Аналіз регуляторного впливу проекту змін до Загальних вимог до навчальних програм навчання оцінювачів та підвищення їх кваліфікації, затверджених наказом Фонду державного майна України від 15.04.2004 № 754 і зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.05.2004 за № 562/9161
від 8 серпня 2010 р.
Аналіз регуляторного впливу
проекту змін до Загальних вимог до навчальних програм навчання оцінювачів та підвищення їх кваліфікації, затверджених наказом Фонду державного майна України від 15.04.2004 № 754 і зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.05.2004 за № 562/9161
1.Опис проблем
Положеннями Цивільного кодексу України визначено, що майном вважається окрема річ, сукупність речей, а також майнові права та обов'язки. Одночасно статтею 181 Цивільного кодексу визначено, що до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об'єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення.
Оцінювачі та суб'єкти оціночної діяльності, які здійснюють оціночну діяльність відповідно до Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" і отримали кваліфікаційні документи як до, так і після набрання чинності зазначеним Законом, мають необхідний обсяг знань та право оцінювати земельні поліпшення разом із правами, пов'язаними з земельною ділянкою, на якій такі поліпшення розміщені.
Сьогодні Фонд державного майна України (ФДМУ) активно працює над розробкою нової редакції усіх законів, що регулюють процес приватизації та його діяльність на останніх етапах приватизації. Одним із положень цих законопроектів є норма, що стосується оцінки об'єкта приватизації зокрема, (нерухомості) разом із займаною ним земельною ділянкою, яка полягає в тому, що оцінка таких об'єктів проводиться відповідно до законодавства про оцінку майна і оціночну діяльність за методикою, що затверджується Кабінетом Міністрів України.
З метою забезпечення єдності нормативно - правового та організаційного регулювання оцінки майна в межах здійснення державного регулювання оціночної діяльності ФДМУ вважає за нагальну потребу вжити заходи, пов'язані з внесенням змін до усіх нормативно-правових актів, що містять назву спеціалізації 1.1., з метою приведення її до нової редакції: "Оцінка нерухомих речей (нерухомого майна, нерухомості), у тому числі земельних ділянок та майнових прав на них".
З огляду на вищезазначене необхідно внести зміни до Загальних вимог до навчальних програм навчання оцінювачів та підвищення їх кваліфікації, затверджених наказом Фонду державного майна України від 15.04.2004 № 754 і зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.05.2004 за № 562/9161, в частині зміни назви спеціалізації 1.1. "Оцінка нерухомих речей (нерухомого майна, нерухомості), у тому числі земельних ділянок та майнових прав на них".
2. Головні цілі прийняття акта
Внесення змін до Загальних вимог до навчальних програм навчання оцінювачів та підвищення їх кваліфікації дасть змогу привести їх у відповідність з положеннями законопроектів, що стосуються оцінки об'єктів нерухомості разом із земельними ділянками, на яких вони розташовані (зокрема, під час приватизації). Оцінка таких об'єктів проводиться відповідно до законодавства про оцінку майна і оціночну діяльність за методикою, що затверджується Кабінетом Міністрів України.
Назва спеціалізації, за якою навчальні заклади, що уклали угоду з ФДМУ про співробітництво з професійної підготовки оцінювачів, готують фахівців з оцінки, повинна відповідати поняттям, які містять відповідні нормативно-правові акти.
3. Оцінка альтернативних способів досягнення зазначених цілей
Альтернативними способами досягнення зазначених цілей є:
- підготовка нової редакції Загальних вимог до навчальних програм навчання оцінювачів та підвищення їх кваліфікації, затверджених наказом Фонду державного майна України від 15.04.2004 №754 і зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.05.2004 за № 562/9161;
- врегулювання питання зміни назви спеціалізації 1.1. "Оцінка нерухомих речей (нерухомого майна, нерухомості), у тому числі експертна грошова оцінка земельних ділянок" шляхом внесення змін до інших нормативно-правових актів з питань оцінки майна;
- врегулювання питання зміни назви спеціалізації 1.1."Оцінка нерухомих речей (нерухомого майна, нерухомості), у тому числі експертна грошова оцінка земельних ділянок" шляхом розроблення нових нормативно-правових актів з питань оцінки майна.
Внесення змін до Загальних вимог до навчальних програм навчання оцінювачів та підвищення їх кваліфікації, затверджених наказом Фонду державного майна України від 15.04.2004 № 754 і зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.05.2004 за № 562/9161, є найбільш оптимальним способом досягнення поставлених цілей: скоригувати чинне Положення до нормативно - правових актів, які стосуються оцінки об'єктів нерухомого майна разом із земельними ділянками, на яких вони розташовані. Цей спосіб не вимагає розроблення нового документа, а отже, дає змогу заощадити час на його погодження та впровадження.
