A A A K K K

Про затвердження Основних концептуальних підходів до підвищення ефективності управління корпоративними правами держави

№ 155 від 10 лютого 2004 р.

КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

від 11 лютого 2004 р.N 155

Київ



Про затвердження Основних концептуальних підходів до підвищення ефективності управління корпоративними правами держави

Кабінет Міністрів України постановляє:

Затвердити Основні концептуальні підходи до підвищення ефективності управління корпоративними правами держави, що додаються.

Прем'єр-міністр УкраїниВ. ЯНУКОВИЧ

Інд. 25

ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів
України
від 11 лютого 2004 р. N 155

ОСНОВН
концептуальні підходи до підвищення ефективності управління корпоративними правами держави



I. Загальна частина

Основні концептуальні підходи до підвищення ефективності управління корпоративними правами держави (далі - Основні підходи) розроблено з метою вдосконалення системи управління корпоративними правами держави та з урахуванням Програми діяльності Кабінету Міністрів України.

Основні підходи спрямовані на забезпечення економічної безпеки держави, контролю за функціонуванням соціально значущих галузей та підвищенням ефективності фінансово-господарської діяльності господарських товариств, у статутних фондах яких є державна частка, максимального соціально-економічного ефекту від функціонування цього сектору економіки.

Управління корпоративними правами держави передбачає розв'язання таких завдань:

забезпечення участі суб'єктів господарювання у здійсненні заходів, пов'язаних з виконанням державних функцій (економічна безпека, оборона, державні резерви, соціальні програми, державна монополія тощо), а також досягнення інших стратегічних цілей, визначених державою;

збільшення за рахунок поліпшення фінансових результатів господарювання об'єктів управління надходження сум податків і зборів до бюджетів, обов'язкових платежів (внесків) до державних цільових фондів, а також неподаткових надходжень у вигляді дивідендів (доходів), нарахованих на акції (частки, паї) господарських товариств, які перебувають у державній власності;

здійснення контролю за використанням і збереженням майна господарських товариств, у статутних фондах яких є державна частка.

Удосконалення системи управління корпоративними правами держави повинно здійснюватися за такими основними напрямами:

ведення обліку цих прав, їх класифікація залежно від особливостей завдань управління ними та розміру державної частки в статутному фонді господарського товариства шляхом формування та ведення Реєстру корпоративних прав держави;

оптимізація кількості господарських товариств, у статутних фондах яких є державна частка;

створення надійного механізму захисту інтересів держави у процесі управління цими правами без обмеження законних інтересів інших власників;

визначення повноважень та відповідальності суб'єктів управління;

визначення критеріїв ефективності управління цими правами та законодавчого впровадження на їх основі моніторингу результатів управління;

підвищення професійного рівня та відповідальності посадових осіб органів виконавчої влади та інших суб'єктів управління за результати діяльності відповідних господарських товариств.

II. Корпоративні права держави

Корпоративні права держави - це право держави, частка якої визначається в статутному фонді господарського товариства, що включає право на управління цим товариством, отримання певної частки його прибутку (дивідендів), активів у разі ліквідації відповідно до законодавства, а також інші права, передбачені законом та установчими документами.

Для обліку корпоративних прав держави Фонд державного майна за участю інших органів виконавчої влади формує та веде Реєстр корпоративних прав держави, який передбачається як складова частина Реєстру об'єктів державної власності.

Корпоративні права держави класифікуються залежно від суб'єкта управління, ступеня корпоративного контролю держави у господарських товариствах, галузевих особливостей цих товариств і строку закріплення корпоративних прав у власності держави.

Залежно від ступеня корпоративного контролю держави за прийняттям рішень щодо діяльності господарських товариств корпоративні права держави поділяються відповідно до їх обсягу на такі, що забезпечують контроль держави над прийняттям рішень щодо діяльності господарських товариств (більше ніж 50 відсотків акцій), і такі, що неповною мірою забезпечують здійснення зазначеного контролю.

