A A A K K K

Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації

Проект ЗАКОН УКРАЇНИ Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації І. Внести зміни до таких законів України: 1. Закон України "Про приватизацію державного майна" (Відомості Верховної Ради України, 1997 р., N 17, ст. 122; 1998 р., N 49, ст. 301; 1999 р., N 51, ст. 453; 2000 р., N 31, ст. 247, N 33-34, ст. 272, ст. 273, N 41, ст. 341; 2001 р., N 9, ст. 38; 2002 р., N 12-13, ст. 32; 2003 р., N 10-11, ст. 86, N 24, ст. 160, N 27, ст. 209; 2004 р., N 6, ст. 38, N 13, ст. 181, N 19, ст. 253, ст. 254, N 45, ст. 501; 2005 р., N 16, ст. 258, N 17-19, ст. 267, N 48, ст. 480, ст. 482; 2006 р., N 9-11, ст. 96, N 13, ст. 110, N 22, ст. 184; 2007 р., N 7-8, ст. 66, N 9, ст. 77) викласти в такій редакції: ЗАКОН УКРАЇНИ Про приватизацію державного майна Цей Закон регулює правові, економічні та організаційні основи приватизації майна, що перебуває у державній власності, і майна, що належить Автономній Республіці Крим. Розділ I ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ Стаття 1. Поняття та мета приватизації 1. Приватизація державного майна (далі - приватизація) - це відчуження майна, що перебуває у державній власності, і майна, що належить Автономній Республіці Крим, на користь фізичних та юридичних осіб, які можуть бути покупцями відповідно до цього Закону, з метою підвищення соціально-економічної ефективності виробництва та залучення коштів для здійснення структурної перебудови економіки України. Стаття 2. Основні терміни 1. У цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні: 1) аукціон - спосіб продажу об'єкта приватизації, що полягає у передачі права власності на нього покупцю, який запропонував у ході торгів найвищу ціну; 2) відкриті торги - спосіб продажу об'єкта приватизації, підготовка якого здійснюється за участю радника (уповноваженої особи), згідно з яким шляхом відбору найкращої пропозиції від покупців за критеріями, що встановлені умовами та правилами торгів, визначається переможець; 3) викуп - спосіб продажу об'єкта, що не передбачає конкуренції покупців; 4) гарантійний внесок (гарантія) - грошовий внесок для забезпечення будь-яких вимог, передбачених умовами конкурсу, відкритих торгів та аукціонів; 5) єдиний майновий комплекс - усі види майна підприємства (або його структурного підрозділу (у тому числі цеху, виробництва, дільниці тощо), що може бути виділений в установленому порядку в окрему юридичну особу із складенням розподільного балансу), призначеного для діяльності підприємства, у тому числі земельні ділянки, будівлі, споруди, устаткування, інвентар, сировина, продукція, права на борги, право на торговельну марку або інше позначення, а також інші права, якщо інше не встановлено договором або законом; 6) контрольний пакет акцій - пакет акцій розміром понад 50 відсотків статутного капіталу відкритого акціонерного товариства, який дає можливість юридичній або фізичній особі здійснювати вирішальний вплив на провадження діяльності відповідним суб'єктом господарювання; 7) конкурс з відкритістю пропонування ціни за принципом аукціону - спосіб продажу об'єкта приватизації, що полягає у передачі права власності на нього покупцю, який запропонував найвищу ціну та взяв зобов'язання виконати умови конкурсу; 8) об'єкти великої приватизації - єдині майнові комплекси підприємств, відкриті акціонерні товариства, утворені у процесі приватизації та корпоратизації, що на момент прийняття рішення про приватизацію або затвердження уточненого плану розміщення акцій займають монопольне (домінуюче) становище на загальнодержавних ринках товарів (робіт, послуг) чи мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави; 9) об'єкти малої приватизації - єдині майнові комплекси державних підприємств, державних господарських об'єднань та їх структурних підрозділів, які можуть бути виділені у самостійні юридичні особи (у тому числі ті, що передані в оренду, перебувають у процесі реструктуризації державних підприємств, вартості майна яких недостатньо для формування статутного капіталу акціонерних товариств; окреме індивідуально визначене рухоме та нерухоме майно (в тому числі будівлі, споруди, нежитлові приміщення); майно, що залишилося після закінчення процедури