A A A K K K

Аналіз регуляторного впливу проекту Закону України "Про Державну програму приватизації на 2008-2010 роки"

від 22 січня 2008 р.

АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
проекту Закону України "Про Державну програму приватизації на 2008-2010 роки"

1. Опис проблеми

Приватизація державного майна досі здійснюється відповідно до пріоритетів, умов та механізмів приватизації, передбачених чинною Державною програмою приватизації на 2000-2002 роки, яка діє до затвердження нової Державної програми приватизації.

Подальше реформування соціально-економічної сфери, розв'язання актуальних проблем економіки потребують перегляду принципів та підходів до процесу приватизації, удосконалення законодавства з питань приватизації та прийняття нової Державної програми приватизації, яка відповідатиме стратегічному курсу країни.

2. Обґрунтування прийняття регуляторного акта

Проект Закону України "Про Державну програму приватизації на 2008-2010 роки " розроблено Фондом державного майна України відповідно до протоколу засідання Кабінету Міністрів України від 26.12.2007 № 3 та статті 4 Закону України "Про приватизацію державного майна ".

3. Визначення очікуваних результатів прийняття регуляторного акта

Прийняття нової Державної програми приватизації сприятиме досягненню максимальної ефективності продажу державного майна шляхом підвищення прозорості та відкритості приватизації в результаті широкого застосування конкурентних способів, максимальному залученню потенційних покупців, врахуванню індивідуальних особливостей об'єктів приватизації.

4. Головні цілі прийняття акта

Метою проекту Закону є оптимізація частки державного сектору економіки, створення умов для підвищення ефективності діяльності підприємств, створення конкурентного середовища, сприяння технологічному та управлінському оновленню підприємств, а також забезпечення коштів отриманих від приватизації для задоволення потреб подальшого розвитку суспільства.

5. Оцінка альтернативних способів досягнення встановлених цілей

Альтернативнитх способів досягення зазначених цілей немає.

6. Аргументування переваги обраного способу досягнення встановлених цілей.

Для забезпечення проведення ефективної приватизації, вирішення проблемних питань приватизації минулих років, удосконалення процесу реформування власності законопроектом пропонується прийняття нової Державної програми приватизації, яка визначатиме мету, пріоритети, умови та механізми приватизації на 2008-2010 роки, і відповідатиме сучасним економічним реаліям.

7. Опис механізмів і заходів для вирішення проблеми

Проект Програми передбачає здійснення заходів з приватизації протягом терміну дії цього документу, шляхом:

  • оптимізації структури державної власності у виробничій сфері;
  • залучення до приватизації покупців, які мають довгострокові інтереси у розвитку підприємств;
  • підвищення довіри покупців до процесу приватизації;
  • врахування індивідуальних особливостей об'єктів приватизації;
  • досягнення максимальної ефективності продажу об'єктів приватизації;
  • продажу дрібних пакетів акцій, окремо визначених об'єктів нерухомого майна, об'єктів незавершеного будівництв;
  • продажу збиткових підприємств під зобов'язання покупця щодо проведення їх фінансового оздоровлення;
  • продажу високоліквідних об'єктів для забезпечення виконання бюджетних завдань;
  • сприяння розвитку фондового ринку через широке використання продажу акцій відкритих акціонерних товариств на організованих ринках торгівлі цінними паперами;
  • збільшення обсягу надходження до державного бюджету коштів, одержаних від приватизації, шляхом підвищення конкурентності та прозорості продажу.

