Аналіз регуляторного впливу проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 вересня 1996 р. № 1099"
від 5 листопада 2009 р.
АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 вересня 1996 р. № 1099"
1. Визначення та аналіз проблеми, яку пропонується розв'язати шляхом державного регулювання господарських відносин
Проект постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 вересня 1996 р. № 1099" підготовлено у зв'язку з набранням чинності Закону України від 17 вересня 2008 року № 514 - VI "Про акціонерні товариства".
Загальний порядок створення акціонерного товариства шляхом заснування встановлено розділом II Закону України "Про акціонерні товариства", а загальні положення щодо створення акціонерного товариства шляхом злиття, поділу, виділу чи перетворення встановлено у розділі XVІ Закону України "Про акціонерні товариства".
Відповідно до преамбули постанови Кабінету Міністрів України від 11.09.1996 №1099 Порядок перетворення у процесі приватизації державних, орендних підприємств і підприємств із змішаною формою власності у відкриті акціонерні товариства затверджено з метою впорядкування створення акціонерних товариств у процесі приватизації.
Таким чином, Порядок перетворення у процесі приватизації державних, орендних підприємств і підприємств із змішаною формою власності у відкриті акціонерні товариства, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.09.1996 №1099, відноситься до законодавства про приватизацію та корпоратизацію, яке визначає особливості створення акціонерних товариств у процесі приватизації та корпоратизації.
Таким чином, у тексті законопроекту слово "(відкриті)" виключено, оскільки відповідно до Закону України "Про акціонерні товариства" можуть існувати публічні та приватні типи акціонерних товариств, а створення відкритих акціонерних товариств, як це було передбачено Законом України "Про господарські товариства", є вже неможливим.
Відповідно до частини 1 статті 5 Закону України "Про акціонерні товариства" акціонерні товариства за типом поділяються на публічні акціонерні товариства та приватні акціонерні товариства.
Згідно з частиною 3 статті 1 Закону України "Про акціонерні товариства" особливості створення акціонерних товариств у процесі приватизації та корпоратизації, їх правового статусу та діяльності у період виконання плану приватизації (розміщення акцій) визначаються законодавством про приватизацію та корпоратизацію.
Враховуючи зазначене та зауваження Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 20.07.2009 № 11/03/11630 у проекті Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 вересня 1996 р. № 1099" визначено, що у процесі приватизації державних, орендних підприємств і підприємств, заснованих на змішаній формі власності вони перетворюються в публічні акціонерні товариства.
У той же час у проекті постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 вересня 1996 р. № 1099" слова "орган державної реєстрації" змінено на слова "державний реєстратор" відповідно до норм Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців".
З огляду на зазначене даний проект підготовлено з метою приведення постанови Кабінету Міністрів України від 11.09.1996 №1099 "Про затвердження Порядку перетворення у процесі приватизації державних, орендних підприємств і підприємств із змішаною формою власності у відкриті акціонерні товариства", у відповідності із Законами України "Про акціонерні товариства", "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців".
2. Визначення цілей державного регулювання
Основною метою при розробленні Фондом державного майна України проекту регуляторного акта "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 вересня 1996 р. № 1099" є прийняття нової редакції Порядку перетворення в процесі приватизації державних, орендних підприємств і підприємств, заснованих на змішаній формі власності в публічні акціонерні товариства, що врегулює питання, пов'язані з підготовкою державних підприємств до продажу з урахуванням вимог Закону України "Про акціонерні товариства".
Постанова Кабінету Міністрів України від 11.09.1996 №1099 "Про затвердження Порядку перетворення у процесі приватизації державних, орендних підприємств і підприємств із змішаною формою власності у відкриті акціонерні товариства" передбачає послідовність дії певного процесу приватизації, конкретизує норми права загального характеру.
3. Визначення та оцінка усіх прийнятних альтернативних способів досягнення встановлених цілей з аргументацією переваг обраного способу
Під час розроблення проекту постанови "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 вересня 1996 р. № 1099" було розглянуто два альтернативні способи досягнення встановлених цілей.