ліквідації державних підприємств, визнаних банкрутами; майно державних підприємств, що не були продані як єдині майнові комплекси; державне майно, що не увійшло до статутного капіталу господарських товариств; об'єкти незавершеного будівництва та законсервовані об'єкти, об'єкти соціально-культурної сфери; 10) об'єкти незавершеного будівництва - будівлі, споруди або передавальні пристрої, які фактично не експлуатуються внаслідок перебування у недобудованому стані; 11) об'єкти середньої приватизації - єдині майнові комплекси підприємств, державних господарських об'єднань, вартості майна яких достатньо для формування статутного капіталу акціонерного товариства; відкриті акціонерні товариства, утворені в процесі приватизації та корпоратизації (крім об'єктів великої приватизації); єдині майнові комплекси підприємств та організацій сільського і рибного господарства незалежно від вартості майна; 12) об'єкти соціально-культурної сфери - об'єкти освіти, охорони здоров'я, культури, фізичної культури та спорту, туризму, мистецтва і преси, телебачення, радіомовлення, видавничої справи, об'єкти санаторно-курортних закладів, будинки і табори відпочинку, профілакторії; 13) окреме індивідуально визначене майно - будівлі, споруди, приміщення, майно підприємств-банкрутів; 14) підприємства, які мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави, - підприємства, результати діяльності яких забезпечують економічну незалежність, розвиток та безпеку держави. Перелік та критерії таких підприємств визначаються Кабінетом Міністрів України за поданням Міністерства економіки України; 15) підприємство, що має ознаки домінування на загальнодержавному ринку товарів (робіт, послуг) - підприємство, яке має частку на загальнодержавному ринку товарів (робіт, послуг), що перевищує 35 відсотків, або разом з не більш ніж двома іншими підприємствами має на такому ринку сукупну частку, що перевищує 50 відсотків, або не більш, ніж з чотирма іншими підприємствами має на такому ринку сукупну частку, що перевищує 70 відсотків; 16) передприватизаційна підготовка - комплекс організаційних, фінансових, економічних та технічних заходів, які здійснюються до прийняття рішення про приватизацію державного майна і спрямовані на створення сприятливих умов для реформування власності підприємств та їх адаптації до ринкових умов як суб'єктів підприємницької діяльності; 17) радник (уповноважена особа) - юридична особа (об'єднання юридичних осіб), яка згідно з договором, укладеним з Фондом державного майна України, бере на себе зобов'язання щодо надання за відповідну плату послуг з підготовки об'єкта до приватизації та пошуку потенційних покупців; 18) реєстраційний внесок - грошовий внесок, який сплачується на рахунок органу приватизації за реєстрацію покупців для участі в конкурсах, відкритих торгах або аукціонах; 19) реструктуризація відкритих акціонерних товариств (далі - ВАТ) - здійснення організаційно-господарських, фінансово-економічних, правових, технічних заходів, спрямованих на підвищення інвестиційної привабливості об'єкта приватизації, збільшення обсягів випуску конкурентоспроможної продукції та підвищення ефективності виробництва. Стаття 3. Пріоритети та принципи приватизації 1. Основними пріоритетами приватизації є підвищення ефективності функціонування державного сектору економіки, оптимізація його структури при збереженні впливу держави на стратегічні галузі економіки України. 2. Приватизація здійснюється на основі принципів: законності; державного регулювання та здійснення контролю за виконанням умов приватизації; надання пільг для придбання державного майна членам трудових колективів підприємств, що приватизуються, та забезпечення їх соціальної захищеності; здійснення продажу об'єктів приватизації з урахуванням їх індивідуальних особливостей винятково за кошти; забезпечення відкритості та прозорості процесу приватизації, конкурентності продажу; урахування особливостей приватизації об'єктів агропромислового комплексу, гірничодобувної промисловості, незавершеного будівництва, невеликих державних підприємств, підприємств із змішаною формою власності та об'єктів науково-технічної сфери, підприємств оборонно-промислового комплексу. Стаття 4. Законодавство України про приватизацію 1. Законодавство України про приватизацію складається з цього Закону та інших законів України з питань приватизації. 