Пояснювальна записка до проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про оренду державного та комунального майна»
від 17 січня 2013 р.
Розробник: Фонд державного майна України 1.Обґрунтування необхідності прийняття нормативного акта Проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про оренду державного та комунального майна» (далі – проект Закону), розроблений на виконання рішення Спеціальної контрольної комісії з питань приватизації Верховної Ради України від 20.10.2011 про ефективність використання державного майна цілісних майнових комплексів, переданих в оренду, з метою підвищення ефективності орендних відносин та запобігання пошкодженням і втратам орендованого майна, а також з метою узгодження термінології Закону і законодавства про приватизацію та врахування нових повноважень Фонду державного майна у сфері визначення вартості орендованого майна, визначених Законом України «Про Фонд державного майна України». 2. Мета і шляхи її досягнення Проект Закону розроблено з метою підвищення ефективності орендних відносин та запобігання пошкодженням і втратам орендованого майна. Запропонованими змінами, зокрема, передбачається: з метою забезпечення компенсування державі та комунальним власникам втрат майна в результаті безгосподарності орендаря – впровадження нової істотної умови оренди - компенсації орендарем втрат орендованого майна; з метою захисту майнових інтересів держави та комунальних власників, запобігання втратам майна – встановлюється неможливість звернення стягнень за зобов’язаннями орендаря чи третіх осіб на орендоване майно та неможливість для орендаря вчиняти дії з майном, що ведуть до зміни форми власності, без погодження з орендодавцем; з метою кращого забезпечення відновлення орендованого державного та комунального майна передбачити можливість страхування орендованого майна орендарем на користь балансоутримувача цього майна; з метою запобігання накопичуванню заборгованості з орендної плати та втраті майна, виведенню боржниками активів зі складу об’єкта оренди – надання орендодавцю права відмовитися від договору оренди окремого індивідуально визначеного майна і вимагати повернення орендованого майна, якщо заборгованість орендаря по орендній платі перевищує суму завдатку, сплаченого при укладенні договору оренди; з метою інформування потенційних орендарів про вартість об’єкта оренди та розмір орендної плати – організація вивчення попиту на об’єкт оренди після визначення орендодавцем розміру орендної плати; з метою вдосконалення порядку повернення з оренди цілісних майнових комплексів державних підприємств – затвердження на рівні Уряду Порядку повернення орендованих цілісних майнових комплексів державних підприємств після припинення або розірвання договору оренди. Пропонується вилучити з частини першої статті 27 вимогу до орендаря повертати після оренди майно орендодавцю - з метою узгодження її з частиною третьою цієї статті, якою передбачено повернення орендованого окремого індивідуально визначеного майна відповідному підприємству, господарському товариству, створеному в процесі приватизації (корпоратизації), або його правонаступнику, а орендованого цілісного майнового комплексу - відповідному органу управління або його правонаступнику. З метою узгодження норм Закону України «Про оренду державного та комунального майна» з Законом України «Про Фонд державного майна України» та законодавством про приватизацію запропоновано внести зміни до послідовності процедур визначення орендаря (попит на оренду вивчається після визначення розміру орендної плати) а також термін «цілісний майновий комплекс» замінити на «цілісний (єдиний) майновий комплекс» у відповідних відмінках. 3. Правові аспекти У даній сфері суспільних відносин діють Закони України «Про Фонд державного майна України» та «Про оренду державного та комунального майна», Цивільний кодекс України. 4. Фінансово-економічне обґрунтування Реалізація проекту Закону не потребує додаткових фінансових, матеріальних та інших витрат. 5. Позиція заінтересованих органів Проект підлягає погодженню з Міністерством фінансів, та Міністерством економічного розвитку і торгівлі, і Міністерством юстиції. 6. Регіональний аспект Проект Закону має загальнодержавний характер та не стосується питання розвитку адміністративно-територіальних одиниць. 7. Запобігання корупції Проект Закону не містить ризиків вчинення корупційних правопорушень та не потребує проведення антикорупційної експертизи. 8. Громадське обговорення Проект Закону було оприлюднено з метою одержання зауважень та пропозиції від фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань згідно з вимогами Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності». 9. Позиція соціальних партнерів Проект Закону не стосується соціально-трудової сфери та не потребує залучення до його опрацювання уповноважених представників від всеукраїнських профспілок, їх об'єднань та всеукраїнських об'єднань організацій роботодавців. 10. Аналіз регуляторного впливу Проект Закону є регуляторним актом і підлягає погоджено з Державною службою України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва. 11. Прогноз результатів Прийняття проекту Закону забезпечить підвищення ефективності орендних відносин, зокрема, кращий контроль за збереженням орендованого майна, компенсацію його втрати, а також зменшення заборгованості з орендної плати. Голова Фонду О. Рябченко ____ ____________ 2012 рік