A A A K K K

Про затвердження Порядку продажу об'єктів, що підлягають приватизації, разом із земельними ділянками державної власності

від 19 травня 2009 р.

Проект

КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

від ______________200_ р.КИЇВ№ ___

Про затвердження Порядку продажу об'єктів, що підлягають приватизації, разом із земельними ділянками державної власності

Відповідно до частини першої статті 128 Земельного кодексу України та статті 181 Закону України "Про приватизацію державного майна" Кабінет Міністрів України постановляє:

Затвердити Порядок продажу об'єктів, що підлягають приватизації, разом із земельними ділянками державної власності;

Установити, що Державний акт на право власності на земельну ділянку, продаж якої здійснено згідно з вищевказаним Порядком, видається на підставі рішення державного органу приватизації або укладеного ним цивільно-правового договору, та підписується керівниками державного органу приватизації та державного органу земельних ресурсів.

Прем'єр-міністр УкраїниЮ. ТИМОШЕНКО

 ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від _______________ 2009 р. №

ПОРЯДОК
продажу об'єктів, що підлягають приватизації, разом із земельними ділянками державної власності

1. Цей Порядок визначає процедуру продажу об'єктів, що підлягають приватизації, разом із земельними ділянками державної власності.

2. У цьому Порядку наведені нижче терміни вживаються у такому значенні:

аукціон - спосіб продажу об'єкта аукціону учасникові, який запропонував найвищу ціну;

аукціонна комісія - утворена державним органом приватизації комісія з підготовки та проведення аукціону;

виконавець робіт з оцінки - юридична або фізична особа, що має сертифікат суб'єкта оціночної діяльності, ліцензію на проведення землеоціночних робіт та провадить практичну діяльність за відповідними напрямами оцінки;

виконавець робіт із землеустрою - юридична або фізична особа, що має ліцензію на проведення робіт із землеустрою;

державні органи земельних ресурсів - Держкомзем та його територіальні органи;

ліцитатор - особа, що володіє технікою проведення торгів і веде аукціон в установленому порядку;

об'єкт аукціону - об'єкт приватизації разом із земельною ділянкою державної власності, на якій він розташований;

підготовка земельних ділянок - землевпорядні та землеоціночні роботи, пов'язані з підготовкою земельних ділянок для продажу у складі об'єкта аукціону або для внесення земельних ділянок у статутний капітал господарського товариства.

3. Фінансування заходів, пов'язаних з підготовкою земельних ділянок, здійснюється за рахунок коштів, передбачених Законом про Державний бюджет України на відповідний рік.

Замовником зазначених робіт та послуг виступає державний орган приватизації.

4. Державні органи приватизації формують з урахуванням затверджених переліків об'єктів державної власності, що підлягають приватизації, переліки об'єктів приватизації у складі об'єкта аукціону та переліки господарських товариств, до статутного капіталу яких вносяться земельні ділянки, і надсилають їх відповідним державним органам земельних ресурсів разом із запитом про подання:

земельно-кадастрової документації та технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості);

витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку;

інформації про наявність заборон для продажу земельних ділянок відповідно до вимог земельного законодавства;

інформації про наявність сервітутів та обмежень (обтяжень) прав на земельні ділянки щодо об'єктів, які включені до переліку, та дозволені види використання.

Державний орган земельних ресурсів подає державному органу приватизації у десятиденний строк після надходження запиту зазначені інформацію, документацію та витяг.

Інформація стосовно наявності природоохоронних обмежень, належності земельних ділянок до об'єктів природно-заповідного фонду та можливості продажу земельних ділянок, які входять до складу таких об'єктів, з урахуванням їх екологічної цінності готується державними органами земельних ресурсів за погодженням з Мінприроди чи його територіальним органом.

Переліки об'єктів, що належать згідно з Державною програмою приватизації до групи Ж та підлягають приватизації разом із земельними ділянками, на яких вони розташовані, затверджуються регіональними відділеннями Фонду державного майна за погодженням з Фондом державного майна.