2. Дія цього Закону не поширюється на відносини, що виникають у разі відчуження: природних ресурсів; об'єктів державного земельного та житлового фондів, в тому числі гуртожитків; державного майна шляхом передачі у комунальну власність, у власність некомерційних організацій; державного майна у процесі ліквідації підприємства та досудової санації за рішенням уповноваженого органу управління; державного майна у процедурі розгляду справи щодо банкрутства. 3. Відчуження майна, що є у комунальній власності, регулюється цим Законом, іншими законами з питань приватизації, та здійснюється органами місцевого самоврядування. 4. Об'єкти, які розташовані за кордоном та право державної власності України на які визнано відповідно до міжнародних договорів, приватизуються з урахуванням таких договорів. Стаття 5. Об'єкти приватизації 1. До об'єктів державної власності, що підлягають приватизації, належать: єдині майнові комплекси підприємств; об'єкти незавершеного будівництва; окреме індивідуально визначене майно; акції (частки, паї), що належать державі у статутних капіталах господарських товариств, інших господарських організацій, підприємств із змішаною формою власності. об'єкти соціально-культурної сфери. 2. Приватизації не підлягають об'єкти, що мають загальнодержавне значення, а також казенні підприємства. До об'єктів, що мають загальнодержавне значення, належать майнові комплекси підприємств, їх структурних підрозділів, основним видом діяльності яких є виробництво товарів (робіт, послуг), що мають загальнодержавне значення. Загальнодержавне значення мають: 1) об'єкти, що забезпечують виконання державою своїх функцій, її обороноздатність та економічну незалежність, об'єкти права власності Українського народу і майно, що становить матеріальну основу суверенітету України, зокрема: майно, що забезпечує діяльність органів державної влади та органів місцевого самоврядування і використовується за цільовим призначенням, майно Збройних Сил України та інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів, майно Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки, Державної прикордонної служби України і митних органів; надра, корисні копалини загальнодержавного значення, водні ресурси (крім штучно створених водойм місткістю не більше 1 млн. кубічних метрів) та інші природні ресурси, що є об'єктами права власності Українського народу; єдині майнові комплекси підприємств з лісовідновлення, лісорозведення та охорони лісу, лісництва, їх підрозділи; єдині майнові комплекси сортовипробувальних станцій, інших організацій з експертизи сортів рослин; золотий і валютний фонди, запаси та державні матеріальні резерви; емісійна система, єдині майнові комплекси підприємств, установ та організацій, що забезпечують емісію та зберігання грошових знаків і цінних паперів; радіотелевізійні передавальні центри, а також об'єкти, що забезпечують зв'язком органи законодавчої та виконавчої влади; державні радіоканали та телевізійні канали; засоби урядового, фельд'єгерського та спеціального поштового зв'язку; інші об'єкти права державної власності, що забезпечують виконання державою своїх функцій; 2) об'єкти, що використовуються для забезпечення соціального розвитку, збереження та збільшення культурного, науково-технічного потенціалу, духовних цінностей, зокрема: підприємства, організації, установи Національного космічного агентства України; архіви; єдині майнові комплекси установ, організацій Національної академії наук України, галузевих наук з основних напрямів досліджень; об'єкти культури, мистецтва, архітектури, меморіальні комплекси, заповідники, парки тощо загальнонаціонального значення; об'єкти освіти, фізичної культури, спорту і науки, що фінансуються з державного бюджету; 3) об'єкти, здійснення контролю за діяльністю яких з боку держави гарантує захист громадян від наслідків впливу неконтрольованого виготовлення, використання або реалізації небезпечної продукції, послуг чи небезпечних виробництв, зокрема: єдині майнові комплекси підприємств з виготовлення та ремонту всіх видів зброї, яка є на озброєнні Збройних Сил України та Служби безпеки