III. Суб'єкти управління корпоративними правами держави

До суб'єктів управління корпоративними правами держави (далі - суб'єкти управління) пропонується віднести:

Кабінет Міністрів України;

Фонд державного майна;

органи виконавчої влади, уповноважені Кабінетом Міністрів України управляти об'єктами державної власності (далі - уповноважені органи);

громадян або юридичних осіб, визначених за результатами конкурсу, з якими укладено договір доручення з управління корпоративними правами держави (далі - уповноважені особи).

Для оперативного управління дрібними низьколіквідними пакетами акцій (до 25 відсотків статутного фонду) пропонується їх згрупувати в корпоративні фонди, управління якими може здійснюватися на договірних засадах в порядку, що визначатиметься Кабінетом Міністрів України.

Для виконання функцій з управління корпоративними правами держави суб'єктам управління доцільно призначати своїх представників - фізичних осіб в органах управління господарських товариств (далі - представники), визначених на конкурсних засадах.

Представники визначаються з найбільш досвідчених посадових осіб і спеціалістів суб'єктів управління.

Передбачається, що суб'єкти управління реалізують повноваження щодо управління корпоративними правами держави у такому порядку:

1) Кабінет Міністрів України визначає систему та механізм управління корпоративними правами держави, здійснює інші повноваження щодо реалізації прав держави як власника корпоративних прав відповідно до законодавства та з урахуванням Основних підходів;

2) Фонд державного майна здійснює управління:

корпоративними правами держави у відкритих акціонерних товариствах, утворених відповідно до законодавства про приватизацію (корпоратизацію);

державними холдинговими (акціонерними, лізинговими та іншими) компаніями;

корпоративними фондами;

акціями закритих акціонерних товариств, що перебувають у власності держави, частками у спільних підприємствах, створених не в процесі приватизації;

корпоративними правами держави в інших суб'єктах господарювання, що утворені за участю держави або в яких держава є правонаступником державних підприємств, установ та організацій;

3) органи виконавчої влади відповідно до галузевої належності суб'єктів господарювання здійснюють управління:

відкритими акціонерними товариствами, утвореними шляхом корпоратизації державних підприємств, до прийняття рішення про їх приватизацію;

відкритими акціонерними товариствами, утвореними відповідно до законодавства про приватизацію;

національними акціонерними компаніями, державними холдинговими (акціонерними, лізинговими та іншими) компаніями;

державними акціонерними товариствами (корпоратизованими підприємствами), крім тих, управління якими здійснює Фонд державного майна;

4) громадяни або юридичні особи, визначені на конкурсних засадах, з якими орган виконавчої влади укладає договір доручення з управління корпоративними правами держави.

IV. Механізм забезпечення захисту інтересів держави

Корпоративні права держави в обсязі, що забезпечує контроль держави над прийняттям рішень щодо діяльності господарських товариств, які мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави чи регіональне значення, доцільно передавати в управління Фонду державного майна, інших центральних органів виконавчої влади та до статутних фондів або в управління національних акціонерних компаній та державних холдингових компаній.

Потребує законодавчого закріплення положення про те, що управління корпоративними правами держави, переданими до статутних фондів державних холдингових компаній, є основним видом діяльності цих компаній, а національні акціонерні компанії, які поєднують управління корпоративними правами держави з провадженням іншої господарської діяльності, поступово реорганізуються у державні холдингові компанії в порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України.

Управління корпоративними правами держави в одному господарському товаристві може здійснюватися лише одним суб'єктом управління.

Потребує законодавчого закріплення положення про те, що корпоративні права держави відчужуються виключно Фондом державного майна.

Суб'єкти управління корпоративними правами держави в обсязі, що забезпечує контроль держави над прийняттям рішень щодо діяльності господарського товариства, повинні забезпечити:

обрання (призначення) своїх представників до складу спостережної ради та ревізійної комісії товариства, а також голови правління та головного бухгалтера товариства;

обрання до складу ревізійної комісії товариства осіб, які не належать до пов'язаних осіб та не перебувають у залежності від осіб, діяльність яких вони ревізують;

надійність ведення обліку прав власності держави та інших акціонерів на належні їм корпоративні права держави шляхом відбору реєстраторів (зберігачів) акцій, які мають бездоганну професійну репутацію;

контроль за фінансово-господарською діяльністю товариства, зокрема шляхом конкурсного відбору аудитора товариства;

підвищення ринкової вартості корпоративних прав держави, розширення присутності на ринку основних видів продукції, підготовку, затвердження, узгодження з відповідним державним органом та виконання фінансового плану товариства, дотримання затверджених критеріїв ефективності управління корпоративними правами держави.

