A A A K K K

Аналіз регуляторного впливу наказу Фонду державного майна України "Про затвердження Порядку затвердження (погодження) Фондом державного майна України, його регіональними відділеннями та представництвами розміру плати за оренду державного майна"

від 10 березня 2011 р.

Аналіз регуляторного впливу наказу Фонду державного майна України "Про затвердження Порядку затвердження (погодження) Фондом державного майна України, його регіональними відділеннями та представництвами розміру плати за оренду державного майна"

1. Опис проблеми, яку планується розв'язати шляхом втручання держави у відповідну сферу підприємницької діяльності

Згідно з положеннями частини другої статті 2 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" до повноважень Фонду державного майна України віднесено здійснення разом з Кабінетом Міністрів України державної політики у сфері оренди державного майна.

Пунктом 3 постанови Кабінету Міністрів України від 04.10.1995 № 786 "Про Методику розрахунку і порядок використання плати за оренду державного майна" Фонд державного майна уповноважено давати роз'яснення з питань застосування цієї Методики.

На цей час нормативними документами не врегульована процедура затвердження розрахунків орендної плати при укладенні органами приватизації договорів оренди.

Також пунктом 2 зазначеної вище Методики передбачено необхідність погодження з органом, визначеним в абзаці другому статті 5 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", розміру орендної плати за нерухоме майно (будинки, споруди, приміщення) у разі, якщо орендодавцем такого майна є державне підприємство.

На сьогодні погодження розміру орендної плати здійснюється аналогічно процедурі, визначеній у спільному наказі Фонду державного майна, Міністерства фінансів та Міністерства економіки від 04.05.2000 № 935/95/31 "Про затвердження Порядку надання Фондом державного майна, його регіональними відділеннями та представництвами дозволів державним підприємствам, організаціям на передачу в оренду цілісних майнових комплексів їх структурних підрозділів та нерухомого майна", зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 20.07.2000 за № 439/4660.

Проте у зв'язку з набранням чинності Господарським кодексом України з 01.01.2004 дозволи на передачу в оренду цілісних майнових комплексів їх структурних підрозділів та нерухомого майна площею більше 200 кв. м державним підприємствам не надаються, бо це суперечить статті 287 Господарського кодексу України.

Спільний наказ, як зазначило Міністерство юстиції України (лист від 15.07.2010 № 24-19/114), не відповідає чинному законодавству.

У зв'язку викладеним вище Фондом розроблено наказ Фонду державного майна "Про затвердження Порядку затвердження (погодження) Фондом державного майна України, його регіональними відділеннями та представництвами розміру плати за оренду державного майна".

Розроблений Порядок затвердження (погодження) Фондом державного майна України, його регіональними відділеннями та представництвами розміру плати за оренду державного майна (далі - Порядок) передбачає:

1. Оптимізацію часу, необхідного для проведення відповідних процедур.

2. Оновлення та затвердження єдиних форм для здійснення необхідних розрахунків.

3. Визначення та конкретизацію передбачених законодавством обов'язків органів приватизації під час проведення відповідних процедур.

2. Визначення цілей державного регулювання

Метою даного регулювання є визначення та конкретизація процедур затвердження (погодження) Фондом державного майна України, його регіональними відділеннями та представництвами розміру плати за оренду державного майна.

3. Опис альтернатив запропонованого регуляторного акта.

Вбачається три способи регулювання:

1. Залишити без змін чинний Порядок надання Фондом державного майна, його регіональними відділеннями та представництвами дозволів державним підприємствам, організаціям на передачу в оренду цілісних майнових комплексів їх структурних підрозділів та нерухомого майна, що не дозволить досягнути цілей державного регулювання.

2. Затвердити запропонований Порядок, що дасть змогу вирішити порушені питання та уникнути можливих непорозумінь.

3. Розробити новий проект нормативно-правового акта для врегулювання порушених питань.

4. Опис механізмів і заходів для розв'язання проблеми

1. Конкретизація переліку документів, необхідних органу приватизації при укладенні договору оренди.

2. Конкретизація переліку матеріалів, необхідних органу приватизації для погодження розміру орендної плати при зверненні державного підприємства як орендодавця державного майна.

3. Встановлення обмежених термінів для затвердження та погодження розрахунків орендної плати з метою прискорення процедури в цілому.

4. Затвердження єдиних форм для здійснення розрахунків орендної плати як для нерухомого майна, так і для іншого, крім нерухомого, окремого індивідуально визначеного майна, а також для цілісних майнових комплексів підприємств, їх структурних підрозділів.

5. Характеристика очікуваних соціально-економічних наслідків запровадження передбачених заходів

Наслідком реалізації запропонованого Порядку має бути врегульована координація дій органів приватизації шляхом висвітлення послідовності процедур затвердження та погодження органами приватизації розрахунків плати за оренду державного майна.

6. Обґрунтування можливості досягнення визначених цілей у разі прийняття регуляторного акта

Затвердження нового Порядку не має перешкод правового чи економічного характеру.

Об'єкт впливу Громадяни (як орендарі) Суб'єкти господарювання
Як орендарі Як орендодавці
Вигоди Прозорий механізм надання документів для затвердження або погодження розміру орендної плати Економія часу при погодженні розміру орендної плати за нерухоме майно
Витрати Додаткових витрат не очікується

7. Очікувані результати прийняття акта

Визначення процедури затвердження (погодження) Фондом державного майна України, його регіональними відділеннями та представництвами розміру плати за оренду державного майна.

8. Обґрунтування дії строку акта

Запропонований Порядок буде діяти до прийняття нового або до його скасування.

9. Визначення показників результативності акта

Показником результативності запропонованого Порядку буде забезпечення зменшення витрат часу під час укладення договорів оренди державного майна.

10. Визначення заходів, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності акта

Відстеження результативності регуляторного акта буде здійснено на підставі аналізу внесених до ІППС "ЕТАП-Оренда" статистичних даних про укладені договори оренди:

базове відстеження, яке буде проведено до набрання чинності Порядком шляхом отримання зауважень і пропозицій до нього від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань;

повторне відстеження, яке буде проведено через рік після набрання чинності Порядком, інший термін проведення відстеження може бути встановлений за об'єктивних обставин, але не пізніше, ніж через два роки;

періодичне відстеження - раз на три роки, починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження результативності Порядку.

Заступник директора Департаменту з питань управління державним майном та орендних відносинЯ. Усенко