5. Державний орган приватизації на підставі відповіді, наданої державним органом земельних ресурсів, у разі відсутності інформації та документації, готує завдання на виконання робіт із землеустрою та визначає на конкурентних засадах виконавця робіт із землеустрою в порядку, що затверджується Фондом державного майна. За результатами конкурсу укладається з виконавцем робіт із землеустрою договір про розроблення документації із землеустрою, в якому згідно з технічним завданням визначаються порядок проведення робіт та сторона, відповідальна за подання документації із землеустрою на державну експертизу.

6. У процесі підготовки земельної ділянки державні органи земельних ресурсів забезпечують у 20-денний строк після надходження документації із землеустрою проведення за ініціативою державного органу приватизації державної землевпорядної експертизи документації із землеустрою, зокрема щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

7. Державний орган приватизації після отримання позитивних висновків державної експертизи документації із землеустрою визначає на конкурентних засадах виконавця робіт з оцінки. За результатами конкурсу укладається з таким виконавцем договір на проведення оцінки.

8. Вартість об'єкта аукціону визначається відповідно до Методики експертної грошової оцінки земельних ділянок, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2002 р. № 1531 (Офіційний вісник України, 2002 р., № 42, ст. 1941), та Методики оцінки майна, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 10 грудня 2003 р. № 1891 (Офіційний вісник України, 2003 р., № 51, ст. 2669).

За результатами оцінки виконавець робіт з оцінки складає звіт про оцінку об'єкта аукціону або звіт про вартість активів господарського товариства з урахуванням вартості земельної ділянки, що підлягає внесенню до його статутного капіталу. У звіті про оцінку об'єкта аукціону зазначається окремо вартість об'єкта аукціону, об'єкта приватизації, земельної ділянки.

Початковою вартістю об'єкта аукціону є вартість об'єкта аукціону, визначена за результатами оцінки.

9. Прийнятий органом приватизації від виконавця робіт з оцінки звіт про оцінку об'єкта аукціону або звіт про вартість активів господарського товариства з урахуванням вартості земельної ділянки, що підлягає внесенню до його статутного капіталу, направляється державному органу земельних ресурсів, який у 10-денний строк виготовляє технічний паспорт земельної ділянки, за формою, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2002 р. N 648.

Технічний паспорт земельної ділянки при цьому оформлюється на підставі даних, які містяться у звіті про оцінку об'єкта аукціону або у звіті про вартість активів господарського товариства з урахуванням вартості земельної ділянки, що підлягає внесенню до його статутного капіталу, та документація із землеустрою, що надійшли до державного органу приватизації від виконавців робіт з оцінки та землеустрою, без зазначення стартової ціни земельної ділянки.

10. Земельні ділянки, що підлягають продажу у складі об'єкта аукціону чи внесенню до статутного капіталу господарського товариства, забороняється з моменту включення об'єкта приватизації до переліків, зазначених у пункті 4 цього Порядку, передавати в оренду, під забудову, вчиняти інші дії, якщо це може призвести до обмеження (обтяження) прав на земельну ділянку, до одержання покупцем об'єкта аукціону або господарським товариством документа, що посвідчує право власності на земельну ділянку та його державної реєстрації.

11. Продаж об'єктів державної власності, що належать за класифікацією Державної програми приватизації до груп А, Д, Ж, та цілісних майнових комплексів, що належать до груп В та Г, разом із земельними ділянками державної власності здійснюється на аукціоні відповідно до цього Порядку.

Продаж акцій (часток, паїв) господарських товариств, що належать державі, здійснюється відповідно до законодавства про приватизацію після внесення державним органом приватизації земельних ділянок державної власності до статутного капіталу таких товариств.

12. Організатором аукціону є державний орган приватизації.

13. Інформація про проведення аукціону опубліковується не пізніше ніж за 30 календарних днів до дати його проведення в бюлетенях державних органів приватизації, а також інших друкованих виданнях, визначених державними органами приватизації.