Передбачається, що представники суб'єктів управління, у тому числі національних акціонерних компаній та державних холдингових компаній, яким корпоративні права держави передані в управління або для формування їх статутних фондів, виключно за погодженням з Фондом державного майна відповідно до угод, укладених між суб'єктами управління корпоративними правами держави та Фондом, використовують ці корпоративні права для прийняття рішень щодо:

ліквідації, банкрутства чи реорганізації товариства;

внесення змін до установчих документів товариства;

зменшення державної частки у статутному фонді товариства;

відчуження активів товариства понад мінімальний розмір, визначений його статутом.

Суб'єкти управління у межах наданих повноважень забезпечують провадження діяльності господарськими товариствами відповідно до корпоративно-дивідендної політики держави, зокрема щодо оптимального розподілу прибутку товариств, виплати дивідендів власникам корпоративних прав (ураховуючи фінансове становище товариств), впливу розподілу прибутку на подальший розвиток товариств та виконання завдань державного бюджету з нарахування дивідендів.

Потребує законодавчого закріплення положення про те, що дивіденди, нараховані на корпоративні права держави, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, можуть спрямовуватися на фінансування витрат, пов'язаних з викупом акцій вторинної емісії акціонерних товариств або її часток у статутних фондах господарських товариств, а також на заходи, пов'язані з управлінням корпоративними правами держави.

Для сприяння надходженню недержавних інвестицій у розвиток стратегічно важливих господарських товариств, які мають регіональне значення, з одночасним забезпеченням в них контролю держави над прийняттям рішення щодо їх подальшої діяльності пропонується запровадити механізм, у тому числі правовий, збереження державної частки у статутному фонді товариства у разі здійснення додаткових емісій акцій (реінвестування прибутку, резервування державних фондів для фінансування відповідних заходів тощо). Додаткові фінансові ресурси можуть залучатися також шляхом випуску облігацій підприємств та інших фінансових інструментів. У разі потреби доцільно внести зміни до законодавства.

З метою запобігання втратам держави внаслідок банкрутства господарських товариств, у статутних фондах яких є державна частка, передбачається:

створення єдиної бази даних про підприємства з державною часткою, стосовно яких порушено провадження справ про банкрутство або розпочато процедуру досудової санації, отримано звернення кредиторів до господарських судів із заявами щодо порушення справ про банкрутство або накладено арешт на майно;

забезпечення безпосередньої участі уповноважених органів та уповноважених осіб у процесі реструктуризації підприємства та досудової санації, в тому числі шляхом погодження Фондом державного майна планів санації державних підприємств, стосовно яких прийнято рішення про приватизацію, та господарських товариств, у статутному фонді яких є державна частка, що забезпечує контроль над прийняттям рішень щодо їх діяльності;

законодавче закріплення права Фонду державного майна брати участь у судовому розгляді справи про банкрутство та процесі призначення розпорядника майна, керуючого санацією і ліквідатора (арбітражного керуючого) господарських товариств, у статутному фонді яких державна частка становить більше ніж 25 відсотків;

запобігання фіктивному банкрутству господарських товариств та зниженню їх капіталізації шляхом забезпечення постійного моніторингу їх фінансово-господарської діяльності посадовими особами, обраними (призначеними) за поданням суб'єктів управління;

запровадження антикризового менеджменту на підприємствах, які перебувають у стані неплатоспроможності.

Для усунення перешкод у прийнятті рішення загальними зборами господарських товариств доцільно законодавчо закріпити порядок проведення повторних зборів акціонерів (учасників) за умови присутності на цих зборах осіб, які володіють більше ніж 50 відсотками голосів.

З метою підвищення ефективності управління дрібними пакетами акцій пропонується законодавчо закріпити захист інтересів міноритарних акціонерів шляхом визначення підстав та порядку викупу акцій у цих акціонерів на їх вимогу за ринковою вартістю, а також механізм кумулятивного голосування в процесі виборів членів спостережних рад.