України; єдині майнові комплекси підприємств з випуску наркотичних, бактеріологічних, біологічних, психотропних, сильнодіючих хімічних та отруйних речовин (крім аптек); єдині майнові комплекси підприємств, що забезпечують провадження діяльності у сфері обігу зброї та радіоактивних речовин; захисні споруди цивільної оборони; полігони, будови, споруди та устатковання для захоронення твердих промислових та побутових відходів, скотомогильники; 4) об'єкти, що забезпечують життєдіяльність держави у цілому, зокрема: структурні підрозділи єдиних майнових комплексів підприємств і організацій, що забезпечують постійне розміщення та зберігання державних резервів і мобілізаційних запасів; установи виконання покарань; єдині майнові комплекси підприємств геологічної, картографічної, гідрометеорологічної служб, служби контролю за станом навколишнього природного середовища; об'єкти державних систем стандартизації, метрології та сертифікації продукції; єдині майнові комплекси підприємств авіаційної промисловості; автомобільні дороги, крім тих, що належать підприємствам, до першого розгалуження їх за межами території таких підприємств; єдині майнові комплекси підприємств, що здійснюють виробництво основної залізничної техніки (електровози, тепловози, дизель-поїзди, вагони); єдині майнові комплекси підприємств залізничного транспорту з їх інфраструктурою; єдині майнові комплекси метрополітену, підприємств міського електротранспорту; майно, що забезпечує цілісність об'єднаної енергетичної системи України та диспетчерське (оперативно-технологічне) управління, магістральні та міждержавні електричні мережі; атомні електростанції, гідроелектростанції з греблями, що забезпечують водопостачання та проведення гідромеліоративних робіт, теплоелектроцентралі; магістральні нафто-, газопроводи та магістральний трубопровідний транспорт, що обслуговують потреби держави в цілому, підземні нафто- та газосховища; майнові комплекси підрозділів пожежної охорони (пожежні депо, пости, адміністративні приміщення); транспортні засоби спеціального призначення, що забезпечують виконання робіт, пов'язаних з ліквідацією пожеж, наслідків стихійного лиха; об'єкти інженерної інфраструктури та упорядження міст, у тому числі мережі, споруди, устатковання, які пов'язані з постачанням споживачам води, газу, тепла, а також відведенням і очищенням стічних вод; майнові комплекси структурних підрозділів хлібоприймальних і хлібозаготівельних підприємств, що забезпечують розміщення і зберігання мобілізаційних запасів, та майно хлібоприймальних і хлібозаготівельних підприємств, що входить до статутного фонду Державної акціонерної компанії "Хліб України"; єдині майнові комплекси підприємств з виробництва харчової солі; акваторії портів, причали всіх категорій і призначень, причальні у портах і гідрографічні споруди, набережні причалів, захисні споруди та системи сигналізації, портові системи інженерної інфраструктури та споруди зв'язку, енерговодопостачання та водовідведення, автомобільні дороги та залізничні колії (до першого розгалуження їх за межами території порту), навчальний та гідрографічний флот, майнові комплекси судноплавних інспекцій; водосховища і водогосподарські канали комплексного призначення, міжгосподарські меліоративні системи, гідротехнічні захисні споруди; єдині майнові комплекси підприємств, що виготовляють спирт, вино і лікеро-горілчані вироби; майнові комплекси аеропортів, що мають стратегічне значення та злітно-посадкові смуги; крематорії, кладовища. 3. За погодженням з Кабінетом Міністрів України приватизуються: єдині майнові комплекси підприємств, що мають ознаки домінування на загальнодержавному ринку товарів (робіт, послуг); єдині майнові комплекси підприємств оборонно-промислового комплексу, що підлягають конверсії згідно з відповідною програмою; інші об'єкти, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави. 4. Перелік об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації, який включає перелік підприємств, установ, організацій, які знаходяться у державній власності, господарських товариств, у статутних фондах яких є частки, що належать державі та які заборонені до приватизації і не підпадають під критерії, визначені статтею 5 цього закону, затверджує Верховна Рада України. Стаття 6. Суб'єкти приватизації 1. Суб'єктами приватизації є: державні органи приватизації; покупці (їх представники); фондові біржі, радники (уповноважені особи), експерти. Стаття 7. Державні органи приватизації 1. Державну політику у сфері приватизації здійснюють Фонд державного майна України, його регіональні відділення, органи приватизації в Автономній Республіці Крим, що становлять єдину систему державних органів приватизації в Україні. 