14. Інформація, що підлягає опублікуванню, повинна містити:

1) відомості про:

об'єкт аукціону, зокрема про об'єкт приватизації, відповідно до статті 15 Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" та статті 19 Закону України "Про приватизацію державного майна";

розмір та цільове призначення земельної ділянки згідно з даними технічного паспорта;

містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки, види використання (пріоритетні та допустимі) - для містобудівних потреб;

2) умови продажу об'єкта аукціону, зокрема початкову вартість об'єкта аукціону;

3) найменування та адресу державного органу приватизації, номер контактного телефону;

4) суму реєстраційного внеску та суму гарантійного внеску, що повинні сплачуватися учасниками, порядок їх сплати;

5) номер рахунка державного органу приватизації та реквізити органу Державного казначейства, в якому відкрито рахунок для сплати реєстраційного та гарантійного внесків, номер валютного рахунка та реквізити банку для сплати гарантійних внесків для учасників-нерезидентів;

6) номер рахунка державного органу приватизації та реквізити органу Державного казначейства, в якому відкрито рахунок для розрахунків за придбаний об'єкт аукціону;

7) відомості про дату припинення приймання заяв на участь в аукціоні, час і місце ознайомлення з об'єктом аукціону та проведення аукціону;

8) інші відомості, визначені державним органом приватизації.

15. Інформація про учасників аукціону, їх кількісний і персональний склад та інші дані, що містяться у поданих ними заявах на участь в аукціоні, а також про результати розгляду заяв є конфіденційною і не підлягає розголошенню до опублікування результатів аукціону.

16. Інформація про результати аукціону опубліковується державним органом приватизації протягом 15 днів після укладення договору купівлі-продажу та подається органові виконавчої влади, в управлінні якого перебував такий об'єкт.

Інформація повинна містити:

відомості про об'єкт аукціону, зокрема про об'єкт приватизації, місце розташування, розмір та цільове призначення земельної ділянки, а також про ціну об'єкта аукціону та його складових (об'єкта приватизації та земельної ділянки) за результатами продажу на аукціоні;

інші відомості, визначені державним органом приватизації.

17. Продаж об'єкта аукціону здійснюється на відкритому засіданні аукціонної комісії, яка утворюється державним органом приватизації із включенням до її складу спеціалістів та представників державного органу земельних ресурсів, органу місцевого самоврядування, балансоутримувача, трудового колективу підприємства, що приватизується (у разі приватизації його єдиного майнового комплексу). Кількість членів комісії може становити від п'яти до дев'яти осіб. Головою комісії призначається представник державного органу приватизації. Якщо в аукціоні бере участь господарське товариство, утворене за участю трудового колективу підприємства, що приватизується, представник такого трудового колективу виключається із складу аукціонної комісії і не має права брати участь у засіданнях комісії з моменту подання товариством до органу приватизації заяви на участь в аукціоні.

Делегування представників до складу комісії обов'язкове для керівників державних підприємств, установ та організацій. На час роботи у складі комісії за її членами зберігається місце роботи і середній заробіток згідно із законодавством про працю.

18. Аукціонна комісія визначає умови, що включають, зокрема, початкову вартість об'єкта аукціону, та строк його проведення.

Умови аукціону містять зобов'язання покупця, зокрема щодо подальшої експлуатації об'єкта приватизації та подальшого використання земельної ділянки відповідно до вимог законодавства.

Умови аукціону затверджує державний орган приватизації.

19. Обмеження кількості учасників, що беруть участь в аукціоні, заборонено.

20. До участі в аукціоні допускаються фізичні і юридичні особи, що можуть бути покупцями об'єктів приватизації відповідно до статті 8 Закону України "Про приватизацію державного майна", та мають згідно із Земельним кодексом України право на придбання земельних ділянок у власність, сплатили встановлений державним органом приватизації реєстраційний внесок, розмір якого не може перевищувати розміру одного неоподатковуваного мінімуму доходів громадян, а також гарантійний внесок у розмірі 10 відсотків початкової вартості об'єкта аукціону.

Реєстраційний та гарантійні внески перераховуються на рахунки органів приватизації, відкриті в органах Державного казначейства та уповноважених банках.

