A A A K K K

Аналіз регуляторного впливу проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України"

від 21 листопада 2010 р.

Аналіз регуляторного впливу
проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України"

1. Опис проблем, які передбачається розв'язати шляхом державного регулювання

Відповідно до частини першої статті 226 Господарського кодексу України учасник господарських відносин, який вчинив господарське правопорушення, що потягнуло за собою завдання збитків іншим суб'єктам, зобов'язаний відшкодувати на вимогу цих суб'єктів збитки у добровільному порядку в повному обсязі, якщо законом або договором сторін не передбачено відшкодування збитків в іншому обсязі.

Згідно з статтею 22 Цивільного кодексу України збитками є:

втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки);

доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

Згідно з абзацом дванадцятим статті 7 Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" з метою визначення вартості збитків або розміру відшкодування обов'язково проводиться їх незалежна оцінка. Проте, нормативно-правові акти, які здійснюють методичне регулювання оцінки збитків, вартість яких визначається на підставі положень статті 22 Цивільного кодексу та частини другої статті 224 Господарського кодексу, сьогодні в Україні відсутні.

Для визначення вартості збитків здебільшого використовується Порядок визначення розміру збитків від розкрадання, нестачі, знищення (псування) матеріальних цінностей, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 22.01.96 № 116 (із змінами). Зокрема, зазначений нормативно-правовий акт застосовується для обчислення розміру виявлених збитків під час:

повернення у державну власність за рішенням суду відчуженого за результатами продажу на аукціоні, за конкурсом або шляхом викупу об'єкта приватизації;

повернення орендованого державного майна до сфери управління уповноваженого органу управління після закінчення строку дії договору оренди;

перевірки стану утримання, зберігання та використання державного майна, яке у процесі приватизації не увійшло до статутного капіталу господарського товариства, але залишилось у нього на балансі.

Зазначений Порядок у свій час був розроблений на підставі положень статті 135 Кодексу законів про працю України, остання редакція якої набрала чинності в 1995 році, до набрання чинності Законом України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні", новою редакцією Цивільного та Господарського кодексів, чим пояснюється невідповідність статті 135 Кодексу законів про працю України статті 22 Цивільного кодексу, частині другій статті 224 Господарського кодексу та абзацу дванадцятому статті 7 зазначеного закону.

З метою проведення якісної незалежної оцінки збитків відповідно до вимог статті 7 Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні". з урахуванням статті 22 Цивільного кодексу та частини другої статті 224 Господарського кодексу, пропонується внесення змін до таких нормативно-правових актів, затверджених постановами Кабінету Міністрів України: Порядок визначення розміру збитків від розкрадання, нестачі, знищення (псування) матеріальних цінностей, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 22 січня 1996 р. № 116 (зі змінами), Методика оцінки майна, затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 10 грудня 2003 р. № 1891 (зі змінами), Порядок повернення у державну власність об'єктів приватизації у разі розірвання або визнання недійсними договорів купівлі - продажу таких об'єктів, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 р. № 32 (зі змінами).

2. Головні цілі державного регулювання

Метою розробки проекту акта є запровадження порядку визначення вартості збитків, що призвели до завдання майнової шкоди державі, територіальній громаді або господарському товариству з державною (комунальною) часткою в статутному капіталі, у випадках установлення фактів розкрадання, нестачі, знищення (псування) майна на підставі незалежної оцінки, проведеної відповідно до законодавства про оцінку майна та професійну оціночну діяльність. При цьому методологія процесу визначення вартості збитків ґрунтується на положеннях відповідних статей Господарського кодексу та Цивільного кодексу. Крім того, проектом постанови передбачено урегулювання питань оцінки збитків у випадку неможливості проведення їх незалежної оцінки.

3. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення зазначених цілей

Під час розробки проекту постанови було розглянуто такі альтернативні способи досягнення визначених цілей.

1. Залишити такі нормативно-правові акти: Порядок визначення розміру збитків від розкрадання, нестачі, знищення (псування) матеріальних цінностей, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 22 січня 1996 р. № 116 (зі змінами), Методика оцінки майна, затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 10 грудня 2003 р. № 1891 (зі змінами), Порядок повернення у державну власність об'єктів приватизації у разі розірвання або визнання недійсними договорів купівлі - продажу таких об'єктів, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 р. № 32 (зі змінами), без змін.

У такому випадку залишиться проблема невідповідності визначення вартості збитків із застосуванням Порядку визначення розміру збитків від розкрадання, нестачі, знищення (псування) матеріальних цінностей, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 січня 1996 р. № 116 (зі змінами), статті 7 Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні", статті 22 Цивільного кодексу та частині другій статті 224 Господарського кодексу, зокрема, у таких випадках:

повернення у державну власність за рішенням суду відчуженого за результатами продажу на аукціоні, за конкурсом або шляхом викупу об'єкта приватизації;

повернення орендованого державного майна до сфери управління уповноваженого органу управління після закінчення строку дії договору оренди;

перевірок стану утримання, зберігання та використання державного майна, яке у процесі приватизації не увійшло до статутного капіталу господарського товариства, але залишилось у нього на балансі.

2. Внесення змін до зазначених вище нормативно-правових актів, затверджених постановами Кабінету Міністрів України надасть змогу проводити якісну незалежну оцінку збитків за єдиною методологією відповідно до вимог статті 7 Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" з урахуванням статті 22 Цивільного кодексу та частини другої статті 224 Господарського кодексу.

4. Опис механізмів і заходів, які забезпечать вирішення проблем

Предметом регулювання проекту постанови є процедура, яка встановлює організаційні та методологічні засади визначення вартості збитків відповідно до вимог статті 7 Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" з урахуванням статті 22 Цивільного кодексу та частини другої статті 224 Господарського кодексу.