Проектом Програми передбачено:

запровадження планування процесу приватизації, упорядкування процессу формування прогнозних завдань і визначення об'єктів, приватизацію яких планується розпочати;

формування переліку об'єктів, що підлягатимуть приватизації, на підставі висновків та пропозицій органів, уповноважених управляти державним майном, за результатами аналізу фінансового і виробничо-технічного стану об'єктів, ефективності використання державного майна, наслідків приватизації об'єктів;

класифікація об'єктів приватизації за групами, особливості застосування способів приватизації для окремих груп об'єктів;

спрощення механізмів приватизації інвестиційно-непривабливих об'єктів;

виконання фінансових завдань не за рахунок збільшення кількості об'єктів, що пропонуються для продажу, а, насамперед, завдяки підвищенню ціни продажу об'єктів приватизації через підвищення прозорості та конкурентності продажів, а саме шляхом: поширення конкурентних способів приватизації, розміщення достатньої та достовірної інформації для участі майбутніх учасників у аукціонах (конкурсах, відкритих торгах); уникненню зміни умов проведення аукціонів (конкурсів, відкритих торгів);

відмова від встановлення кваліфікаційних вимог до учасників аукціонів (конкурсів) з продажу об'єктів приватизації.

Програма включає комплекс заходів щодо фінансового, інформаційного та законодавчого забезпечення виконання Програми, а також заходи щодо завершення сертифікатної приватизації.

8. Обґрунтування можливості досягнення встановлених цілей у разі прийняття запропонованого регуляторного акта

Прийняття проекту Закону України "Про Державну програму приватизації на 2008-2010 роки " забезпечить досягнення встановлених цілей шляхом вдосконалення законодавчої бази з питань приватизації, сприятиме досягненню максимальної ефективності продажу державного майна шляхом підвищення прозорості та відкритості приватизації в результаті широкого застосування конкурентних способів, максимальному залученню потенційних покупців, врахуванню індивідуальних особливостей об'єктів приватизації.

Запровадження запропонованого акта забезпечить високу вірогідність досягнення поставлених цілей.

9. Оцінка впровадження та виконання вимог регуляторного акта

Впровадження даного проекту Закону дасть змогу:

  • удосконалити законодавчу базу з питань приватизації;
  • визначити цілі, пріоритети та умови приватизації на 2008-2010 роки;
  • досягти максимальної ефективності приватизації державного майна шляхом застосування способів приватизації, визначених законодавством, в залежності від класифікації об'єктів приватизації;
  • врахувати під час приватизації індивідуальні особливості об'єктів приватизації, зокрема, таких, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави або займають монопольне становище на відповідному ринку;
  • підвищити прозорість та відкритість процесу приватизації;
  • створити умови для виконання фінансових завдань по надходженню грошових коштів від приватизації до Державного бюджету України.

10. Оцінка ризику впливу зовнішніх чинників на дію регуляторного акта

Ризику впливу зовнішніх чинників на дію регуляторного акта немає.

11. Обґрунтування строку дії регуляторного акта

Відповідно до статті 4 Закону України "Про приватизацію державного майна" Державна програма приватизації розробляється Фондом державного майна України і затверджується Верховною Радою України законом України один раз на три роки і діє до затвердження чергової Державної програми приватизації.

12. Визначення показників результативності регуляторного акта

  • надходження коштів від приватизації державного майна до Державного бюджету України;
  • досягнення оптимальних розмірів державного сектору економіки, визначених світовими стандартами;
  • ефективність подальшої діяльності приватизованих підприємств.

13. Визначення заходів, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності регуляторного акта в разі його прийняття

  • щомісячне інформування Кабінету Міністрів України про хід виконання Державної програми приватизації та виконання завдань з надходження коштів до державного бюджету;
  • щоквартальне надання аналітичної довідки про хід виконання Державної програми приватизації Верховній Раді України, Президентові України, Кабінетові Міністрів України та Міністерству фінансів України;
  • щорічне заслуховування і затвердження Верховної Радою України звіту Фонду державного майна України про виконання завдань, встановлених Державною програмою приватизації;
  • оприлюднення інформації про процеси приватизації в засобах масової інформації (друковані видання, радіо, телебачення, мережа Інтернет).

Аналіз регуляторного впливу підготовлено Департаментом законодавчо-анлітичного забезпечення реформування власності Фонду державного майна України (01023, м. Київ, вул. Кутузова, 18/9, тел.284-51-621).