V. Контроль та оцінка ефективності управління корпоративними правами держави

Відповідно до Програми діяльності Кабінету Міністрів України необхідно, щоб із залученням державних і регіональних органів державної влади розроблялася стратегія розвитку та затверджувалися фінансові плани господарських товариств, утворених у процесі приватизації (корпоратизації), національних акціонерних компаній, державних холдингових компаній та інших господарських товариств, у яких держава володіє корпоративними правами в обсязі, що забезпечує контроль над прийняттям рішень щодо їх діяльності.

Для контролю та оцінки ефективності управління корпоративними правами держави суб'єкти управління:

забезпечують проведення моніторингу та здійснення постійного контролю за виконанням затверджених планів;

систематично заслуховують звіти голів спостережних рад та голів правління, обраних (призначених) за поданням суб'єктів управління;

про результати моніторингу подають інформацію Кабінетові Міністрів України та Фонду державного майна, у разі потреби ініціюють звернення до державних органів про вжиття відповідних заходів.

Передбачається, що Кабінет Міністрів України з урахуванням галузевих та інших особливостей встановлює систему критеріїв оцінки ефективності управління корпоративними правами держави на основі результатів аналізу інформації про діяльність господарських товариств, у статутних фондах яких є державна частка.

Оцінку ефективності управління корпоративними правами держави доцільно проводити систематично. У разі виявлення невідповідності управління корпоративними правами держави встановленим нормативам суб'єкт управління вживає заходів до підвищення його ефективності. Фонд державного майна щороку узагальнює практику управління корпоративними правами держави і подає відповідні пропозиції Кабінетові Міністрів України.

VI. Організаційне та кадрове забезпечення

Передбачається, що Кабінет Міністрів України затверджує порядок визначення повноважень посадових осіб та представників держави в господарських товариствах, у статутних фондах яких є державна частка, здійснення контролю та забезпечення відповідальності цих осіб перед державою.

З метою організаційного та кадрового забезпечення управління корпоративними правами держави пропонується:

утворити в органах, уповноважених управляти корпоративними правами держави, відповідні структурні підрозділи, укомплектовані кадрами, які пройшли курс навчання за спеціальними професійними програмами;

запровадити встановлення відповідності рівня підготовки фахівців з питань управління корпоративними правами держави кваліфікаційним вимогам, особливо для осіб, які є представниками суб'єктів управління або пропонуються ними для обрання (призначення) на посади органів управління господарських товариств;

проводити професійну підготовку та перепідготовку осіб з питань управління корпоративними правами держави у навчальних закладах, визначених на конкурсних засадах, у порядку, встановленому Фондом державного майна, за затвердженими ним навчальними програмами;

визначити в посадових інструкціях державних службовців, які представляють інтереси держави у спостережних радах або ревізійних комісіях господарських товариств, положеннях про відповідні структурні підрозділи уповноважених органів обов'язки своєчасно і високоякісно виконувати завдання з управління корпоративними правами держави, встановлені уповноваженими органами, а також конкретні функції та відповідальність за результати цієї діяльності. При цьому зазначені функції є додатковим завданням до основних повноважень за посадою на період їх виконання;

установити, що проведення регулярної оцінки діяльності осіб, які здійснюють управління корпоративними правами держави, є обов'язковим. Уповноважений орган повинен проводити постійний аналіз виконання посадовими особами господарського товариства, уповноваженими управляти корпоративними правами держави, покладених на них обов'язків.

Одним з основних критеріїв проведення оцінки виконання державними службовцями своїх обов'язків є якість здійснення ними функцій з управління державними корпоративними правами, яка враховується під час вирішення питань про присвоєння чергового рангу, встановлення передбачених законодавством надбавок або зміни їх розміру, просування по службі;

включити до обов'язкових умов контракту з головою правління національної акціонерної та державної холдингової компанії:

завдання щодо управління корпоративними правами держави, переданими до статутного фонду цих компаній;

питання про матеріальне стимулювання за ефективність управління корпоративними правами держави;