1. Залишити існуючий Порядок перетворення в процесі приватизації державних, орендних підприємств і підприємств із змішаною формою власності у відкриті акціонерні товариства. Але цей спосіб не відповідатиме нормам Закону України "Про акціонерні товариства" під час перетворення в процесі приватизації державних, орендних підприємств і підприємств, заснованих на змішаній формі власності, в публічні акціонерні товариства.
На підставі вищевикладеного можна зробити висновок, що від даної альтернативи необхідно відмовитися.
2. Державне регулювання зазначеного питання шляхом внесення змін регуляторним актом "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 вересня 1996 р. № 1099" до Порядку перетворення в процесі приватизації державних, орендних підприємств і підприємств із змішаною формою власності у відкриті акціонерні товариства.
Зазначений спосіб сприятиме вдосконаленню врегулювання загального порядку перетворення в процесі приватизації державних, орендних підприємств і підприємств, заснованих на змішаній формі власності, в публічні акціонерні товариства відповідно до норм Закону України "Про акціонерні товариства" під час здійснення перетворення в процесі приватизації державних, орендних підприємств і підприємств, заснованих на змішаній формі власності в публічні акціонерні товариства.
Проектом врегульовуються питання взаємодії органів приватизації з акціонерним товариством, державним реєстратором та Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку.
Цей спосіб на даний момент є найбільш прийнятним та доцільним, так як ця постанова розроблена у відповідності до Законів України "Про акціонерні товариства", "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців".
Тому єдиним прийнятним методом забезпечення досягнення цілей державного регулювання уважаємо прийняття постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 вересня 1996 р. № 1099".
4. Опис механізмів і заходів, які забезпечать розв'язання визначеної проблеми шляхом прийняття запропонованого регуляторного акта
Розв'язання вищезазначених проблем можливе шляхом прийняття даного регуляторного акта.
Дія цього Порядку визначає процедуру перетворення в процесі приватизації державних, орендних підприємств і підприємств, заснованих на змішаній формі власності (на базі об'єднання майна різних форм власності) в публічні акціонерні товариства.
Проект регуляторного акта встановлює загальні вимоги взаємодії державних органів приватизації, публічних акціонерних товариств, державного реєстратора та Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку.
Для досягнення цілей, визначених у другому розділі аналізу регуляторного впливу, проектом постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 вересня 1996 р. № 1099 передбачено приведення Порядку перетворення у процесі приватизації державних, орендних підприємств і підприємств із змішаною формою власності у відкриті акціонерні товариства, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.09.1996 №1099, у відповідність до вимог Закону України "Про акціонерні товариства"
Проект регуляторного акта визначає тип акціонерного товариства, що у процесі приватизації державних, орендних підприємств і підприємств, заснованих на змішаній формі власності, перетворюються в публічні акціонерні товариства.
Таким чином у тексті законопроекту слово "(відкриті)" виключено, оскільки відповідно до Закону України "Про акціонерні товариства" можуть існувати публічні та приватні типи акціонерних товариств, а створення відкритих акціонерних товариств, як це було передбачено Законом України "Про господарські товариства", є вже не можливим.
Крім того, проект визначає механізм здійснення перетворення в процесі приватизації державних, орендних підприємств і підприємств, заснованих на змішаній формі власності, в публічні акціонерні товариства.
Прийняття проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 вересня 1996 р. № 1099" дасть змогу здійснювати процес приватизації за єдиними правилами, що сприятиме об'єктивності отриманих результатів.
5. Обґрунтування можливості досягнення встановлених цілей у разі прийняття запропонованого регуляторного акта та оцінка можливості впровадження та виконання вимог регуляторного акта
Впливу зовнішніх факторів на дію регуляторного акта не очікується.
Оцінка можливості впровадження акта та виконання вимог акта суб'єктами господарювання висока.
Досягненням установлених цілей у разі прийняття запропонованого регуляторного акта буде вдосконалення та посилення контролю з боку Фонду державного майна України за процесом перетворення в процесі приватизації державних, орендних підприємств і підприємств, заснованих на змішаній формі власності, в публічні акціонерні товариства.