21. Розгляд заяви про участь в аукціоні чи клопотання про придбання об'єкта аукціону іноземної юридичної особи, спільного підприємства, заснованого за участю іноземних юридичних і фізичних осіб, здійснюється державними органами приватизації після погодження з Кабінетом Міністрів України продажу особі (підприємству) об'єкта приватизації разом із земельною ділянкою державної власності, на якій об'єкт розташований.

Фонд державного майна у п'ятиденний строк після надходження від іноземної юридичної особи чи спільного підприємства, заснованого за участю іноземних юридичних і фізичних осіб, заяви чи клопотання готує відповідний проект розпорядження Кабінету Міністрів України, який разом з висновком і копією поданих особою (підприємством) документів надсилає Кабінетові Міністрів України без погодження із заінтересованими центральними органами виконавчої влади та без проведення правової експертизи Мін'юстом, а в копії - Мінекономіки, Мінфіну, Мінприроди, Мін'юсту та Держкомзему.

Проект розпорядження підлягає розгляду на черговому засіданні Кабінету Міністрів України без проведення попередньої експертизи у Секретаріаті Кабінету Міністрів України.

22. Фізична або юридична особа, що бажає зареєструватися як учасник аукціону, повинна подати:

1) заяву про участь в аукціоні у порядку, що встановлюється Фондом державного майна;

2) документи, що підтверджують сплату реєстраційного та гарантійного внесків;

3) декларацію про доходи, копію довідки про ідентифікаційний номер згідно з Державним реєстром фізичних осіб - платників податків та інших обов'язкових платежів (крім осіб, що відповідно до законодавства не мають ідентифікаційного номера) (для фізичних осіб - громадян України);

4) нотаріально засвідчену копію свідоцтва про державну реєстрацію фізичної особи - підприємця, копію довідки про взяття на облік платника податків (для фізичних осіб-підприємців);

5) нотаріально засвідчені (легалізовані та перекладені - для нерезидентів) копії установчих документів, свідоцтва про державну реєстрацію (витягу з торговельного, банківського чи судового реєстру або реєстраційного посвідчення - для нерезидентів), довідку з ЄДРПОУ; копію довідки про взяття на облік платника податків; рішення уповноваженого органу про участь в аукціоні; документи щодо призначення керівників (для юридичних осіб);

6) документ про розподіл статутного капіталу серед учасників (акціонерів);

7) документ про наявність та розмір державної частки у статутному капіталі та майні учасника, інформацію про наявність серед учасників (акціонерів) юридичної особи іноземних юридичних або фізичних осіб;

8) відомості про джерела надходження коштів, що використовуватимуться для сплати за об'єкт аукціону (для іноземних інвесторів, підприємств з іноземними інвестиціями);

9) копію свідоцтва про реєстрацію іноземною юридичною особою постійного представництва з правом провадження господарської діяльності на території України.

Під час подання заяви потенційний покупець пред'являє паспорт або інший документ, що посвідчує його особу, а якщо покупець діє як представник іншої особи, - засвідчене в установленому порядку відповідне доручення.

23. На вимогу учасників державний орган приватизації повинен створити умови для огляду об'єкта аукціону. Балансоутримувач об'єкта приватизації або у разі його відсутності особа, відповідальна за збереження довгострокових межових знаків, повинні забезпечити доступ учасників до об'єкта аукціону.

24. До початку аукціону державний орган приватизації вносить до книги реєстрації учасників аукціону із зазначенням порядкового номера такі відомості про учасників:

1) для фізичних осіб:

громадян України - прізвище, ім'я та по батькові, адреса (місце проживання) та ідентифікаційний номер згідно з Державним реєстром фізичних осіб - платників податків та інших обов'язкових платежів;

іноземців, осіб без громадянства - прізвище, ім'я та по батькові (за наявності), адреса (місце проживання за межами України);

номери рахунків державних органів приватизації, на які зроблено внески, найменування та місцезнаходження органу Державного казначейства;

2) для юридичних осіб:

резидентів - найменування, місцезнаходження, ідентифікаційний код згідно з ЄДРПОУ;

нерезидентів - найменування, місцезнаходження та країна, де зареєстрована особа;

номери рахунків державних органів приватизації, на які зроблено внески, найменування та місцезнаходження органу Державного казначейства.