відповідальність голови правління за результати діяльності національної акціонерної та державної холдингової компанії, а також товариств, корпоративні права держави яких передано в управління або для формування статутного фонду національної акціонерної та державної холдингової компанії, чи набуто нею в процесі господарської діяльності;

запровадити механізм укладення з юридичними особами, яким корпоративні права держави передані в управління на комерційних засадах, а також головами спостережних рад та головами правління господарських товариств, опціонних контрактів на придбання корпоративних прав таких товариств за фіксованою ціною в обсязі та в порядку, визначеними Кабінетом Міністрів України;

запровадити практику притягнення до відповідальності згідно із законодавством за невиконання або неналежне виконання представниками з управління корпоративними правами держави своїх обов'язків.

VII. Заходи, спрямовані на забезпечення цілей, визначених Основними підходами

1. Забезпечити формування і ведення Реєстру корпоративних прав держави в установленому порядку.

Фонд державного майна,
Державна комісія з цінних
паперів та фондового ринку,
Держкомстат, Мінфін, органи,
уповноважені управляти
корпоративними правами
держави.

Починаючи з I кварталу
2004 року.

2. Розробити та затвердити рекомендації щодо формування цілей, завдань і методів корпоративного управління залежно від розміру корпоративних прав держави у господарських товариствах, галузевої специфіки та завдань, поставлених перед конкретними господарськими товариствами.

Фонд державного майна, Мінекономіки, органи, уповноважені управляти корпоративними правами держави.
III квартал 2004 року.

3. Підготувати проект акта Кабінету Міністрів України щодо передачі повноважень з управління корпоративними правами держави відповідних господарських товариств органам, уповноваженим управляти корпоративними правами держави, з попереднім узгодженням цього питання з Президентом України.

Фонд державного майна, Мінекономіки, міністерства, інші центральні органи виконавчої влади, відповідальні за реалізацію державної політики у відповідних галузях народного господарства.
II квартал 2004 року.

4. Розробити пропозиції щодо створення та діяльності державних корпоративних фондів для здійснення управління дрібними низьколіквідними пакетами корпоративних прав держави на комерційних засадах.

Фонд державного майна, Мінекономіки, органи, уповноважені управляти корпоративними правами держави.
IV квартал 2004 року.

5. Проаналізувати діяльність національних акціонерних та державних холдингових компаній стосовно її відповідності Основним концептуальним підходам до підвищення ефективності управління корпоративними правами держави та в разі потреби подати Кабінетові Міністрів України відповідні пропозиції.

Фонд державного майна, Мінекономіки, органи, уповноважені управляти корпоративними правами держави.
II квартал 2004 року.

6. Підготувати законопроект про внесення змін до Закону України "Про господарські товариства", в якому передбачити захист інтересів дрібних акціонерів шляхом визначення підстав та порядку викупу акцій самим товариством у цих акціонерів на їх вимогу за ринковою вартістю.

Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку, Фонд державного майна, Мінекономіки, Мін'юст.
II квартал 2004 року.

7. Запровадити встановлення органами, уповноваженими управляти корпоративними правами держави, завдань для господарських товариств, у статутних фондах яких державна частка становить більше ніж 50 відсотків, щодо збільшення присутності на ринку основних видів продукції, чистого прибутку (зменшення збитків), надходження дивідендів на державну частку, зменшення кредиторської заборгованості, погашення заборгованості із заробітної плати та інших соціальних виплат. Забезпечити постійний контроль за виконанням цих завдань.

Фонд державного майна, органи, уповноважені управляти корпоративними правами держави.
Починаючи з 2004 року.

8. Підготувати проект нормативно-правового акта щодо забезпечення під час голосування з питань порядку денного засідань спостережних рад господарських товариств, у статутних фондах яких державна частка становить більше ніж 50 відсотків, консолідації голосів усіх членів спостережної ради, що представляють інтереси держави.

Фонд державного майна, Мінекономіки, Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку, Мін'юст.
II квартал 2004 року.

9. Доопрацювати з урахуванням Основних концептуальних підходів до підвищення ефективності управління корпоративними правами держави Положення про представника органу, уповноваженого управляти відповідними корпоративними правами держави, в органах управління господарських товариств.

