Аналіз регуляторного впливу проекту Закону України "Про внесення змін до статті 27 Закону України "Про приватизацію державного майна" щодо повернення коштів покупцям об’єктів приватизації при поверненні їх у державну власність".
від 11 вересня 2012 р.
Цей аналіз регуляторного впливу (далі – Аналіз) розроблено на виконання та з дотриманням вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики в сфері господарської діяльності» та з урахуванням Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 № 308. Аналіз визначає правові та організаційні засади реалізації проекту Закону України "Про внесення змін до статті 27 Закону України "Про приватизацію державного майна" щодо повернення коштів покупцям об’єктів приватизації при поверненні їх у державну власність".
1. Проблема, яку передбачається розв’язати шляхом державного регулювання
Проект Закону України "Про внесення змін до статті 27 Закону України "Про приватизацію державного майна" щодо повернення коштів покупцям об’єктів приватизації при поверненні їх у державну власність" розроблено Фондом державного майна України з метою виконання доручення Першого віце – прем’єр – міністра України В. Хорошковського та удосконалення процедури повернення об’єктів приватизації у державну власність у разі розірвання або визнання недійсним в судовому порядку договорів купівлі-продажу у зв'язку з невиконанням покупцем визначених у них зобов'язань.
Згідно з частиною 9 статті 27 Закону України «Про приватизацію державного майна» у разі розірвання в судовому порядку договору купівлі-продажу у зв’язку з невиконанням покупцем договірних зобов’язань приватизований об’єкт підлягає поверненню у державну власність, включаючи земельну ділянку. Порядок повернення в державну власність об’єктів приватизації в разі розірвання або визнання недійсними договорів купівлі-продажу таких об’єктів затверджується Кабінетом Міністрів України. Повторний продаж такого об’єкта проводиться протягом одного року після повернення його у державну власність.
У діючому Законі України "Про приватизацію державного майна" залишилось неврегульованим питання щодо повернення коштів покупцям державного майна, сплачених ними за об’єкти приватизації, у випадку визнання таких договорів недійсними або їх розірвання, визначення джерела та механізму такого повернення.
Статтею 216 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі недійсності правочину кожна із сторін зобов’язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину.
Відповідно до частини 4 статті 653 цього ж кодексу сторони не мають права вимагати повернення того, що було виконане ними за зобов'язанням до моменту зміни або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором або законом.
У зв’язку з цим виникла потреба у внесенні доповнень до частини 9 статті 27 Закону України "Про приватизацію державного майна" в частині врегулювання питання, пов’язаного з поверненням коштів покупцям, сплачених ними за об’єкти приватизації, у разі повернення цих об’єктів у державну власність на виконання відповідного рішення суду.
Вирішення вищезазначеного питання потребує його закріплення на законодавчому рівні.
З огляду на зазначене Фонд державного майна підготував проект Закону України "Про внесення змін до статті 27 Закону України "Про приватизацію державного майна" щодо повернення коштів покупцям об’єктів приватизації при поверненні їх у державну власність".
2. Ціль державного регулювання
Метою регулювання є:
визначення та конкретизація процедури повернення коштів покупцям державного майна, сплачених ними за об’єкти приватизації, у випадку повернення їх у державну власність у випадку розірвання або визнання договорів купівлі-продажу таких об’єктів недійсними за рішенням суду;
урегулювання відносин, які виникають між державними органами приватизації та власниками об'єктів приватизації, у разі повернення у державну власність цих об’єктів, включаючи земельну ділянку, на виконання відповідного рішення суду.
3. Визначення та оцінювання усіх прийнятних альтернативних способів досягнення зазначених цілей, наведення аргументів щодо переваги обраного способу
Доцільно розглянути два способи досягнення встановленої мети:
збереження існуючого стану, що не дозволить досягнути цілей державного регулювання, визначених у пункті 2 Аналізу;
прийняття зазначеного проекту закону надасть змогу досягнути встановлених цілей, підвищення інвестиційної привабливості об’єктів приватизації.
4. Механізм, який пропонується застосувати для розв’язання проблеми, і відповідні заходи
Принципи та способи досягнення цілей регулювання: регулювання побудовано відповідно до принципів регуляторної політики та згідно з вимогами чинного законодавства.
Мету передбачається досягти шляхом урахування всіх положень чинного законодавства та доповнення частини 9 статті 27 Закону України «Про приватизацію державного майна» положенням щодо повернення на підставі відповідного рішення суду коштів покупцям об’єктів приватизації, отриманих після повернення їх у державну власність після повторного продажу таких об’єктів.
Не потребує додаткових витрат Державного бюджету, оскільки встановлюється джерело для повернення коштів, а саме від повторного продажу таких об’єктів.
Завдяки прийняттю зазначеного проекту закону встановиться (існуватиме) чіткий механізм здійснення процедури повернення коштів покупцям об’єктів приватизації при поверненні таких об’єктів у державну власність, взаємовідносин органів приватизації з власником об’єкта та іншими органами державної влади для забезпечення реалізації процедури повернення об’єкта у державну власність на виконання відповідного рішення суду, дотримання прав як держави, так і покупців об’єктів приватизації, підвищення інвестиційної привабливості об’єктів приватизації.
5. Обґрунтування можливостей досягнення визначених цілей у разі прийняття регуляторного акта
Оцінка впливу зовнішніх факторів
У разі прийняття проекту закону мета, яка ставилася при його розробці, буде досягнута. Впливу зовнішніх факторів на дію регуляторного акта не очікується.