25. Приймання заяв припиняється за три дні до початку аукціону.

Після закінчення аукціону гарантійні внески повертаються у 10-денний строк учасникам, що не перемогли в аукціоні.

Покупцеві, який придбав об'єкт аукціону, сума гарантійного внеску зараховується в установленому порядку до суми вартості придбаного об'єкта.

Сплачені реєстраційні внески не повертаються.

26. Аукціон проводить державний орган приватизації або юридична особа (далі - виконавець аукціону) на підставі договору із зазначеним органом приватизації.

27. Примірний договір з виконавцем аукціону, що затверджується Фондом державного майна, повинен містити таку інформацію:

строк проведення аукціону;

початкова вартість об'єкта аукціону;

вартість послуг з проведення аукціону;

взаємні зобов'язання, умови розірвання договору та майнова відповідальність сторін;

інші відомості.

Вартість послуг з проведення аукціону визначається на підставі кошторису витрат.

Розмір винагороди виконавцю аукціону не повинен перевищувати 0,1 відсотка ціни продажу об'єкта аукціону.

28. Для участі в аукціоні учасникам видаються квитки, які повинні містити таку інформацію:

номер, під яким покупець бере участь в аукціоні;

найменування об'єкта аукціону;

правила та умови проведення аукціону.

Під час реєстрації учасникові аукціону видається інформаційна картка та картка учасника із зазначенням на зворотному боці правил його проведення, а також примірник проекту договору купівлі-продажу об'єкта аукціону.

29. Аукціон проводиться безпосередньо ліцитатором. До початку аукціону ліцитатор ознайомлює учасників з характеристиками об'єкта аукціону, умовами його продажу, а також правилами проведення аукціону.

Початком аукціону вважається момент оголошення початкової вартості об'єкта аукціону.

Якщо протягом трьох хвилин після триразового оголошення початкової вартості об'єкта аукціону ніхто з учасників не висловить бажання придбати його за ціною, оголошеною ліцитатором, аукціон вважається таким, що не відбувся.

Якщо запропонована учасником аукціону ціна перевищує запропоновану ліцитатором, ліцитатор називає номер учасника і запропоновану ним ціну.

Кожна наступна ціна, запропонована учасниками на аукціоні, повинна перевищувати попередню не менш як на 10 відсотків початкової вартості об'єкта аукціону.

Якщо протягом трьох хвилин після оголошення не пропонується наступна вища ціна, ліцитатор одночасно з ударом молотка оголошує про придбання об'єкта аукціону тією особою, що запропонувала найвищу ціну.

30. Під час проведення аукціону аукціонна комісія веде протокол, до якого вносяться дані про початкову вартість об'єкта аукціону, пропозиції учасників аукціону, відомості про них, результати аукціону (ціна продажу, відомості про фізичну або юридичну особу, що набула право на придбання об'єкта).

Протокол підписується ліцитатором, членами аукціонної комісії та учасником (його представником), який набув право на придбання об'єкта, і надсилається у триденний строк державному органу приватизації для затвердження.

31. Переможець аукціону, який відмовився від підписання протоколу чи договору купівлі-продажу або не з'явився без поважних причин для його підписання протягом п'яти днів після затвердження протоколу, позбавляється права на подальшу участь у придбанні такого об'єкта аукціону, його гарантійний внесок перераховується до державного бюджету.

32. У разі коли учасник або його уповноважений представник не з'явився без поважних причин на аукціон та/або зірвав його проведення, його гарантійний внесок перераховується до державного бюджету.

У разі виникнення спору питання вирішується у судовому порядку.