Фонд державного майна, органи, уповноважені управляти корпоративними правами держави.
I квартал 2004 року.

10. Передбачити в посадових інструкціях державних службовців (у разі, коли вони представляють інтереси держави у спостережних радах або ревізійних комісіях господарських товариств), положеннях про відповідні структурні підрозділи обов'язки щодо своєчасного і якісного виконання завдань з управління державними корпоративними правами, встановлених органами, уповноваженими управляти державними корпоративними правами, і відповідальності за результати цієї діяльності.

Фонд державного майна, органи, уповноважені управляти корпоративними правами держави.
2004 рік.

11. Розглянути питання про створення в органах виконавчої влади, уповноважених управляти державними корпоративними правами, структурних підрозділів з питань управління цими правами.

Органи, уповноважені управляти корпоративними правами держави, Мінфін.
I квартал 2004 року.

12. Розглянути питання щодо конкретизації функцій та відповідальності представника органу, уповноваженого управляти відповідними корпоративними правами держави, в органах управління господарських товариств, у статутних фондах яких державна частка становить менше ніж 50 відсотків, та у разі потреби подати відповідні пропозиції.

Фонд державного майна, Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку, Мінекономіки, Мін'юст, органи, уповноважені управляти корпоративними правами держави.
I квартал 2004 року.

13. Запровадити щоквартальний аналіз виконання головами та членами спостережних рад, уповноваженими управляти корпоративними правами держави, покладених на них обов'язків.

Оцінювати роботу зазначених державних службовців з урахуванням результатів цього аналізу.

Фонд державного майна, органи, уповноважені управляти корпоративними правами держави.
Починаючи з I кварталу 2004 року.

14. Розробити кваліфікаційні вимоги до осіб, уповноважених управляти корпоративними правами держави.

Фонд державного майна, органи, уповноважені управляти корпоративними правами держави.
II квартал 2004 року.

15. Розробити порядок регулярної оцінки діяльності осіб (не державних службовців), уповноважених управляти корпоративними правами держави.

Фонд державного майна, органи, уповноважені управляти корпоративними правами держави.
II квартал 2004 року.

16. Визначити основні критерії відбору навчальних закладів, що здійснюватимуть підготовку та перепідготовку осіб, які забезпечують управління корпоративними правами держави.

Визначити на конкурсних засадах навчальні заклади, які забезпечуватимуть підготовку та перепідготовку голів та членів спостережних рад, уповноважених управляти корпоративними правами держави, а також інших державних службовців, які забезпечують управління цими правами.

Фонд державного майна, МОН.
I квартал 2004 року.

17. Затвердити навчальні програми з професійної підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації фахівців з питань управління корпоративними правами держави, визначити графік підготовки та перепідготовки державних службовців, які здійснюють управління корпоративними правами держави, визначити джерела їх фінансування.



Фонд державного майна, МОН, Мінфін.
I квартал 2004 року.

18. Запровадити регулярне проведення оцінки діяльності осіб, уповноважених управляти корпоративними правами держави.

Фонд державного майна.
Починаючи з 2004 року.

19. Запровадити поступове заміщення представників з управління корпоративними правами держави особами, які пройшли відповідну оцінку і отримали право на здійснення таких функцій.

Фонд державного майна, органи, уповноважені управляти корпоративними правами держави.
Протягом 2004 року.

20. Проаналізувати професійні властивості голів правлінь господарських товариств, у статутних фондах яких державна частка становить більше ніж 50 відсотків, ураховуючи насамперед знання ринкової економіки, досвід управління виробництвом, моральні якості, та вжити відповідних заходів.

Фонд державного майна, органи, уповноважені управляти корпоративними правами держави.
Протягом 2004 року.

21. Забезпечити дотримання представниками з управління корпоративними правами держави методичних рекомендацій з питань виявлення фактів доведення до фіктивного банкрутства господарських товариств, у статутних фондах яких є державна частка, та зниження їх капіталізації.

Фонд державного майна, органи, уповноважені управляти корпоративними правами держави.
IV квартал 2004 року.

22. Підготувати пропозиції щодо підвищення відповідальності керівників підприємств, у статутних фондах яких є державна частка, голів і членів спостережних рад, а також представників з управління корпоративними правами держави за діяльність або бездіяльність, яка призводить до зростання боргів, банкрутства підприємств.