Прийняття зазначеного проекту закону створить сприятливі умови для суб’єктів господарювання і дозволить забезпечити дотримання їх прав на одержання компенсації у разі повернення об’єктів у державну власність. При цьому, не потребується внесення змін до інших нормативно-правових актів з питань приватизації. У разі, коли органи приватизації у законодавчому порядку будуть позбавлені можливості здійснювати повернення об’єкта у державну власність, визначена ціль досягнута не буде.
Додаткові зміни до зазначеного закону можуть вноситись у разі змін у чинному законодавстві.
Оцінка можливості впровадження та виконання вимог акта
Прийняття регуляторного акта забезпечить врегулювання взаємовідносин між органом приватизації та власником об’єкта, з яким укладений договір купівлі-продажу цього об’єкта, при поверненні таких об’єктів у державну власність на підставі відповідних судових рішень.
Прийняття регуляторного акта запровадить єдиний порядок і правила повернення об’єкта приватизації у державну власність та виконання відповідних рішень судів.
6. Очікувані результати прийняття акта
У разі прийняття регуляторного акта буде забезпечено впорядкування і скорочення витрат суб’єктів господарювання на вирішення питань розпорядження власним майном.
Вигоди | Витрати |
Сфера інтересів держави
| |
При прийнятті зазначеного регуляторного акта встановиться (існуватиме) чіткий механізм здійснення процедури повернення коштів покупцям об’єктів приватизації при поверненні таких об’єктів у державну власність на виконання відповідних рішень судів, взаємовідносин органів приватизації з власником об’єкта та іншими органами державної влади для забезпечення реалізації процедури повернення об’єкта у державну власність, дотримання прав як держави, так і покупців об’єктів приватизації, підвищення інвестиційної привабливості об’єктів приватизації. | Витрати, пов’язані з проведенням повторного продажу об’єктів приватизації |
Сфера інтересів суб’єктів господарювання
| |
При прийнятті зазначеного регуляторного акта у власників об’єктів приватизації з’явиться можливість отримати компенсацію у разі повернення обкатів приватизації у державну власність на виконання відповідного рішення суду. | Витрати відсутні |
Сфера інтересів громадян
| |
Захист прав та інтересів громадян, трудового колективу приватизованого підприємства при невиконанні попереднім власником зобов’язань, взятих перед державою, для забезпечення повторного продажу об’єкта більш ефективному власнику. | Витрати відсутні |
7. Обґрунтування запропонованого строку дії акта (у разі обмеження цього строку)
Строк дії акта необмежений.
8. Показники результативності акта
Розмір надходжень до державного та місцевих бюджетів і державних цільових фондів, пов’язаних з дією акта
Відповідно до звітності, яку складає Фонд державного майна щодо стану виконання умов договорів купівлі-продажу, станом на 01.07.2012 органами приватизації контролюється стан виконання умов за 1438 договорами купівлі-продажу об’єктів приватизації.
У разі невиконання з боку їх власників умов договорів купівлі-продажу органами приватизації застосовуватимуться санкції, передбачені законодавством, у тому числі щодо розірвання або визнання недійсними цих договорів та повернення проданих за ними об’єктів у державну власність.
Станом на 01.07.2012 у власність держави повернуто 303 (за накопичувальним підсумком з моменту запровадження такої норми) об’єктів приватизації, з яких 83 – пакети акцій, 53 – цілісні майнові комплекси і 167 – об’єктів незавершеного будівництва). З числа повернутих у державну власність об’єктів приватизації повторно продано 163 об’єкти. Загальна сума коштів, отриманих від продажу повернутих державі об’єктів за рішеннями судів, за накопичувальним підсумком становить 98,64 млн грн.
За 149 договорами продовжується робота щодо їх розірвання (визнання недійсними) і повернення відчужених за ними об’єктів у державну власність (з них 22 – пакети акцій, 16-єдині майнові комплекси та 111 – об’єкти незавершеного будівництва).
Кількість суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб, на яких поширюватиметься дія акта
Дія акта поширюватиметься на 1438 суб’єктів господарювання у різних сферах виробництва, що пов’язано з приватизацією різних об’єктів приватизації.
Розмір коштів і час, що витрачатимуться суб’єктами господарювання та/або фізичними особами, пов’язаними з виконанням вимог акта
Виконання вимог акта не пов’язано з витрачанням коштів фізичних осіб та суб’єктів господарювання. Період часу, який суб’єкти господарювання будуть витрачати на виконання вимог акта, залежить тільки від того, за який час вони реалізують процедуру повернення об’єкта приватизації у державну власність на виконання відповідного рішення суду.
Рівень поінформованості суб’єктів господарювання та /або фізичних осіб щодо основних положень акта
Проект закону оприлюднений у встановленому порядку на офіційному сайті Фонду державного майна у мережі Інтернет, що є достатнім для поінформованості громадськості з метою вивчення Фондом її думки з приводу результативності запроваджених заходів.
Результативність акта виявиться у підвищенні ефективності співпраці органів приватизації та суб’єктів господарювання, підвищення інвестиційної привабливості об’єктів приватизації.
9. Заходи, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності акта
Базове відстеження результативності акта до дня набрання чинності регуляторним актом здійснюється шляхом аналізу отриманих зауважень та пропозицій.
Повторне відстеження результативності акта здійснюється через один рік з дня набрання ним чинності.
Періодичне відстеження результативності акта здійснюється раз на кожні три роки, починаючи з дня закінчення заходів з повторного відстеження результативності цього акта.
Моніторинг результатів впровадження акта здійснюватиметься в процесі його застосування при поверненні об’єктів приватизації на виконання відповідних рішень суду. Джерелом інформації для проведення моніторингу є звіти органів приватизації, які надаються Фонду державного майна.