33. Аукціон припиняється і об'єкт знімається з аукціону у разі недотримання учасниками правил проведення аукціону, передбачених цим Порядком, та на вимогу будь-кого з його учасників або органу приватизації у разі, коли:

не виконано вимог щодо змісту інформації про об'єкт аукціону, передбаченої цим Порядком, та строку її опублікування;

об'єкт включено до переліку об'єктів, що підлягають приватизації, з порушенням законодавства;

істотно порушено правила оголошення та проведення аукціону, передбачені цим Порядком.

34. Аукціон визнається таким, що не відбувся, у разі:

відсутності учасників або наявності тільки одного учасника;

коли жоден з учасників не запропонував ціну, що дорівнює або перевищує початкову вартість об'єкта аукціону;

несплати в установлений строк переможцем аукціону належної суми за придбаний об'єкт аукціону.

35. Розбіжності, що виникають під час проведення аукціону, усуваються під час його проведення ліцитатором за погодженням з аукціонною комісією.

36. У разі визнання аукціону таким, що не відбувся, об'єкт аукціону може бути запропонований для продажу на аукціоні повторно.

Об'єкти, що належать згідно з Державною програмою приватизації до груп А, Ж та Д, які два чи більше разів пропонувалися до продажу на аукціоні разом із земельною ділянкою і не продані через відсутність учасників, можуть бути за рішенням державного органу приватизації запропоновані для продажу із зменшенням початкової вартості об'єкта аукціону не більш, як на 30 відсотків, але не менше від ринкової вартості земельної ділянки, яка входить до складу об'єкта аукціону.

Об'єкти групи Д (незавершеного будівництвом), що пропонувалися до продажу із зменшенням початкової вартості об'єкта аукціону і не продані через відсутність учасників, можуть бути за рішенням Фонду державного майна запропоновані для продажу під розбирання без земельної ділянки, на якій цей об'єкт розташовано.

37. Результати продажу об'єкта аукціону оформляються договором купівлі-продажу, який підлягає нотаріальному посвідченню та державній реєстрації.

38. Примірний договір купівлі-продажу об'єкта аукціону затверджує Фонд державного майна. Договір купівлі-продажу об'єкта аукціону повинен відповідати вимогам законодавства.

Якщо законодавством дозволено в процесі приватизації державного майна оплату його вартості у вільноконвертованій іноземній валюті та переможцем аукціону визнано нерезидента або підприємство з іноземними інвестиціями, державний орган приватизації приймає пропозицію переможця аукціону про те, що ціна продажу об'єкта аукціону в договорі купівлі-продажу зазначається у вільноконвертованій валюті за курсом Національного банку на дату затвердження державним органом приватизації протоколу аукціону.

39. Порядок внесення коштів за об'єкт аукціону визначається договором купівлі-продажу з установленням строку, який не повинен перевищувати 60 календарних днів після укладення договору.

40. Строк дії зобов'язань за договором купівлі-продажу, порядок контролю їх виконання, умови внесення змін до договору та порядок повернення у державну власність приватизованих об'єктів у разі розірвання договору купівлі-продажу за рішенням суду у зв'язку з невиконанням покупцем його умов визначаються законодавством.

41. Подальше відчуження об'єкта, що є предметом договору купівлі-продажу, здійснюється за погодженням з державним органом приватизації з урахуванням вимог частини восьмої статті 27 Закону України "Про приватизацію державного майна" та частини першої статті 377 Цивільного кодексу України з одночасним переходом до нового власника зобов'язань за таким договором.

42. Право власності на об'єкт аукціону покупець набуває після державної реєстрації договору купівлі-продажу об'єкта аукціону з моменту сплати його повної вартості на рахунки державних органів приватизації, відкриті в органах Державного казначейства та державної реєстрації Державного акта на право власності на земельну ділянку. Право власності на земельну ділянку засвідчується Державним актом за формою, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 2 квітня 2002 р. N 449.

43. Ціна продажу об'єкта аукціону складається з ціни об'єкта приватизації та земельної ділянки у складі об'єкта аукціону, які формуються пропорційно їх частці у початковій вартості об'єкта аукціону.

Кошти, які надійшли від продажу об'єкта аукціону, перераховуються державними органами приватизації відповідно до Закону про Державний бюджет України на відповідний рік.