Мінекономіки, Фонд державного майна, Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку, Мін'юст.
III квартал 2004 року.

23. Сприяти прийняттю Верховною Радою України законопроекту про збільшення розміру сукупних безспірних вимог кредитора (кредиторів) до боржника, що дає підстави для порушення господарським судом справи про банкрутство, з урахуванням важливості суб'єктів господарювання для економіки та безпеки держави.

Мінекономіки, Фонд державного майна, Мін'юст.
I квартал 2004 року.

24. Підготувати законопроект про внесення змін до законодавства з питань банкрутства, в якому передбачити право участі Фонду державного майна як третьої особи в процесі порушення або розгляду справ про банкрутство.

Фонд державного майна, Мінекономіки, Мін'юст.
III квартал 2004 року.

25. Розробити положення про атестацію голів правлінь відкритих акціонерних товариств, холдингових компаній та державних акціонерних компаній.

Фонд державного майна, Мінекономіки, Мін'юст.
I квартал 2004 року.

26. Внести зміни до Положення про порядок укладення або переукладення контракту з головою правління відкритого акціонерного товариства, холдингової компанії та державної акціонерної компанії, а також до типової форми контракту з головою правління відкритого акціонерного товариства, зокрема щодо:

посилення відповідальності голови правління за виконання умов контракту, ефективне використання майна і прибутку товариства;

навчання та атестації голови правління відповідно до вимог законодавства;

удосконалення стимулювання голови правління за прибуткову діяльність господарського товариства;

порядку звітності голови правління, визначення умов та розміру оплати праці.

Фонд державного майна, Мінекономіки, Мін'юст.
II квартал 2004 року.

27. Вивчити питання про можливість надання у разі ефективної роботи голові правління та членам спостережної ради господарського товариства права на придбання корпоративних прав держави на пільгових умовах.

Фонд державного майна, Мінекономіки, Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку.
IV квартал 2004 року.

28. Підготувати з метою усунення перешкод для надходження недержавних інвестицій у розвиток стратегічно важливих підприємств, а також господарських товариств, що мають регіональне значення, пропозиції щодо:

можливості та соціально-економічних наслідків упровадження Інституту "золота акція" у новостворених державою господарських товариствах, які мають стратегічне значення для економіки України та потребують залучення недержавних інвестицій;

порядку формування за рахунок дивідендів, отриманих на державну частку, спеціального фонду для збереження розміру державного пакета акцій в статутному фонді господарських товариств, які мають стратегічне значення для економіки держави;

емісії облігацій як альтернативного механізму додаткової емісії акцій при збереженні розміру державної частки в статутному фонді акціонерного товариства;

запровадження прозорого механізму прийняття рішення про збільшення розміру статутних фондів господарських товариств, якщо це може призвести до зменшення розміру державної частки в статутному фонді товариства.

Фонд державного майна, Мінекономіки, Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку, Мінфін, Мін'юст.
IV квартал 2004 року.

29. Розробити нормативно-правові акти з питань забезпечення більш ефективного захисту інтересів держави під час утворення господарськими товариствами, у статутних фондах яких державна частка становить більше ніж 50 відсотків, нових господарських товариств, передбачивши, зокрема, визначення порядку передачі їм активів, які прямо або опосередковано (через корпоративні права) належать державі, а також умов заборони здійснення такої передачі у разі, коли у нових господарських товариствах державна частка становитиме менше ніж 50 відсотків.

Фонд державного майна, Мінекономіки, Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку, Мін'юст.
II квартал 2004 року.

30. Розробити для стратегічно важливих підприємств, у статутних фондах яких державна частка становить більше ніж 50 відсотків та які перебувають у стані неплатоспроможності, план виходу із зазначеного стану, залучивши до цього в установленому порядку консалтингові та інжинірингові вітчизняні та іноземні фірми.

Опрацювати механізм запровадження антикризового менеджменту на підприємствах, у статутних фондах яких є державна частка та які перебувають у стані неплатоспроможності, та подати відповідні пропозиції Кабінетові Міністрів України.