2. Фонд державного майна України, його регіональні відділення, органи приватизації в Автономній Республіці Крим діють на підставі Закону України "Про Фонд державного майна України", цього Закону та інших нормативно-правових актів з питань приватизації. 3. Державні органи приватизації у межах своєї компетенції: 1) змінюють у процесі приватизації організаційну форму підприємств, що перебувають у державній власності; 2) здійснюють повноваження власника державного майна у процесі приватизації; 3) забезпечують продаж: майна, що перебуває у державній власності, у процесі його приватизації, у тому числі майна ліквідованих підприємств-банкрутів, об'єктів незавершеного будівництва, а також акцій (часток, паїв), що належать державі у статутному капіталі господарських товариств, інших господарських організацій та підприємств із змішаною формою власності; акцій (часток, паїв) корпоративних підприємств, внесених до статутного капіталу холдингових та державних акціонерних компаній; 4) утворюють комісії з приватизації, конкурсні та аукціонні комісії; 5) затверджують плани приватизації майна, що перебуває у державній власності, плани розміщення акцій акціонерних товариств у процесі приватизації; 6) розробляють і подають Кабінетові Міністрів України проекти державних програм приватизації; 7) укладають договори про: проведення підготовки об'єктів до приватизації та їх продажу; проведення незалежної оцінки майна у процесі його приватизації проведення екологічного аудиту об'єктів приватизації у передбачених законодавством випадках; 8) виступають з боку держави засновником господарських товариств, інших господарських організацій та підприємств із змішаною формою власності; 9) беруть участь у розробленні міжнародних договорів України з питань державної власності та її використання; 10) забезпечують захист майнових прав державних підприємств, установ та організацій, а також акцій (часток, паїв), що належать державі у статутному капіталі господарських товариств, інших господарських організацій та підприємств із змішаною формою власності; 11) здійснюють контроль за виконанням умов договорів купівлі-продажу державного майна. 4. Фонд державного майна України виступає правонаступником державних підприємств стосовно суб'єктів господарювання раніше створених за їх участю або набутих за інших підстав, а також державних внесків до статутних капіталів недержавних суб'єктів господарювання. 5. Державні органи приватизації не мають права втручатися в діяльність підприємств, крім випадків, передбачених законодавством і установчими документами цих підприємств. 6. Органи приватизації в Автономній Республіці Крим діють у межах повноважень, визначених Фондом державного майна України, і повноважень, делегованих Верховною Радою Автономної Республіки Крим щодо розпорядження майном, яке належить Автономній Республіці Крим. Органи приватизації в Автономній Республіці Крим у вирішенні питань приватизації майна, яке належить Автономній Республіці Крим, підзвітні та підконтрольні Верховній Раді Автономної Республіки Крим. 7. Продаж майна, що перебуває у комунальній власності, здійснюють органи, створювані відповідними місцевими радами. Зазначені органи діють у межах повноважень, визначених відповідними місцевими радами, та їм підпорядковані, підзвітні і підконтрольні. Органи місцевого самоврядування можуть делегувати повноваження щодо приватизації комунального майна державним органам приватизації за умови відшкодування їх витрат, пов'язаних з продажем такого майна. 