Реалізація запропонованого регуляторного акта не потребує додаткових матеріальних та фінансових витрат з Державного бюджету України.
Очікувані наслідки дії запропонованого регуляторного акта не передбачають нанесення шкоди суб'єктам господарювання.
Запровадження зазначеного проекту наказу Фонду державного майна України забезпечить високу вірогідність досягнення поставлених цілей.
Опис прогнозованих вигод та витрат у разі прийняття регуляторного акта:
Об'єкт впливу | Вигоди | Витрати |
---|---|---|
Інтереси держави | Встановлення порядку перетворення в процесі приватизації державних, орендних підприємств і підприємств, заснованих на змішаній формі власності, в публічні акціонерні товариства | Додаткові витрати відсутні |
Суб'єкти господарювання | Можливість використання нормативно-правових засобів для перетворення в процесі приватизації державних, орендних підприємств і підприємств, заснованих на змішаній формі власності, в публічні акціонерні товариства | Додаткові витрати відсутні |
6. Визначення очікуваних результатів прийняття регуляторного акта
Прийняття постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 вересня 1996 р. № 1099" вирішить проблему єдиного нормативного забезпечення здійснення державної реєстрації публічних акціонерних товариств, а також удосконалить нормативну базу шляхом внесення змін і доповнень до постанови Кабінету Міністрів України від 11.09.1996 №1099 "Про затвердження Порядку перетворення у процесі приватизації державних, орендних підприємств і підприємств із змішаною формою власності у відкриті акціонерні товариства".
7. Обґрунтування запропонованого строку чинності регуляторного акта
Строк дії акта не обмежений у часі.
Зміни та доповнення до цього рішення можуть вноситься у разі прийняття нових регуляторних актів, що будуть впливати на вимоги зазначеного регуляторного акта та виявлення нових проблемних питань, що потребуватимуть врегулювання.
8. Визначення показників результативності регуляторного акта
У разі запровадження регуляторного акта буде приведено постанову Кабінету Міністрів України від 11.09.1996 №1099 "Про затвердження Порядку перетворення у процесі приватизації державних, орендних підприємств і підприємств, заснованих на змішаній формі власності, в публічні акціонерні товариства у відповідність до норм Закону України "Про акціонерні товариства", що дасть змогу удосконалити організаційно-господарські заходи процесу перетворення в процесі приватизації державних, орендних підприємств і підприємств, заснованих на змішаній формі власності, в публічні акціонерні товариства, посилити контроль з боку Фонду державного майна України за процесом приватизації, що зумовить позитивні наслідки як для держави, так і для суб'єктів господарювання.
Запропонований регуляторний акт обов'язковий до виконання державними підприємствами, функції з управління майном яких у зв'язку з прийняттям рішення про приватизацію належать Фонду державного майна України, а також орендних підприємств і підприємств, заснованих на змішаній формі власності.
Рівень поінформованості суб'єктами господарювання з основних положень регуляторного акта високий.
9. Визначення заходів, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності регуляторного акта в разі його прийняття
Відстеження результативності регуляторного акта в разі його прийняття можливо здійснити за допомогою звітності органів приватизації щодо здійснення перетворення в процесі приватизації державних, орендних підприємств і підприємств, заснованих на змішаній формі власності, в публічні акціонерні товариства.
Стосовно регуляторного акта здійснюватиметься базове, повторне та періодичне відстеження у строки, установлені статтею 10 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності": базове відстеження - до набрання актом чинності; повторне відстеження - через рік після набрання актом чинності; періодичне відстеження - кожні три роки, починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження результативності цього акта.
Вид даних для відстеження - дослідження статистичних показників.
Узагальнення з метою щоквартального та щорічного подання Президентові України, Верховній Раді України та Кабінету Міністрів України інформації про процес приватизації.
Оприлюднення інформації про процес приватизації у засобах масової інформації.
Аналіз регуляторного впливу підготовлено Департаментом реформування власності Фонду державного майна України (01023, м. Київ, вул. Кутузова, 18/9, тел.200-33-19).
В. о. Голови Фонду | Д. Парфененко |