4. Нормативно-законодавча база:
- Закон України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні";
- Цивільний кодекс України;
- Порядок продажу об'єктів, що підлягають приватизації із земельними ділянками державної власності, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 08.07.2009 № 689;
- Положення про порядок укладання угоди про співробітництво з професійної підготовки оцінювачів, затверджене наказом ФДМУ від 29.10.2001 № 1977 та зареєстроване в Міністерстві юстиції України 15.11.2001 за № 955/6146.
5. Опис механізмів і заходів для вирішення проблеми
Навчальні заклади, що відповідно до Положення про порядок укладання угоди про співробітництво з професійної підготовки оцінювачів, затвердженого наказом ФДМУ від 29.10.2001 № 1977 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.11.2001 за № 955/6146, співпрацюють з ФДМУ в галузі підготовки оцінювачів мають застосовувати такі базові програми підготовки оцінювачів та програми підвищення їх кваліфікації, які відповідають чинним нормативно-правовим актам. При цьому поняття, дефініції, що вживаються у вищезазначених програмах, мають чітко узгоджуватися з відповідними поняттями та дефініціями в чинному законодавстві.
Загальні вимоги до навчальних програм навчання оцінювачів та підвищення їх кваліфікації, затверджені наказом ФДМУ від 15.04.2004 № 754 і зареєстровані у Міністерстві юстиції України 05.05.2004 за № 562/9161, повинні узгоджуватися з вимогами щодо діяльності навчальних закладів, передбаченими чинними нормативно-правовими актами з питань оцінки майна.
6. Вірогідність досягнення поставлених цілей
Внесення змін до Загальних вимог до навчальних програм навчання оцінювачів та підвищення їх кваліфікації, затверджених наказом ФДМУ від 15.04.2004 № 754 і зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.05.2004 за № 562/9161, дасть змогу змінити назву спеціалізації, за якою навчальні заклади, що уклали з ФДМУ угоду про співробітництво з професійної підготовки оцінювачів, готують фахівців, а саме:
назву спеціалізації "Оцінка нерухомих речей (нерухомого майна, нерухомості), у тому числі експертна грошова оцінка земельних ділянок" - на назву "Оцінка нерухомих речей (нерухомого майна, нерухомості), у тому числі земельних ділянок та майнових прав на них".
7. Очікувані результати
Позитивні:
Проект змін забезпечить приведення Загальних вимог до навчальних програм навчання оцінювачів та підвищення їх кваліфікації, затверджених наказом ФДМУ від 15.04.2004 № 754 і зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.05.2004 за № 562/9161, у відповідність до нормативно-правових актів, що містять механізм оцінки об'єктів нерухомого майна разом із земельними ділянками, на яких вони розташовані.
Негативні: немає.
8. Обґрунтування строку чинності регуляторного акта
Строк чинності регуляторного акта не обмежений у часі. Разом з тим він може змінюватися з урахуванням майбутніх змін до законодавства, дія якого поширюється на регуляторний акт.
9. Показники результативності акта
Внесення змін до Загальних вимог до навчальних програм навчання оцінювачів та підвищення їх кваліфікації, затверджених наказом ФДМУ від 15.04.2004 № 754 і зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.05.2004 за № 562/9161, забезпечить єдність всіх нормативно - правових актів, що містять положення про спеціалізацію 1.1.
10. Заходи для відстеження результативності акта
Стосовно регуляторного акта здійснюється базове, повторне та періодичне відстеження в межах строків, установлених ст. 10 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності":
базове відстеження - до набрання чинності Змінами до Загальних вимог до навчальних програм навчання оцінювачів та підвищення їх кваліфікації, затверджених наказом ФДМУ від 15.04.2004 № 754 і зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.05.2004 за № 562/9161;
повторне відстеження - не раніше ніж через рік після набрання чинності Змінами до Загальних вимог до навчальних програм навчання оцінювачів та підвищення їх кваліфікації, але не пізніше ніж через два роки;
періодичне відстеження - раз на три роки починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження результативності Змін до Загальних вимог до навчальних програм навчання оцінювачів та підвищення їх кваліфікації.
Вид даних відстеження - статистичні показники:
кількість навчальних закладів, які уклали угоду з ФДМУ про співробітництво з професійної підготовки оцінювачів (у галузі проведення базового навчання оцінювачів та підвищення їх кваліфікації) за спеціалізацією 1.1. "Оцінка нерухомих речей (нерухомого майна, нерухомості), у тому числі земельних ділянок та майнових прав на них";
кількість фахівців, які пройшли базове навчання або підвищили кваліфікацію за спеціалізацією 1.1. "Оцінка нерухомих речей (нерухомого майна, нерухомості), у тому числі земельних ділянок та майнових прав на них".
Директор Департаменту оціночної діяльності | М. Горяйнов |