Суть основних положень запропонованого проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України" полягає в такому.

Порядок визначення розміру збитків від розкрадання, нестачі, знищення (псування) матеріальних цінностей, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 22 січня 1996 р. № 116 (зі змінами), пропонується застосовувати у випадках заподіяння шкоди підприємству, установі, організації фізичною особою, яка працює на підставі трудового договору на такому підприємстві, установі, організації чи у фізичної особи, яка використовує найману працю.

Методику оцінки майна, затверджену постановою Кабінету Міністрів України від 10 грудня 2003 р. № 1891 (зі змінами), пропонується доповнити новим розділом, який встановлює порядок проведення оцінки збитків, що призвели до завдання майнової шкоди державі, територіальній громаді або господарському товариству з державною (комунальною) часткою в статутному капіталі, у випадках установлення фактів розкрадання, нестачі, знищення (псування) відповідного майна.

У Порядку повернення у державну власність об'єктів приватизації у разі розірвання або визнання недійсними договорів купівлі - продажу таких об'єктів, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 р. № 32 (зі змінами), пропонується передбачити проведення оцінки збитків, що можуть виникнути під час повернення у державну власність об'єктів приватизації у разі розірвання або визначення недійсними договорів купівлі - продажу таких об'єктів, відповідно до нового розділу Методики оцінки майна, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 10 грудня 2003 р. № 1891 (зі змінами).

5. Обґрунтування можливостей досягнення поставлених цілей у разі прийняття регуляторного акта

Прийняття регуляторного акта запровадить порядок визначення вартості збитків, що призвели до завдання майнової шкоди державі, територіальній громаді або господарському товариству з державною (комунальною) часткою в статутному капіталі, у випадках установлення фактів розкрадання, нестачі, знищення (псування) відповідного майна на підставі незалежної оцінки, проведеної відповідно до законодавства про оцінку майна та професійну оціночну діяльність. При цьому методологія визначення вартості збитків буде ґрунтуватись на положеннях відповідних статей Господарського кодексу та Цивільного кодексу. Крім того, проектом постанови передбачено урегулювання питань оцінки збитків у випадку неможливості проведення їх незалежної оцінки.

Оцінка можливостей упровадження акта та дотримання суб'єктами оціночної діяльності його положень висока.

Запровадження запропонованого акта забезпечить високу вірогідність досягнення поставлених цілей.

Державний контроль та нагляд за дотриманням акта здійснюється Фондом державного майна України відповідно до наданих йому Законом України "Про оцінку майна, майнових прав і професійну оціночну діяльність в Україні" повноважень.

6. Очікувані результати прийняття акта

Об'єкт впливу Вигоди Витрати
Держава Об'єктивність отриманих результатів, у зв'язку із запровадженням єдиних правил визначення вартості збитків, що призвели до завдання майнової шкоди державі, господарському товариству з державною часткою в статутному капіталі, у випадках установлення фактів розкрадання, нестачі, знищення (псування) відповідного майна, захист майнових прав та інтересів держави. Відсутні
Суб'єкти господарювання Об'єктивність визначення вартості збитків, що призвели до завдання майнової шкоди господарському товариству з державною (комунальною) часткою в статутному капіталі, у випадках установлення фактів розкрадання, нестачі, знищення (псування) його майна, захист майнових прав та інтересів такого товариства. Відсутні
Громадяни Об'єктивність визначення вартості збитків, що призвели до завдання майнової шкоди державі, територіальній громаді, господарському товариству з державною (комунальною) часткою в статутному капіталі, у випадках установлення фактів розкрадання, нестачі, знищення (псування) відповідного майна, сприятиме захисту інтересів громадянина, дії якого призвели до завдання збитків. Відсутні
Негативні результати прийняття регуляторного акта відсутні.

7. Обґрунтування строку чинності регуляторного акта

Строк дії постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України" необмежений у часі на підставі того, що нормативно-правові акти, затверджені постановами Кабінету Міністрів України, до яких вносяться зміни, не мають обмеження дії в часі.

8. Показники результативності регуляторного акта

Основним показником результативності акта є надходження до Державного бюджету грошових сум у розмірі відшкодування вартості збитків, що призвели до завдання майнової шкоди державі.

Проект регуляторного акта розміщено на офіційному сайті Фонду державного майна з листопада 2010 року, що є достатнім для інформованості громадськості з метою вивчення Фондом її думки з приводу результативності запроваджених актом заходів.

9. Заходи, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності регуляторного акта

Щодо регуляторного акта Фондом державного майна здійснюватиметься базове, повторне та періодичне відстеження результативності регуляторного акта у строки, встановлені статтею 10 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

Базове відстеження результативності акта буде здійснюватись до набрання чинності зазначеним актом шляхом вивчення думки спеціалістів у сфері оцінки та широкої громадськості.

Практика застосування алгоритму визначення вартості збитків вивчатиметься Фондом державного майна протягом року з дати набрання чинності актом з метою встановлення результативності його запровадження як повторне відстеження. За результатами такого відстеження буде проведений порівняльний аналіз показників результативності акта до набрання ним чинності і після набрання чинності.

Періодичне відстеження здійснюватиметься раз на три роки, починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження результативності акта.

Вид даних відстеження - статистичні показники:

кількість випадків відшкодування збитків, що призвели до завдання майнової шкоди державним органам приватизації, та грошова сума, що надійшла до Державного бюджету як відшкодування таких збитків, до набрання чинності зазначеним актом і після набрання ним чинності.

Аналіз регуляторного впливу підготовлено Департаментом оціночної діяльності Фонду державного майна (01023, м. Київ, вул. Кутузова, 18/9, телефон/факс 200-33-59).

Заступник Голови ФондуЄ. Григоренко