8. Фонд державного майна України згідно із повноваженнями, покладеними на нього Верховною Радою, здійснює виконання функцій, які відповідно до міжнародних угод про взаємне визнання прав та регулювання відносин власності, укладених між державами - колишніми республіками СРСР здійснюються органами, уповноваженими розпоряджатися державним майном, та здійснює заходи щодо розпорядження відповідними об'єктами та майном згідно з законодавством. Стаття 8. Покупці 1. Покупцями об'єктів приватизації можуть бути: громадяни України, іноземні громадяни; юридичні особи, зареєстровані на території України, крім передбачених частиною третьою цієї статті; юридичні особи інших держав, крім передбачених частиною третьою цієї статті. 2. Для спільної участі у приватизації громадяни в установленому законодавством порядку можуть створювати господарські товариства, в тому числі із членів трудового колективу. Господарське товариство, що створюється членами трудового колективу підприємства, яке приватизується, засновується на підставі рішення загальних зборів, у яких узяло участь понад 50 відсотків працівників підприємства або їх уповноважених представників. 3. Не можуть бути покупцями: юридичні особи, у яких частка державної власності перевищує 25 відсотків; органи державної влади; працівники державних органів приватизації; особи, зазначені у частині першій цієї статті, договори купівлі-продажу об'єктів приватизації з якими було розірвано раніше у зв'язку з невиконанням ними договірних умов. 4. Покупці - юридичні особи зобов'язані подати до державного органу приватизації документ про розподіл статутного капіталу серед учасників. Відповідальність за достовірність відомостей у поданому документі покладається на покупця відповідно до законодавства. Стаття 9. Контрольні комісії з питань приватизації 1. З метою забезпечення контролю за виконанням Програми, додержанням законодавства про приватизацію та проведенням аналізу її результатів з числа народних депутатів України утворюється Спеціальна контрольна комісія Верховної Ради України з питань приватизації. 2. Положення про Спеціальну контрольну комісію з питань приватизації та її склад затверджує Верховна Рада України. 3. З метою забезпечення контролю за ходом приватизації, додержанням законодавства про приватизацію та проведення аналізу її результатів Верховна Рада Автономної Республіки Крим та місцеві ради утворюють відповідні контрольні комісії з питань приватизації. Положення про контрольні комісії з питань приватизації та їх склад затверджують Верховна Рада Автономної Республіки Крим та відповідні місцеві ради. Розділ II ПЛАНУВАННЯ ПРИВАТИЗАЦІЇ ДЕРЖАВНОГО МАЙНА Стаття 10. Державна програма приватизації 1. Державна програма приватизації (далі - Програма), в якій визначаються цілі, пріоритети, завдання та умови приватизації, розробляється Фондом державного майна України, затверджується законом України на п'ять років і діє до затвердження наступної Державної програми приватизації 2. У Програмі визначаються: класифікація об'єктів приватизації за групами; заходи, пов'язані з підготовкою об'єктів до приватизації та їх продажем; порядок застосування способів приватизації; особливості приватизації окремих груп об'єктів; напрями використання коштів, які згідно із законом про Державний бюджет України на відповідний рік спрямовуються на здійснення заходів, пов'язаних з проведенням приватизації державного майна; заходи щодо організаційного та інформаційного забезпечення виконання Програми. Стаття 11. Формування завдань з приватизації 1. Завдання щодо обсягу надходження коштів до державного бюджету визначаються у Законі про Державний бюджет України на відповідний рік. Перелік об'єктів приватизації, продаж яких повинен забезпечити виконання завдань щодо обсягу надходження коштів до Державного бюджету України від приватизації у наступному бюджетному періоді, затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням Фонду державного майна України. 2. Кабінет Міністрів України в установленому порядку визначає прогнозне завдання щодо обсягу надходження коштів від приватизації до державного бюджету на наступний бюджетний період згідно з Основними напрямами бюджетної політики. Стаття 12. Передприватизаційна підготовка об'єктів права державної власності 1. Передприватизаційна підготовка може передувати прийняттю рішення про приватизацію державного майна. Передприватизаційна підготовка державних підприємств проводиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, з урахуванням вимог законодавства про захист економічної конкуренції у період до їх передачі Фонду державного майна України для приватизації. 