бюджету України у повному обсязі.
Негативні: немає.
7. Показники результативності акта
- вплив на забезпечення найбільш ефективних шляхів використання державного майна;
- підвищення ефективності продажу державного майна та збереження державного майна до повного закінчення процедури приватизації;
- збільшення надходжень до Державного бюджету України.
8. Заходи для відстеження результативності акта
Узагальнення результатів проведення інвентаризації об'єктів державної власності з метою:
- ведення обліку об'єктів державної власності;
- проведення моніторингу структурних змін у державному секторі економіки; здійснення контролю за ефективним використанням об'єктів державної власності;
- забезпечення реалізації управлінських рішень.
Голова Фонду | В. Семенюк |