2. Проведення передприватизаційної підготовки може передбачати: реорганізацію державних підприємств шляхом їх злиття, поділу, відокремлення окремих об'єктів права державної власності. Реорганізація підприємств, які мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави, здійснюється виключно за погодженням з Кабінетом Міністрів України; виявлення державного майна, що не підлягає приватизації, в тому числі матеріальних носіїв секретної інформації, та розроблення умов його подальшого використання з обов'язковим внесенням пропозицій Кабінету Міністрів України щодо визначення органу, який управлятиме таким майном; проведення інвентаризації та зарахування на бухгалтерський облік об'єктів права інтелектуальної власності; виявлення об'єктів соціально-культурної та побутової сфери, розроблення умов їх подальшого функціонування, здійснення передачі в установленому порядку таких об'єктів у власність відповідних територіальних громад або державним органам приватизації для подальшого продажу відповідно до законодавства; виявлення іншого державного майна, яке тимчасово не використовується, та розроблення умов його подальшого використання в установленому Кабінетом Міністрів України порядку; уточнення складу виробничих потужностей мобілізаційного призначення та обсягів запасів мобілізаційного резерву з урахуванням доцільності їх подальшого збереження; списання майна, що фізично та морально застаріло, не підлягає відновленню і не може бути об'єктом приватизації; проведення досудової санації підприємств; виділення із складу підприємств структурних підрозділів, що можуть функціонувати як окремі підприємства; оформлення державних актів на право власності або право оренди на земельні ділянки; здійснення інших заходів, визначених законодавством. 3. Підготовка до приватизації акцій (часток, паїв), що належать державі у статутних капіталах господарських товариств, інших господарських організацій та підприємств із змішаною формою власності, включає визначення в установчих документах таких суб'єктів розміру акцій (часток, паїв), що належать державі, в порядку, установленому Фондом державного майна України. З цією метою державні органи приватизації у порядку, встановленому законодавством та установчими документами підприємств: ініціюють визначення часток (паїв) засновників підприємств, у майні яких є державна частка; визначають розмір часток (паїв), що належать державі у статутному капіталі таких підприємств; узгоджують з іншими засновниками (учасниками) внесення відповідних змін до установчих документів. 4. Проекти передприватизаційної підготовки підприємств, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави, а також підприємств, що мають ознаки домінування на загальнодержавному ринку товарів (робіт, послуг), погоджуються з Кабінетом Міністрів України. 5. Передприватизаційна підготовка об'єктів права державної власності може здійснюватися шляхом реалізації інвестиційних проектів, пов'язаних із створенням на базі таких об'єктів у порядку, установленому Кабінетом Міністрів України, підприємств із змішаною формою власності за участю державних органів приватизації та недержавних суб'єктів господарювання. 6. Передприватизаційна підготовка об'єктів, право державної власності на які визнано відповідно до міжнародних договорів, може передбачати оформлення такого права власності, в тому числі шляхом прийняття відповідними уповноваженими органами управління рішення про створення на базі зазначених об'єктів державних підприємств. Розділ III ПОРЯДОК ПРИВАТИЗАЦІЇ Стаття 13. Порядок приватизації 1. Порядок приватизації об'єктів середньої та великої приватизації передбачає: затвердження державними органами приватизації переліку об'єктів, що підлягають приватизації; опублікування переліку об'єктів, що підлягають приватизації, у виданнях державних органів приватизації, місцевих засобах масової інформації; прийняття рішення про приватизацію; утворення комісії з приватизації; опублікування інформації про прийняття рішення про приватизацію; проведення аудиторської перевірки фінансової звітності підприємства, що приватизується; проведення у випадках, передбачени